Oljeförbrukning GSX1300R

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Är i full fart med att köra in min nya Hayabusa :tungan
Blev dock konfunderad över den höga oljeförbrukningen, efter 60 mil hade den svalt nästan en halvliter motorolja...
Visst, kan gå med på att den tar lite extra nu när allt är nytt och ska ingnidas för bästa passform o.s.v men bort emot en halvliter :va
Enda jag kan referera till är min tidigare Buell XB9R Firebolt den drack näst intill ingen olja alls under inkörningen, heller inte under de 1000 mil jag körde den innan jag bytte.
Någon som har haft lika hög förbrukning av motorolja under inkörning, eller dricker busorna mycket olja över lag?

Tacksam för svar!

Det är kolvringarna som är källan till oljeförbrukningen. Det enda som ska köras in på en Suzuki är kolvringarna. Ligger du och fiskör i 70 och 90 får du en hoj som drar olja och går skit. Ut och kör inspirerat men håll dig under 9000 varv. Använd full gas så mycket som möjligt över ett så stort varvtalsområde som möjligt och motorbromsa.

Det finns hopers skrivet om inkörning här på sporthoj. Kort sammanfattat, fabrikanterna sätter låga varvtal och låg hastighet för att du inte ska köra ihjäl dig på en ny hoj. Motorn mår bäst av det motsatta.

Inkörning:
Regel #1, INGEN tomgångskörning, kör iväg direkt.
Regel #2, gasa INTE fullt när motorn är kall (< 3000 varv).
Regel #3, gasa inspirerat när motorn är varm (3000-9000).

100 mil. Inkörd, byt olja och filter.

Har du fortfarande oljeförbrukning efter 200 mil. Well... då är det bara att demontera cyllen och hona om cylinderloppen och byta kolvringar och sen köra in den på rätt sätt.

andersbrink skrev:
Det är kolvringarna som är källan till oljeförbrukningen. Det enda som ska köras in på en Suzuki är kolvringarna. Ligger du och fiskör i 70 och 90 får du en hoj som drar olja och går skit. Ut och kör inspirerat men håll dig under 9000 varv. Använd full gas så mycket som möjligt över ett så stort varvtalsområde som möjligt och motorbromsa.

Det finns hopers skrivet om inkörning här på sporthoj. Kort sammanfattat, fabrikanterna sätter låga varvtal och låg hastighet för att du inte ska köra ihjäl dig på en ny hoj. Motorn mår bäst av det motsatta.

Inkörning:
Regel #1, INGEN tomgångskörning, kör iväg direkt.
Regel #2, gasa INTE fullt när motorn är kall (< 3000 varv).
Regel #3, gasa inspirerat när motorn är varm (3000-9000).

100 mil. Inkörd, byt olja och filter.

Har du fortfarande oljeförbrukning efter 200 mil. Well... då är det bara att demontera cyllen och hona om cylinderloppen och byta kolvringar och sen köra in den på rätt sätt.

Kan inte påstå att jag kör för fisigt nu under inkörningen heller.
Ur instruktionsboken lyder: 0-80 mil under 5500 rpm/ 80-160 mil under 8000 rpm. Står även att man skall köra med varierande varvtal samt med viss belastning, dock ej med för låg växel.
Ovanstående är i mina ögon "klart som korvspa"

Visst under de första 77 milen tog jag det relativt lugnt, använde det angivna registret med mycket varierande varvtal med moderat gaspådrag. Har nu kört 93 mil och ska nu göra första servicen.
När 8000 rpm blev "tillåtet" körde jag lite hårdare men höll mig under 8000 rpm och visst den tog inte lika mycket olja som under de första 60 milen men jämfört med Buellen som näst intill ej tog någon olja alls så blir det såklart ett stort ?

Sammanfattning:
Din teori kan således stämma så långt men att köra iväg direkt vid kallstart utan att låta oljan cirkulera en stund har jag trots allt svårt att köpa :7peta

Hur som helst, tack för ditt kunnande och dina råd :fyllisar

Hulkomania skrev:
Kan inte påstå att jag kör för fisigt nu under inkörningen heller.
Ur instruktionsboken lyder: 0-80 mil under 5500 rpm/ 80-160 mil under 8000 rpm. Står även att man skall köra med varierande varvtal samt med viss belastning, dock ej med för låg växel.
Ovanstående är i mina ögon "klart som korvspa"

Visst under de första 77 milen tog jag det relativt lugnt, använde det angivna registret med mycket varierande varvtal med moderat gaspådrag. Har nu kört 93 mil och ska nu göra första servicen.
När 8000 rpm blev "tillåtet" körde jag lite hårdare men höll mig under 8000 rpm och visst den tog inte lika mycket olja som under de första 60 milen men jämfört med Buellen som näst intill ej tog någon olja alls så blir det såklart ett stort ?

Sammanfattning:
Din teori kan således stämma så långt men att köra iväg direkt vid kallstart utan att låta oljan cirkulera en stund har jag trots allt svårt att köpa :7peta

Hur som helst, tack för ditt kunnande och dina råd :fyllisar

Hejsan jag tror inte att han menade att man måste köra iväg direkt utan det viktigaste är att inte låta cykeln stå på tomgång 1000rpm som så många gör vid kallstart. För det är nog det sämsta man kan göra då man har ett mycket lågt oljetryck vid det varvtalet. Man bör ha minst 2500-3500rpm vid kallstart för att få ett bra oljetryck så att alla detaljer i propellern får smörj ordentligt snabbt. I övrigt så han min haya alldrig tagit mycket olja inte heller under inkörningen.

// Mvh Björn

Fundera lite på vad skillnaden för motorn är, mellan att åka iväg lite snällt och få upp värmen lite snabbare eller att stå på tomgång och pumpa bensin förbi kolvringarna.

Det sista som får olja är kamaxlarna, det dröjer ca 15 sekunder på en normal hoj. Gamla gsxr'en behöver 30 sekunder. Lite högre varvtal = oljefilmen håller lite bättre om du kör iväg snällt plus att oljan pumpas fram lite snabbare. Låga tomgångsvarv gör att den kvarvarande (från förra gången du körde) oljefilmen bryts enklare än om du har ett lite högre motorvarv. Vevaxeln får olja på max 3 sekunder.

Var snäll mot motorn, låt den inte gå på för låga tomgångsvarv (om du bara måste köra den på tomgång) - speciellt inte när motorn är kall. Hellre 1600 varv och få konstiga blickar från de som inte förstår sig på hur motorer funkar än 1000 varv som dödar kamaxlarna i förtid.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D