Oljebyte

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
ska man varmköra motorn innan man byter olja?

willy skrev:
ska man varmköra motorn innan man byter olja?

Inte för mycket, men lite så rinner skiten ut snabbare... För mycket = risk för brännskador... =)

Zana skrev:
Inte för mycket, men lite så rinner skiten ut snabbare... För mycket = risk för brännskador... =)

hehe jo jag tänkte just på att den blir ju hur varm som helst :)
tackar för hjälpen :tummenupp

willy skrev:
hehe jo jag tänkte just på att den blir ju hur varm som helst :)
tackar för hjälpen :tummenupp

Sen kan du ju jucka på hojen / dra runt veven ett varv så rinner sista droppen ut... Och glöm inte filtret!!

Zana skrev:
Sen kan du ju jucka på hojen / dra runt veven ett varv så rinner sista droppen ut... Och glöm inte filtret!!

Nä ska byta filter nu också hade jag tänkt.

Zana skrev:

Men annars menar du att man ska ta ut filtrena vid olje bytena? :va

willy skrev:
Men annars menar du att man ska ta ut filtrena vid olje bytena? :va

Näe, men jag brukar byta varannan gång ungefär... Tänkte bar age en liten påminnelse.. typ...

Välkommen hit förresten, du är ny va?

/Zana

Zana skrev:
Näe, men jag brukar byta varannan gång ungefär... Tänkte bar age en liten påminnelse.. typ...

Välkommen hit förresten, du är ny va?

/Zana

ja jo jag brukar det också. har precis fått hojen så jag är rädd om min ögonsten =)
tack :bow
nja har väll varit medlem sen i sep men har inte haft någon hoj på ett tag innan det. kör du också motard eller enduro?

Skillnaden mellan varm och kall olja är att det dröjer längre tid för kall olja att dränera.
Om du låter den stå 30 minuter med öppen plugg så lär inte mängden olja som finns kvar i motorn ens skilja 1 dl.

andersbrink skrev:
Skillnaden mellan varm och kall olja är att det dröjer längre tid för kall olja att dränera.
Om du låter den stå 30 minuter med öppen plugg så lär inte mängden olja som finns kvar i motorn ens skilja 1 dl.

Men ööööö! Tid är ju pengar, så självklart kör man nån min innan man dränerar.. Heheh!!! :)

Willy> Jag har en KLX650, offroad.. Men den ska väck och lämna plats åt en Husabergare, i vår nån gång.... :tummenupp

andersbrink skrev:

jaha okaj. men det går ju inte i mer är 8dl i den heller

Zana skrev:
Men ööööö! Tid är ju pengar, så självklart kör man nån min innan man dränerar.. Heheh!!! :)

Willy> Jag har en KLX650, offroad.. Men den ska väck och lämna plats åt en Husabergare, i vår nån gång.... :tummenupp

husorna är riktigt feta. lycka till med köpet :tummenupp

nu när jag var ute och skulle tömma oljan så sitter ju skruvjäveln sten hårt och jag får inte loss den! några tips? jag är rädd att dra sönder skuven.

willy skrev:
nu när jag var ute och skulle tömma oljan så sitter ju skruvjäveln sten hårt och jag får inte loss den! några tips? jag är rädd att dra sönder skuven.
Så länge du har ett bra verktyg och drar åt rätt håll så är det bara att dra för kung och fosterland. Var försiktig när du sätter dit bulten igen dock.

Vadå försiktig när man sätter tillbax? Att man inte drar för hårt eller att bulten inte hittar gängorna som den ska?

Nu ska jag glo på film, lycka till Willy!

Zana skrev:
Vadå försiktig när man sätter tillbax? Att man inte drar för hårt eller att bulten inte hittar gängorna som den ska?

Nu ska jag glo på film, lycka till Willy!
Både och. Ett aluminiumblock är ömtåligt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park