Oljebyte + säsongsstart

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Jag bytte inte olja innan jag ställde in hojen.
Nu undrar jag
1 Är det noga att byta olja i början på säsongen?
Och isf:
2 Ska man varmköra motorn innan man byter för att lösa upp skit eller bara byta oljan "kall" ?
3 Behöver man byta filtret i samma veva?

(Ja jag har sökt men inte funnit)

2. Ja varmkör innan, då blir oljan mer lättflytande och kommer ur lättare
3. Mindre viktigt, men köper du olja för 400-500 spänn kan du väl köpa ett piratfilter för 50kr? :)

Ljunghusen skrev:
2160802 2. Ja varmkör innan, då blir oljan mer lättflytande och kommer ur lättare
3. Mindre viktigt, men köper du olja för 400-500 spänn kan du väl köpa ett piratfilter för 50kr? :)

2 Ang varmkörningen jag tänkte att skiten glidit ned och lagt sig i botten.
3 Jo de e sant, ett filter kan man väll kosta på sig.

Bara fråga ett kvar då.

1) Jag byter alltid olja och filter innan jag ställer in hojen för vintern. Jag vill inte ha gammal olja med svavelföreningar och annat skit liggandes i motorn under vintern.
2) Ja
3) Ja jag tycker det hör ihop: ny olja, nytt filter. Men vad är det för gammal skit du tror att du får med dig när du slår i ny olja?

Last edited:
fazerfun skrev:
2161841 1) Jag byter alltid olja och filter innan jag ställer in hojen för vintern. Jag vill inte ha gammal olja med svavelföreningar och annat skit liggandes i motorn under vintern.
2) Ja
3) Ja jag tycker det hör ihop: ny olja, nytt filter. Men vad är det för gammal skit du tror att du får med dig när du slår i ny olja?

Den nya oljan är fräsch i min värld, det är den gamla oljan med smuts och svavelföreningar som jag tänkte va bra att tappa ut direkt.

Men det e lugna puckar, jag ska varmköra innan jag byter!

Dessa svavelföreningar ni nämner. När/var tillförs de? :va

General E skrev:
2165775 Den nya oljan är fräsch i min värld, det är den gamla oljan med smuts och svavelföreningar som jag tänkte va bra att tappa ut direkt.

Men det e lugna puckar, jag ska varmköra innan jag byter!

Jo det hajar jag. Däremot är det en rätt vanlig missuppfattning att ny olja löser upp avlagringar från äldre olja och kloggar igen motorn. Så KAN det vara, i alla fall till en viss del, men bara om kört på någon riktig gammal dyngolja...

Roberth skrev:
2166449 Dessa svavelföreningar ni nämner. När/var tillförs de? :va
Det fattar väl vem som helst. När du kör din mc på landsvägen och bränner på ditt jättefräna supersoft framdäck så blir däcket klibbigt och drar loss dessa föreningar från asfalten som senare sugs in i luftburken och ner genom motorn och ner i oljan, och byter man inte olja direkt på hösten binder dessa föreningar fukten från garagets atmosfär och börjar fräta på ditt jättefräna motorblock.Till våren får du då räkna med att både det jättefräna motorblocket och garagegolvet under hojen kommer vara borta.
Själv har jag gummerat garagegolvet för att inte hojen ska ramla omkull när golvet försvinner.
Detta gäller alla hojar utom R1 för dom drar ju olja som det om det skulle vara bensin. :tomten

offeranod skrev:
2171713 Det fattar väl vem som helst. När du kör din mc på landsvägen och bränner på ditt jättefräna supersoft framdäck så blir däcket klibbigt och drar loss dessa föreningar från asfalten som senare sugs in i luftburken och ner genom motorn och ner i oljan, och byter man inte olja direkt på hösten binder dessa föreningar fukten från garagets atmosfär och börjar fräta på ditt jättefräna motorblock.Till våren får du då räkna med att både det jättefräna motorblocket och garagegolvet under hojen kommer vara borta.
Själv har jag gummerat garagegolvet för att inte hojen ska ramla omkull när golvet försvinner.
Detta gäller alla hojar utom R1 för dom drar ju olja som det om det skulle vara bensin. :tomten

Du tomten vad sägs om att vara lite ödmjuk alla är inte experter på allt och av någon anledning tror jag inte att du är oljeexpert..

Till Roberth: Svavlet kommer från förbränningen och man har speciella additiv i oljan vilka har som uppgift att neutralisera dessa men det är ändå en bra ide att byta olja så dessa föreningar inte ligger kvar i oljan och fräter under vintern.

1) Byt olja när du ställer in den för vintern. Så är det ju bara att tuta å köra när våren kommer. Hojen får stå hela vintern med ny fräsch olja. Kan inte blir bättre.

2) Byt filter(om du inte byter filtret kan du lika gärna strunta i att byta oljan)

Men gör inte som jag, glömma skruva tillbaka oljepluggen innan den nya oljan fylls i. :huvet .
Polarens dotter kom och tittade och undrade vad det var för nåt som rann på garagegolvet. :D
/ J

Boris JR skrev:
2171793 Du tomten vad sägs om att vara lite ödmjuk alla är inte experter på allt och av någon anledning tror jag inte att du är oljeexpert..

Till Roberth: Svavlet kommer från förbränningen och man har speciella additiv i oljan vilka har som uppgift att neutralisera dessa men det är ändå en bra ide att byta olja så dessa föreningar inte ligger kvar i oljan och fräter under vintern.
Säj mig, min gode oljeexpert, föreningar som fräter. Hur menar du?
Att det ska uppstå synliga skador? Över en vinter?
På en normalt brukad MC i Sverige?
Eller är dom kanske osynliga?
Eller?
Snälla, förklara för en mindre vetande...

offeranod skrev:
2171870 Säg mig, min gode oljeexpert, föreningar som fräter. Hur menar du?
Att det ska uppstå synliga skador? Över en vinter?
På en normalt brukad MC i Sverige?
Eller är dom kanske osynliga?
Eller?
Snälla, förklara för en mindre vetande...

Svavelföreningar+vatten= svavelsyra
Orsaken till surt regn är just svavelföreningar från förbränningar av fosila bränslen möter vatten i atmosfären och reagerar och blir svavelsyra (svavelsyrlighet om man skall vara petig)

Ja det kan absolut uppstå synliga skador på en helt vanlig svenssoncykel om man låter den stå med olja som gått långt i, syns tydligast i oljetråget (på de motorcyklar som har separat) där oljan samlas och skiktar sig under vintern, den bottensats som bildas är direkt fientlig för aluminium.
På en BMW fadern min skruvade med för en tid sedan var oljetråget bara att slänga då det blivit helt söndervittrat av bottensatsen som bildats då hojen fått stå två år i kallgarage, extremfall men dock.

ps. Jag menade inte att jag själv är oljexpert men det är onödigt att göra sig lustig över att folk ställer vettiga frågor.

Boris JR skrev:
2171920 Svavelföreningar+vatten= svavelsyra
Orsaken till surt regn är just svavelföreningar från förbränningar av fosila bränslen möter vatten i atmosfären och reagerar och blir svavelsyra (svavelsyrlighet om man skall vara petig)

Ja det kan absolut uppstå synliga skador på en helt vanlig svenssoncykel om man låter den stå med olja som gått långt i, syns tydligast i oljetråget (på de motorcyklar som har separat) där oljan samlas och skiktar sig under vintern, den bottensats som bildas är direkt fientlig för aluminium.
På en BMW fadern min skruvade med för en tid sedan var oljetråget bara att slänga då det blivit helt söndervittrat av bottensatsen som bildats då hojen fått stå två år i kallgarage, extremfall men dock.

Jo tack jag kan kemin,men jag har aldrig sett nått spår av sådana skador på någon av dom 25 mc'n jag ägt eller övriga jag meckat med.
Men dom kanske har varit relativt bra servade allihopa.
Så jag har dragit slutsatsen att koncentrationen syra inte uppnår skadliga nivåer.
Dessutom skrev jag normalt brukad.

Boris JR skrev:
2171920 ps. Jag menade inte att jag själv är oljexpert men det är onödigt att göra sig lustig över att folk ställer vettiga frågor.

Trampa ur, det var bara ett exempel på intern humor....... :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey