Oljebyte/Vinterförvaring - Buell XB12Ss

• Thread starter Thread starter nl
  • Start date Start date

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Tjena

Inför vinterförvaring så behöver jag byta olja + oljefilter till min underbara hoj.
Vart får jag tag på detta, för och nackdelar med vart man köper det och vilken sort osv?

Har ett mcgarage till min hoj, tyvärr så kan jag inte använda depåställ då utrymmet inte är tillräcklig långt.
Så det blir till att placera på ett par brädor tillsammans med sidostödet, öka trycket i däcken och snurra på dom någon gång per vecka.
Vissa påstår iofs att man inte ens behöva göra det..

Tvättat hojen, fyllt tanken är gjort, nu dags att värma upp motorn och byta olja.
Men jag behöver såklart rätt sort.

Hojen har snart gått 400mil så den är relativt ny.

Någon som har några extratips som jag bör göra/tänka på?

Oljefilter skulle jag köpa HD original. De kan du handla på tex Probike i Täby eller Buellcenter vid Brommaplan.

Motorolja kan du köra HD original mineral 20W-50 eller Statoil HP 25W-50 helsyntet eller HD.s egen helsyntet. I lådan är det HD Formula+ eller Golden Spectro Gear Lube 80W eller Golden Spectro Heavy Duty Primary Chaincase Oil. Jag tycker att Spectro oljorna ovan ger bättre koppling med mindre tjuvdrag vid frikopplat läge jämfört med HD:s Formula+. HD hade förr en specialolja enkom till Sporster/Buell som hette SportTrans Fluid, den var bättre än nuvarande Formula+ som är lite tjockare för att passa HD bigtwinmodellernas lådor med snedskurna drev.

Passa på att justera kopplingen samt transkedjespelet när du ändå byter olja.
Allt står i mekhandboken.

Mvh
jörgen

Last edited:
Eftersom man får skrämselhicka när man ser priserna hos Probike
brukar jag handla hos Raceway på Wollmar yxkullsgatan på söder.

Spectro 20-50 mineral i motorn och även spectro i lådan funkar
fint i min Sportster.Kör med oljefiltren han säljer och jag har för
mig att dom kommer från Zodiak.
Vet inte om din Buell har larm men min Sportster(05)har det
så att ladda batteriet med jämna mellanrum är en god ide eller
ett måste,larmet drar en hel del ström!

Nu har jag inhadlat HD's oljor och filter.
Plockade bort spoilern och såg att filtret sitter mycket enkelt placerat..lätta att komma åt.
Vilket är kanon.

Har beställt en bra momennyckel också för att inte vrida sönder avtappningspluggarna , en 4-20nm.

Imorgon blir det till att köpa minikompressor så jag kan fixa mina däck korrekt också.

Har en till fråga angående byte av olja..
Enligt manualen så står det att jag ska fylla i oljan och starta motorn för att sprida runt den nya oljan.

Men vissa påstår att man absolut inte ska arbeta oljan efter man hällt i den, att man ska låta den vara orörd tills våren..

Andra säger att man bara ska tappa ur oljan och vänta med att fylla i tills våren kommer.

Jag kommer att följa manualen angående "Storage", men vill bara kolla med er vad ni har att säga om alla dessa olika sätt, vad som är rätt och fel..eller handlar allt bara om en massa idéer som inte har någon vetenskaplig grund..och att det helt enkelt inte spelar någon roll vad man gör..att man kanske inte ens behöver byta oljan förrän när våren kommer.. kanske inte ens behöver byta då heller?

I växellådsdelen är det bara att göra som det står i specen, antar att det sitter nivåplugg i akterkant på transkåpan även på Buell. Men som sagt, passa på att kolla transkedje- samt kopplinspelet också om du har mekhandboken. Det är en servicepunkt som är bra att göra en gång per år och är enkel att göra när man ändå fyller olja genom aktuella inspektionsluckor.

Ang motor så tycker at att du ska starta upp den så att du fyller oljefiltret och länsar ur motorn, sedan stoppa den. Först därefter kan du justera upp korrekt nivå i oljetanken.
Onödigt att vänta med detta moment ett halvår tills det är vår, risken är ju då att du glommer bort det.

/J
Nu har jag inhadlat HD's oljor och filter.
Plockade bort spoilern och såg att filtret sitter mycket enkelt placerat..lätta att komma åt.
Vilket är kanon.

Har beställt en bra momennyckel också för att inte vrida sönder avtappningspluggarna , en 4-20nm.

Imorgon blir det till att köpa minikompressor så jag kan fixa mina däck korrekt också.

Har en till fråga angående byte av olja..
Enligt manualen så står det att jag ska fylla i oljan och starta motorn för att sprida runt den nya oljan.

Men vissa påstår att man absolut inte ska arbeta oljan efter man hällt i den, att man ska låta den vara orörd tills våren..

Andra säger att man bara ska tappa ur oljan och vänta med att fylla i tills våren kommer.

Jag kommer att följa manualen angående "Storage", men vill bara kolla med er vad ni har att säga om alla dessa olika sätt, vad som är rätt och fel..eller handlar allt bara om en massa idéer som inte har någon vetenskaplig grund..och att det helt enkelt inte spelar någon roll vad man gör..att man kanske inte ens behöver byta oljan förrän när våren kommer.. kanske inte ens behöver byta då heller?

Last edited:
Varför snurra däcken nån gång per vecka? Det gör man ju aldrig på sommarn om man inte kör på några dagar! ;)

Jo sörrö, vissa anser att däcken kan bli ojämna om de står på samma punkt i flera månader.
Ska försöka stenhårt hålla på att inte vara ute och sladda så den får stå tills våren kommer ;)

Jag har en xb9s -03....
Går det att köra med Mobil Extre 4T Semi Synthetic 4 stroke Engine oil 10W-40 ?

Eller är det dumt?

EDIT: Till växelådan

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back