Oljebyte på Z400 LTD framgaffel

Caesar

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
2004, Yamaha YZF-R1
Jag vet att det inte är en sporthoj men lite gamla klenoder får man ha i garaget också ... Hur som helst hade jag tänkt byta gaffeloljan på min Kawasaki Z400 LTD från -82. Hade Haynes manual till hjälp vilket dock hjälpte föga. Inga problem att lokalisera skruven för att tappa av oljan men döm av min förvåning när jag inte hittade någon gaffelplugg på toppen. Det enda jag kunde lokalisera var insexskruven i botten på gaffelbenet. Är tanken att man skall spruta in oljan där man tappar av den också? Kan posta bild om någon så önskar.

Tackar för informationen :tummenupp Den sprängskissen stämmer bättre överens (än Haynes) med hur det ser ut i verkligheten. Frågan är bara hur man kommer åt att lossa på den då den är nedsänkt i gaffelbenet :confused:

DSC_0492.jpg

Tryck ner den stora pluggen i mitten av gaffelbenet (ca 3-5mm) och ta en lite mejsel och pilla bort låsringen som blir frigjord i gaffelbenet. Nu kan pluggen hoppa upp när man trycker ihop benet lite. var försiktig så du inte får den på näsan!

Mats

Ibland är lösningen enklare än man tror :rodnar Tackar för denna information också :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back