Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Ni som förespråkar byte på hösten när hojen ska ställas undan, byter ni det sista ni gör eller låter ni motorn gå en stund efter byte?
Tänker att om man bara byter och inte kör motorn så är det ju iaf "gammal" olja på alla lagerytor.
Lämnar du in hojen för ett oljebyte startar de upp hojen och kör runt den nya oljan och kollar att nivån är rätt. I det ögonblicket är oljan begagnad och uppblandad med gamla restpartiklar. Jag tror knappast att oljan blir nämnvärt sämre bara för att man kör 100 mil innan vinteravställningen. Faktum är har oljan gått mindre än 100 mil tror jag knappast att det är skadligt för motorn att köra två säsonger om jag ska vara helt ärlig. Beror givetvis på hur man kört hojen. 100 mils bankörning nöter ner oljan betydligt fortare än man man åker runt på gata i lugnt tempo. Med det sagt tror jag inte att oljan på endast några få månader hinner skada motorns innanmäte även om den skulle vara lite skitig efter att ha gått några hundra mil. Den nötning som uppstår visar sig först efter många år. Den dagen kanske det ändå är dags att öppna upp motorn av andra skäl. Vi talar nog om en 10- 25 års period.
Brukar vanligtvis försöka se till att hojen får en service (motorolja, bromsvätska samt kamremmar vid behov) under hösten/vintern så att allt är redo att användas när våren slår till. Rent praktiskt är det skönt att inte behöva ta tag i det under vårkanten.