Oljebyte...

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Idag behövde Roland hjälp att byta oljefilter.

Det började med att jag kom dit med en för liten polygrip. Men vi fixade snart en större hos Calle och med lite muskelkraft från hans sida så var snart oljefiltret bytt...

Då kommer vi till den delen när Roland ska fylla på den nya oljan... :hihi
Detta är det roliga...
I mekboken står det att det ska i 2,7 liter vid filterbyte... Max rymmer den 3,5 liter...

Roland häller i ca 2,7 l. Kollar stickan, det ser bra ut, så han startade hojen och oljelampan lyser säger han........

Han häller i lite mer olja, nu är vi nog uppe i 3,2 liter eller nåt sånt... Startar hojen och oljelampan lyser fortfarande säger han...

När han lyckats pressa i 3,5 liter olja i hojen påstår han att lampan fortfarande lyser..... Då tänkte jag, "va fan, jag får kolla..." När jag då kollar instrumentpanelen så ser jag den orangea "oljelampan".... Men nu är det som så här....

Den så kallade "oljelampan" är bensinlampan.... :huvet :rofl :lol Han behövde tanka... :D
Jag skrattar så jag är tvungen att sätta mig på backen...

Han stoppar i oljestickan för att kolla nivån... Det var olja upp förbi max-sträcket hela vägen upp på stickan och en bit upp på plasthandtaget... :hihi

Så det blev att tömma ur en hel del igen...

Sen skulle vi stänga, låsa och åka där ifrån... Då hittar han inte nycklen... Vi letar länge... Överallt.... Läääänge... I garaget, på asfalten utanför, överallt.... T.o.m. under en bil... Jag håller på att bli tokig, då hör jag Roland säga, "Jag tror jag har hittat den...". Då ligger den i hans ficka... :4skrika :huvet

Så att idag har vi haft en rolig dag i garaget....

På Rolands bekostnad... :7peta :hihi

Last edited:
Äh vafan, kom igen när ni har tappat ner en pipett i kylarbehållaren, DET är nog höjden av klantighet! En annan fin merit är att tappa ner en bit kabelhölje i cylindern. En dammsugare med tillhörande tom påse kom väl till pass då! Dock var det mitt mekaräss till kusin, som eftersom han hade varit mc-ordonnans i lumpen, minsann ville visa hur det skulle gå till.

Motorcyklar - det kommer inget gott ur att börja pilla med dem.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025