Oljebyte: R6a 2000

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Oljenivån börjar glida "nästan" under mini-nivån så jag tänker fylla på ny innan nästa körning.

Vad ska jag köpa för olja, 4 takt helsyntetisk motul?
Är den bra och nödvändig? Vill att hojen ska må bäst! :)
vad kostar den?

Ska man byta oljefilter samtidigt?

Mvh

Ska du byta olja? Isf byt filter på samma gång. Sen finns det en sökfunktion, vill inte vara dryg men du har startat ganska många trådar ang det mest grundläggande inom MC-skötsel på sistone.

FUBAR skrev:
2260412 Ska du byta olja? Isf byt filter på samma gång. Sen finns det en sökfunktion, vill inte vara dryg men du har startat ganska många trådar ang det mest grundläggande inom MC-skötsel på sistone.

Ok då vet jag att jag ska göra det, men inte hur jag gör för den delen.
jepp, man måste ju börja någonstans, vaknade du med facit i hand eller? :rolleyes:
nä men jag har faktiskt sökt, men jag gav mig när jag inte fann ngt då jag sökte med orden: olja, olja r6 2000, olja r6.

Vad ska jag använda för olja?

Jonthe skrev:
2260553 Ok då vet jag att jag ska göra det, men inte hur jag gör för den delen.
jepp, man måste ju börja någonstans, vaknade du med facit i hand eller? :rolleyes:
nä men jag har faktiskt sökt, men jag gav mig när jag inte fann ngt då jag sökte med orden: olja, olja r6 2000, olja r6.

En helsyntet 10w-40 skulle jag välja

Jonthe skrev:
2260553 Ok då vet jag att jag ska göra det, men inte hur jag gör för den delen.

Nej, inget facit här inte. Har läst ganska mycket här på forumet och diverse sprängskisser/manualer.
Har du ingen instruktionsbok? Där tror jag du hittar info om hur du spänner kedjan, lossar tanken, vilken olja du ska ha, hur du byter den och oljefiltret, rätt lufttryck i däcken mm.

Men annars så kan jag rekommendera Castrol GPS halvsyntet, den kör jag med i min. Min R6:a körde jag med Biltemas olja, funkade fint det med. :tummenupp
Har du läst Dr.Bikes fina oljetrådar så borde du ha ett bra hum nu ang vilken olja du behöver.

FUBAR skrev:
2261216 Nej, inget facit här inte. Har läst ganska mycket här på forumet och diverse sprängskisser/manualer.
Har du ingen instruktionsbok? Där tror jag du hittar info om hur du spänner kedjan, lossar tanken, vilken olja du ska ha, hur du byter den och oljefiltret, rätt lufttryck i däcken mm.

Men annars så kan jag rekommendera Castrol GPS halvsyntet, den kör jag med i min. Min R6:a körde jag med Biltemas olja, funkade fint det med. :tummenupp
Har du läst Dr.Bikes fina oljetrådar så borde du ha ett bra hum nu ang vilken olja du behöver.

Har faktiskt inte hunnit läsa hans än, håller på att plugga teori. Har nämligen prov imorn för bil och för mc veckan efter. Men snart ska jag göra det, ser att du skriver halvsyntet, trodde det bara handlade om helsyntet. Så jag ska nog till att läsa hans tråd! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg