Oljebyte på 125:a

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda CBR 600 F3
Hejsan, behöver lite hjälp med att byta oljan på min brors 125:a. Det är en Honda CBR 125 06:a som behöver vårservice.. men jag hittar inget oljefilter ytligt på den och det måste ju finnas något filter.. men vart sitter det någonstans? :va

Tacksam för alla svar!

har kollat runt lite på sidor hos reserdels grosister och handlare .och det serut som att det ej fins något filter i den hojen

Klart det finns ett filter!?

har kollat runt lite på sidor hos reserdels grosister och handlare .och det serut som att det ej fins något filter i den hojen

Okej, kanske inte konstigt att jag inte hitta något.. men sen har jag kikat lite i några servicescheman från en gammal service. Det jag kan hitta är att Motorolja har bytts och sen har dom rengjort en Oljesil.. kan det ha något att göra med den ?

Kollade med en Honda-mek som jag känner, finns tydligen inget oljefilter utan bara en sil :tummenupp

Toppen! :tummenupp .. Men tekniskt sätt så behöver jag alltså inte göra rent den varje gång som man byter olja eftersom intevallen i serviceschemat är en rätt lång bit (om det har rengjorts förra servicen) ?

Står det inte i schemat att den ska rengöras hade jag skitit i det iaf bekväm som man är. Kanske köpa en oljeplugg med magnet på som fånga upp motordelar på flykt om man vill vara lite extra noga.

Står det inte i schemat att den ska rengöras hade jag skitit i det iaf bekväm som man är. Kanske köpa en oljeplugg med magnet på som fånga upp motordelar på flykt om man vill vara lite extra noga.

Okej, får se hur jag gör..kan ju sätta bror på de så han någon gång kan lära sig skruva lite :såjaponken

Tack för alla svar ! :bow

Min xr 125 har samma sak sitter en sil vid oljepluggen som man bara rensar. Finns magneter att köpa om man vill rena oljan lite ytterligare.

Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”