Oljedropp från KTM

Starslope

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Hoj
-01 KTM 640 LC4
Jag köpte en KTM 640 LC4 -01 (kanske inte riktigt sporthoj men nästan) för några månader sedan och tog ut den för några veckor sedan. Tyvärr har jag märkt att den droppar ganska mycket olja någonstans kring botten på höger blockhalva.

Jag har dragit åt bottenplugg och banjokopplingen till oljefiltret utan resultat. Det är för mkt olja för att jag ska tro att det kommer från en välsmord kedja. Det verkar inte droppa från mellan blockhalvorna, utan fuktar mest i området kring utgående axel från växellådan.

Är det någon som har något uppslag på var jag ska leta?

En annan dum fråga: Det finns ett runt inspektionsfönster på den högra vevhuskåpan som jag antog skulle visa oljenivån, men jag ser ingen olja! På oljestickan på vä sida är nivån ok. MC:n på centralstöd. Vad är detta fönster till? Är jag bara dum?

Fönstret är till för att se hur motorn står,vid tex ventiljustering och har inte med oljan att göra.

Kanske har packboxen på utgående axel gett upp ?

Annars så tvätta rent motorn och kör en sväng så ser du ju snart var ifrån oljan kommer.

Klassiskt oljeläck är nedersta skruven på högra avgasflänsen (sett framifrån) då den skruven går rätt igenom godset på ovansidan toppen.

Tack för hjälpen!

Jag bytte packbox och o-ring vid utgående axel och det löste problemet. Det är tydligen ett ganska vanligt fel på dessa cyklar, speciellt om de stått kallt över vintern så att gummit torkat ihop. Delarna kostade bara 35 kr..

Tack för hjälpen!

Jag bytte packbox och o-ring vid utgående axel och det löste problemet. Det är tydligen ett ganska vanligt fel på dessa cyklar, speciellt om de stått kallt över vintern så att gummit torkat ihop. Delarna kostade bara 35 kr..

Kan du kanske ge mig ett bra tips på hur jag får bort den gamla packningen? Måste ge mig på samma reparation som dig och vill inte skada något som kostar plenty....

Finns tips på att använda skruvmejsel, borra upp hål och dra ut med skruv mm.

Kan du kanske ge mig ett bra tips på hur jag får bort den gamla packningen? Måste ge mig på samma reparation som dig och vill inte skada något som kostar plenty....

Finns tips på att använda skruvmejsel, borra upp hål och dra ut med skruv mm.

Hej!

Ursäkta för ett sent svar. Har inte varit inne på länge. Jag köpte ett fjäderverktyg på Lelles men det finns också på Biltema. Det ser ut som en krok på ett T-format handtag. Man använder det till att dra av och sätta på fjädrarna som håller fast dom olika delarna på att avgasrör på mc-n. Har inget artikelnummer nu, men du kanske vet vad jag menar? Detta verktyg förde jag in mellan packboxen och utgående axel. Vinklade kroken så att den hakade i packboxen på innsidan. Sedan använde jag utgående axeln som stöd för verktyget när jag började bända ut packboxen. Kolla bara så att kroken inte tar i godset på motorn utan att den ligger innanför packboxens ytterkant. Köp ett par packboxar innan du börjar så ser du hur dom ser ut. Det är bra att ha en i reserv med. Sedan så är det bara att böja och bända sig runt hela boxen tills du får ut den. Den sitter som fasen i början men släpper sedan efter ett tag.

När du ska ha in den nya så är det bra att ha en hylsa som är lika stor som packboxen i diameter. Hylsan lägger du på backboxen och slår sedan in packboxen försiktigt så att kanten på packboxen inte förstörs. Det är tajt som sjutton innan du får in kanterna. När den väl sitter på plats så tog jag en mejsel med en större insexbits på som jag arbetade mig runt packboxen med samtidigt som jag slog på mejseln med en hammare. Observera att packboxen ska in i botten tills det tar stopp. Första gången slog jag on den så att den låg kant i kant med blocket, men då läckte det och jag fick göra om allt igen.

Byt även oringen när du ändå är igång. Jag bytte även hylsan som ligger mellan utgående axel och packboxen.

OBS!! ta även bort hylsan innan du börjar (om den inte sitter för hårt) bända bort packboxen. Lättare att komma då. Det är i denna hylsa oringen ska sitta på i spåret i bakkant.

Hoppas att du har fått ett litet hum om hur du kan göra. Det är inte svårt bara man tar det lite försiktigt med motorblocket.

MVH
Jerker

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard