Oljebyte till Yamaha R6 -02

Notna91

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Ort
emmaboda
Hoj
Yamaha r6 -02
Tjosan! oljelampan lyser o det är dags för oljebyte! vilken olja ska jag ha och vart köper jag den? likaså filter o andra tips är hjärtligt välkommna till en nybörjare på området :D
 
Några alternativ. Din Yamaha är så gammal så den saknar katalysator. Till sådana hojar kan man utan att skämmas använda olja med zinkdialkylditiofosfat, ZDDP ett gammalt ämne som skyddar svårsmorda delar som kamnockar.
Alt A) Yamalube API SG 10W-40, märkesoljan, finns på Yamaha Zäta motor i Mölndal. API SG betyder just att den innehåller gamla tiders mängd ZDDP. Som ofta saknas i moderna oljor pga fosfat=fosfor långsamt förstör katalysatorn.

Alt B) Används av många på SH. Q8 SBK Racing 10W-50 finns i SWEDOL butiker. Eller så kan de ta hem den åt dig. Ca 1400kr inklusive moms för 20 liter.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
ZDDP är ämnet som det finns 1-2,5% av. Och har ett låååångt engelskt namn.

Alt C) Används av några på SH. Biltema 5W-50. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Är en sk "performanceolja" och kan därför innehålla gamla tider mängd av ZDDP. Jag använder den utan problem i min Suzuki, kört ca 100 mil. En vän har kört sin BMW R90S köpt begagnad i början på 1980-talet 43000mil. Totalt har hojen rullat 47000mil. Han kör på Biltema 5W-50. Borrad två gånger, senast vid 38000 mil.

Alt D) Biltema Turbodiesel 15W-40. Eftersom Dieselmotorer inte haft något krav på katalysator kan Biltema Turbodiesel 15W-40 innehålla gamla tiders mängd ZDDP. Jag har kört Suzukin ca 1000 mil med Biltema Turbodiesel 15W-40. Innan jag beslöt testa Biltema 5W-50 helsyntet. Helsynteten har ju längre livslängd än mineraloljor som Turbodiesel 15W-40 (dvs viskositeten hos helsyntet sjunker inte lika snabbt som mineraloljor som kan tappa 30% på 240 mil=1500miles).
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Alt E) Q8 API SG 10W-40
Köpte 1 liter för två år sedan på en Q8 mack för att fylla på i Suzukin, ja sådär 2 dl....inte hela flaskan :D. Men det är inte säkert din lokala mack har Q8 API SG 10W-40 , kan ha utgått ur sortimentet.
 
Last edited:
Hej. Antar att du förstår att man inte ska vänta tills oljelampan lyser för att man ska byta olja? Den säger endast att det antagligen saknas oljetryck pga för lite olja i motorn. ( kanske onödigt inlägg men texten kunde missuppfattas):)
 
Hej. Antar att du förstår att man inte ska vänta tills oljelampan lyser för att man ska byta olja? Den säger endast att det antagligen saknas oljetryck pga för lite olja i motorn. ( kanske onödigt inlägg men texten kunde missuppfattas):)

R6 har väl ingen oljetryckskontakt men däremot en nivåvakt
 
Oljebyte när oljelampan lyser, nej nivån är för låg då.. :tummenupp Yamaha har nivålampa och Honda har lampa som varnar för dåligt tryck.
 
Jag kör både filter och olja från Biltema i min hoj. Funkar bra det. Är du skeptiskt mot Biltemas grejer så kör originalfilter och olja som är 10-40 eller 15-50.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top