Oljebyte SAAB 900 -96, hur mycket?

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sweden
Hoj
En
Ja ska byta nu olja och filter på min saab 900 -96, 2,0L

e det nån som VET hur mycket man ska hälla i? jag kan tänka mig att det är ca 4,5L, är det rätt?

Sen ska jag svarva skivorna. någon so gjort detta innan? :va

Alex
 
Alla såna uppgifter brukar ju stå i instruktionsboken som följer med bilen....

Men är ganska säker på att det är lite över 4 liter som brukar gå i.
 
Nåt sånt är det, fyll tills du har max på stickan, starta och varmkör, efterfyll den mängd som numera finns i filtret (inte mycket i ett modernt filter).

Svarva skivorna har jag aldrig gjort, jag har aldrig behövt helt enkelt (och då har mina saab 900or gått 60 000 mil sammanlagt), gör du det på plats, eller plockar du loss dom?

Plockar du loss och svarvar dom i en valig svarv är det lätt hänt att dom blir tunnare inne vid navet än ute vid kanten, eftersom skivan flexar lite.
Låg matning är att föredra, stålet ska i princip bara nudda skivan varje varv.
Grejen med att svara skivor är att dom blir ju faktiskt tunnare och slår sig lättare sen.

Lycka till!
 
...
Sen ska jag svarva skivorna. någon so gjort detta innan? :va

Alex


Hittar du någon som gör det så billigt att det inte är bättre att köpa biltemas skivor för 300 spänn/st??

Även om Biltemas skivor inte är marknadens bästa så är det bättre är skivor som blivit skeva eller slår sig pga svarvning...
 
Hittar du någon som gör det så billigt att det inte är bättre att köpa biltemas skivor för 300 spänn/st??

Även om Biltemas skivor inte är marknadens bästa så är det bättre är skivor som blivit skeva eller slår sig pga svarvning...

Slår sig pga svarvning? Det var nytt.
Annars slår sig ju gjutjärn alltid bara EN gång, och har man svarvat ett par skivor så håller de sig sedan.
Men annars helt rätt: Biltemaskivorna är så billiga at det inte är någon god ide´att svarva de gamla wienerbröden...


Apropå skivor som slår sig: Ford hade ju jätteproblem på Sierra och Scorpio. Det var för att gjutgodset som skulle svarvas till skivor inte fick ligga tillräckligt länge efter gjutning innan det bearbetades.
Gjutgods ska ligga ca tre månader för att spänningar osv ska släppa.

Följden blev att efter första riktiga värmcyklingen av skivan så slog den sig.
De bytte tusentals på garantin, men det blev ju givetvis samma visa då dessa skivor kom från samma ställe...
Lösningen?
Svarva de slagna skivorna!
Problemet försvann därmed.

Annars stämmer allt GuW säger, förutom att skivorna inte slår sig LÄTTARE sen. Utan antingen LIKA lätt, eller inte alls, pga det jag sa om spänningarna som försvunnit.
 
Last edited:
Ja ska byta nu olja och filter på min saab 900 -96, 2,0L

e det nån som VET hur mycket man ska hälla i? jag kan tänka mig att det är ca 4,5L, är det rätt?

Sen ska jag svarva skivorna. någon so gjort detta innan? :va

Alex

Min far hissade upp bilen i framvagnen och placerade några bockar under. Sen startade han bilen och la i 1an. Sen körde han ned den oönskade kanten han fått på skivorna med rondellkapen (fast med en puts skiva). Blev tydligen bra:tummenupp
 
Min far hissade upp bilen i framvagnen och placerade några bockar under. Sen startade han bilen och la i 1an. Sen körde han ned den oönskade kanten han fått på skivorna med rondellkapen (fast med en puts skiva). Blev tydligen bra:tummenupp
Hahaha vilket fulmeck :tummenupp men det funkar :tummenupp
 
Slår sig pga svarvning? Det var nytt.
....

Nja, är nog inne på Guw's teori där, att svarvar man skivorna så blir de tunnare och får mindre gods att förvalta värmen med. Har de inte slått sig tidigare så ....
Dessutom är det klassiska skiv-svarvningstrixet att en glad mekaniker monterar skivorna i svarven "ganska" bra och vips har man en skev skiva även om den inte var det från början.

Fords legendariska problem med broms-skivorna är skrattretande med tanke på koncernens storlek och den otroliga tidsrymd det var frågan om. Skivor som slog sig är ju klassiskt ford från 70-tal till 90-tal. Till och med folk som köpte Cosworth-escorter hade problem med skivor som slog sig :näsblod

Bästa recceptet att fixa det på en gammal Ford var just Biltema-skivor.
 
Hahaha vilket fulmeck :tummenupp men det funkar :tummenupp

Att det gör!
Så gör jag varje gång, mest för att hålla den fula kanten borta så att de nya klossarna ska gå i.
Se även annan tråd om hur jag beskriver uppfräschning av hojskivor som glasat mha lamellrondell.

Nja, är nog inne på Guw's teori där, att svarvar man skivorna så blir de tunnare och får mindre gods att förvalta värmen med. Har de inte slått sig tidigare så ....
Dessutom är det klassiska skiv-svarvningstrixet att en glad mekaniker monterar skivorna i svarven "ganska" bra och vips har man en skev skiva även om den inte var det från början.

Fords legendariska problem med broms-skivorna är skrattretande med tanke på koncernens storlek och den otroliga tidsrymd det var frågan om. Skivor som slog sig är ju klassiskt ford från 70-tal till 90-tal. Till och med folk som köpte Cosworth-escorter hade problem med skivor som slog sig :näsblod

Bästa recceptet att fixa det på en gammal Ford var just Biltema-skivor.


Jepp, att svarva skivor är inte lätt!

Kompisen har en speciell skivsvarvningsapparat. Ser ut som en däcksbalanseringsmaskin.
Den svarvar bägge sidor av skivan samtidigt. Då undviks flex, och skivan blir inte heller konisk.

Ford Sverige utvecklade en liknande metod, och den gick att svarva skivorna på plats med. Det räddade många hundra miljoner åt Ford...

Märkligt. Det var även Honda Sverige som räddade livet på mc-tillverkaren Honda, när det sket sig rejält med VF motorerna och deras kammar...
Då utvecklade man i Sverige en metod att arborra kamlagerlägena.

Sverige är bra! :tummenupp
 
Last edited:
Jepp, att svarva skivor är inte lätt!

Kompisen har en speciell skivsvarvningsapparat. Ser ut som en däcksbalanseringsmaskin.
Den svarvar bägge sidor av skivan samtidigt. Då undviks flex, och skivan blir inte heller konisk.

Ford Sverige utvecklade en liknande metod, och den gick att svarva skivorna på plats med. Det räddade många hundra miljoner åt Ford...

Märkligt. Det var även Honda Sverige som räddade livet på mc-tillverkaren Honda, när det sket sig rejält med VF motorerna och deras kammar...
Då utvecklade man i Sverige en metod att arborra kamlagerlägena.

Sverige är bra! :tummenupp

Att svarva skivor med "dubbelstål" (DVS båda sidor samtidigt) i en speciell hållare är absolut bäst

Masinen man skruvar fast på hjulbultarna när man gör det på plats har just ett sådant stål.

Just SAAB skivorna slår sig väldigt sällan (det har aldrig hänt för mig) trots att dom lyser rött på vintrarna när jag har kört isbana.
(EDIT Såg att orginaltråden handlade om Opelskivor, dvs nyare 900)

Däremot hade min far en Ford som sagt...

Att svenska mekaniker är duktiga på att lösa problem är ingen nyhet, det var en svensk mekaniker som löste problemet med vevhusventilationen på Alfas motorer också (den frös på vintern så att det byggdes tryck i vevhuset och vevaxeltätningarna kröp ut)
Det var en svensk mekaniker som löste problemet med trasiga drivaxeldamasker (med påföljande drivknutsras) på Lancia också, man satte helt enkelt dit Saab V4 damasker istället :D
 
Last edited:
Alla såna uppgifter brukar ju stå i instruktionsboken som följer med bilen....

Men är ganska säker på att det är lite över 4 liter som brukar gå i.

Instruktionsbok! *fnys*
Det läser bara cheyer... :brynad

P.S Sällan över 4L i någon bilmotor (4:or iaf)
3,75 MED filterbyte skulle jag gissa.
Men vem vet - saab kanske är undantaget som bekräftar regeln ;)
 
Hur mycket olja det ska vara i kan man hitta på oljetillverkarnas hemsidor.
Har för mig att Shell (eller nåt liknande..fick hjärnsläpp nu) har ett fint register på sin hemsida!
 
tackar för era fina svar.

@ Ozzian:
vad heter det sistnänmda programmet som du visade bild ifrån?


Appropå svarvning hade jag tänkt o göra det själv om det gick. spänna fast den i tjucken och sedan mäta med en mikrometer så det blir bra. men det känske blir åt helvete ändå... maybe biltema då.

tack Alex
 
tackar för era fina svar.

@ Ozzian:
vad heter det sistnänmda programmet som du visade bild ifrån?


Appropå svarvning hade jag tänkt o göra det själv om det gick. spänna fast den i tjucken och sedan mäta med en mikrometer så det blir bra. men det känske blir åt helvete ändå... maybe biltema då.


tack Alex

Svarva på du, men med yttersta försiktighet, nästintill ingen matning så flexar inte skivan så mycket, klossarna nöter in sig även om skivan inte blir 100% plan.
 
tackar för era fina svar.

@ Ozzian:
vad heter det sistnänmda programmet som du visade bild ifrån?


Appropå svarvning hade jag tänkt o göra det själv om det gick. spänna fast den i tjucken och sedan mäta med en mikrometer så det blir bra. men det känske blir åt helvete ändå... maybe biltema då.

tack Alex
Programmet heter Autodata och täcker de flesta i Sverige förekommande bilmärken och årsmodeller, finns nästan "var som helst".

På begagnade skivor brukar materialer i ytan bli förtätat, det innebär att ytan kan uppfattas som härdad och det skicktet måste man först "riva av" med ett skapligt skär, sedan tar du ett finskär när du är nere i gjutgodset igen.

I anliggningsytan mot fälgen brukar vara ingjutet skivans minimimått.
Det finns inget mått för ventilerat(?) men kanske fans de inte som ventilerade på 900? 9-3 skivorna är i allafall 22mm, min
 
Last edited:
ok tackar för tipsen igen.

Men vad ska jag ha för olja. har alltid i mna gammla harvar kört med mineralolja, men köpte nu semisyntet.

Löserhelsyntet upp packningar och så i motorn?

Och ingen ref till den trötta gammle "olje-tråden". orkar inte läsa allt det igen.
 
....
Löserhelsyntet upp packningar och så i motorn?
....


Nej. Det där tror jag bara är nys om du kör bilar byggda 80 eller senare. Däremot tycker jag att du bör hålla koll på färgen på oljan efter bytet. Syntet renar ordentligt och har du mycket avlagringar i motorn kanske du får köra ett par snabba byten innan du har sköljt ur motorn.
 
Nej. Det där tror jag bara är nys om du kör bilar byggda 80 eller senare. Däremot tycker jag att du bör hålla koll på färgen på oljan efter bytet. Syntet renar ordentligt och har du mycket avlagringar i motorn kanske du får köra ett par snabba byten innan du har sköljt ur motorn.

Host host...*s*

Att syntet renar MER än annan olja är oxå en myt.
Men ok, låt gå, det är aldrig fel att hålla koll på oljans färg. (oavsett orsak)
Oljan är motorsjälens spegel, så kolla den ofta, och du hinner oftast uppfatta om nåt skit är på g innan du ens hör det.

ok tackar för tipsen igen.

Men vad ska jag ha för olja. har alltid i mna gammla harvar kört med mineralolja, men köpte nu semisyntet.

Löserhelsyntet upp packningar och så i motorn?

Och ingen ref till den trötta gammle "olje-tråden". orkar inte läsa allt det igen.

Men om du redan läst det EN gång - då VET du ju! :tummenupp :)
 
Last edited:
Host host...*s*

Att syntet renar MER än annan olja är oxå en myt.
....


Coolt, då har jag lärt mig något nytt:)

Personligen kör jag allt jag har på Biltemas helsyntet. En skön kombination av pris och en motor som uppför sig fint och inte skitar ner oljan på många mil. Trodde i min enfald att jag gjorde en insats för den invändiga hygienen i maskinerna men vafan.... med två 93-or(årsmodell alltså) så spelar det inte stor råkkenråll :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top