Oljedrickande bil, inte byta olja

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som topic antyder så har jag en bil som dricker 1 liter olja på 150 mil. Då bilen i allmänhet är rätt äcklig så har jag hittills struntat i att byta olja, utan fyller bara på det den förbrukar. Det jag har sett är att oljan som är kvar blir mer och mer svart (ser nästan ut att vara grumlig av svarta partiklar som är upplösta), finns det någon anledning att byta den kvarvarande oljan trots att den genom sin förbrukning cirkulerar innehållet i sumpen på 400 mil? Det bör tilläggas att den troligen dricker olja genom ventilstyrningarna på avgassidan då den inte missfärgar tändstiften.

Vidare så undrar jag ifall det faktum att bilens avgaser katalysator till trots stinker bränd olja antyder att det är hål bränt genom katalysatorn.

Skiten i den gammla ojlan kommer ju aldrig försvinna utan bara oljan så JA det är idé att byta! :tummenupp

Jag misstänker att ett friskt oljefilter borde ta det mesta av partiklarna, och att de finare partiklarna som är upplösta i oljan borde följa med ut när oljan förbränns. Grova partiklar i oljan borde alltså indikera ett igensatt/trasigt oljefilter.

Frågan är då hur många tusen mil kan man köra på ett oljefilter innan det slutat filtrera (detta har gått ~1400) ? Denna bilen ska bara vara billig att jobbpendla med, jag skiter fullständigt i om den går mer än 2 år till, allt annat på den kommer att ha satt stopp tills dess. Bör tilläggas att jag har en hel del omak om jag ska meka, så jag slipper helst fixa med BÅDE bil och mc om jag kan.

Byt filter och tappa ur oljan. Sen är det bara att fortsätta fylla på tills du kanske nått 1000mil eller så sen byter du filter och olja igen.

Gammla bilar brukar må bra utav att byta filter och olja lite tätare än vad som va tänkt från början. Att byta oljefilter lite tätare är ju ingen stor kostnad.

Varför försöka spara några hundringar på att inte byta olja?? bilen kan inte må bra av att ha skiten kvar... filtret tar inte så mycket av skiten som går i omlopp och metallspånen kommer knappast att förbrännas.. BYT OLJA :fatta! :tummenupp

Cervantes skrev:
Varför försöka spara några hundringar på att inte byta olja?? bilen kan inte må bra av att ha skiten kvar... filtret tar inte så mycket av skiten som går i omlopp och metallspånen kommer knappast att förbrännas.. BYT OLJA :fatta! :tummenupp

Därför att mina mekmöjligheter är 23 mil bort samt att bilen rullar 3000 mil/år. DÄRFÖR.

Jag letar fortfarande efter en vettig (teknisk) förklaring till vad som är dåligt med den gamla oljan, kan inte tänka mig att den är slut bara för att den är skitig - jag kör ju ffs längre än så med oljan i mc:n innan byte.

Om metallspånen går i omlopp borde filtret ta det, annars ligger det väl stilla och gör ingen skada.

Last edited:
zilog skrev:
Därför att mina mekmöjligheter är 23 mil bort samt att bilen rullar 3000 mil/år. DÄRFÖR.

Jag letar fortfarande efter en vettig (teknisk) förklaring till vad som är dåligt med den gamla oljan, kan inte tänka mig att den är slut bara för att den är skitig - jag kör ju ffs längre än så med oljan i mc:n innan byte.

Det enda som behövs är en behållare att hälla olja i, ringnyckel av lämplig storlek, en skruvmejsel & hammare (alt. filteravdragare) :hihi Och en domkraft som du har i baget! :tummenupp

Förklaringen behöver inte vara så tekniskt vettig...du säger det själv; Den är gammal! :gnissla

Håller med Fotrally enda du behöver är en balja och en ringnyckel! Det enda som borde förbrännas är ju det friska i oljan medans skiten stannar kvar i motorn.

Och BTW byter du mer sällan än var 1000:e mil på hojjen??

Cervantes skrev:
Håller med Fotrally enda du behöver är en balja och en ringnyckel! Det enda som borde förbrännas är ju det friska i oljan medans skiten stannar kvar i motorn.

Och BTW byter du mer sällan än var 1000:e mil på hojjen??

Brukar köra 1500 mil/säsong så det blir en gång per vinter. Varför byta onödigt ofta?

Varför byta alls?? tror oljan blir bättre med tiden.. ju längre du kör ju bättre blir oljan :va

zilog skrev:
Som topic antyder så har jag en bil som dricker 1 liter olja på 150 mil. Då bilen i allmänhet är rätt äcklig så har jag hittills struntat i att byta olja, utan fyller bara på det den förbrukar. Det jag har sett är att oljan som är kvar blir mer och mer svart (ser nästan ut att vara grumlig av svarta partiklar som är upplösta), finns det någon anledning att byta den kvarvarande oljan trots att den genom sin förbrukning cirkulerar innehållet i sumpen på 400 mil? Det bör tilläggas att den troligen dricker olja genom ventilstyrningarna på avgassidan då den inte missfärgar tändstiften.

Vidare så undrar jag ifall det faktum att bilens avgaser katalysator till trots stinker bränd olja antyder att det är hål bränt genom katalysatorn.

Trodde det bara existerade EN människa å jorden som resonerade som du gör nu! :)
Min far!

Äh - jag behöver inte byta olja! Jag har ju alltid NY olja i motorn!!

:huvet

Jag säger: Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk...

Cervantes skrev:
Varför byta alls?? tror oljan blir bättre med tiden.. ju längre du kör ju bättre blir oljan :va

Det har jag oxå hört!! :rofl

Som vin som lagras lixom...

Dr.Bike skrev:
Det har jag oxå hört!! :rofl

Som vin som lagras lixom...

Precis!! :rofl

Skulle aldrig låta bågen gå mer än 500mil och bilen inte mer än 1000 mil och jag jag kör 2 - 3k mil om året...

Jag tycker det låter som fjolligt övervårdande, men visst - hojmotorer rasar ju så väldans ofta pga. dålig olja nuförtiden.

zilog skrev:
Jag tycker det låter som fjolligt övervårdande, men visst - hojmotorer rasar ju så väldans ofta pga. dålig olja nuförtiden.

Värt att chansa för att spara några hundringar? tror inte motorn kommer rasa i början av dess livstid men den blir ju mindre långlivad än den kunde bli..

Skulle aldrig köpa en hoj som vart så vanvårdad i alla fall...

Cervantes skrev:
Värt att chansa för att spara några hundringar? tror inte motorn kommer rasa i början av dess livstid men den blir ju mindre långlivad än den kunde bli..

Skulle aldrig köpa en hoj som vart så vanvårdad i alla fall...

Jag rasade min förra VFR-motor med ~11000 mil på mätaren, varav de senaste 4500 körda av mig. Den rasade pga. lamellrester som satte igen lagergångar, oljepump etc då jag sköt kopplingen, övrigt i den motorn var helfräscht inkl. kolvringar, kolvar, lopp, ventilstyrningar etc. Och den fick ett oljebyte per säsong av biltemas billigaste mineralolja för bil. Den hade inte ens några tendenser att dricka olja, trots hög ålder och konstant höga varvtal.

zilog skrev:
Jag rasade min förra VFR-motor med ~11000 mil på mätaren, varav de senaste 4500 körda av mig. Den rasade pga. lamellrester som satte igen lagergångar, oljepump etc då jag sköt kopplingen, övrigt i den motorn var helfräscht inkl. kolvringar, kolvar, lopp, ventilstyrningar etc. Och den fick ett oljebyte per säsong av biltemas billigaste mineralolja för bil. Den hade inte ens några tendenser att dricka olja, trots hög ålder och konstant höga varvtal.

Oljefabrikat säger jag inget om, funkar säkert med biltemas billigaste. Skulle dock aldrig hälla i det billigaste jag hitta i min hoj.. Vet iofs inte va bladen har för rekommenderad service intervall men på 600an ska oljan bytas var 700e mil enligt honda.. skulle i vilket fall som helst inte låta det gå 1500 mil ras risk eller inte. värnar om mina fordon och vill inte missköta dom!

Bladen har jag inte kört än, men den har fått helsyntet i ren dumhet. Den kommer dock inte gå lika långt på ett byte då jag inte har lika mycket tid att köra längre.

zilog skrev:
Bladen har jag inte kört än, men den har fått helsyntet i ren dumhet. Den kommer dock inte gå lika långt på ett byte då jag inte har lika mycket tid att köra längre.

Du får ju givetvis byta som du vill på dina fordon men det blir ju lättare att sälja en hoj om den är välskött om inte annat! :tummenupp

Måste ju finnas en gräns på hur mycket skit en olja klarar av, det är ju inte som med städningen av lägenheten , struntar man i det tillräckligt länge så börjar skräpet följa med ut ,

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg