Oljebyte nu eller i höst (600mil)

Alltid bättre att byta oljan innan vinterförvaring då oljan "suger" åt sig fukt lr vatten under den gågna sommaren och den fuktiga och kalla höst/vintern som kan skickta sig om den står länge och det är ju inte så kul om dreven står i lite vatten med yt rost som följd... Jag hade väntat till oktober och bytt olja och filter då innan vinter vilan..

om en hoj drar olja utan läcka så betyder det att hojen suger i sig olja genom kolvringarna å förbränner olja. med andra ord kolvringarna håller inte riktigt tätt.

Kan även va igenom ventiltätningarna.....

Last edited:
Men om man nu ska t.ex ut på krogen är det inte bättre att "kalsong bytet" görs innan krogbesöket istället för kvällen innan? :)

Om hojen står över vintern och samlar på sig en massa föroreningar, så känns det sämre att köra med den oljan tills nästa höst. Istället för att byta till fräsch olja direkt när man börjar säsongen ..

Bara en tanke :tummenupp

Om du ska ut på krogen, då är det "tjänst" ;) Dvs "motorn igång"
Alltså ingen törnrosasömn...(förhoppningsvis)

En avstängd motor "samlar inte på sig en massa skit" när den står!
Hur tänkte du nu? :D

Varför låta hojen stå med gammal olja i tråget över vintern? Nä ny fräsch basisk olja som inte fräter pga av alla sura svavelföroreningar som lagras i den under körning.

Hur snabbt blir oljan förorenad så att man kan anse att det är dags att byta inför hösten för att inte massa slaggprodukter ska fräta på motorns innanmäte under en lång vinteravställning?

100 mil
200 mil
300 mil
400 mil
500 mil

Hur snabbt blir oljan förorenad så att man kan anse att det är dags att byta inför hösten för att inte massa slaggprodukter ska fräta på motorns innanmäte under en lång vinteravställning?

100 mil
200 mil
300 mil
400 mil
500 mil

Dessvärre helt individberoende.

Det s.k "blow by" (förbränningsrester som blåser förbi kolvringarna) är ju det som skitar ner oljan vad avser dessa sura föroreningar.
Olika slitna motorer, samt olika vikositeter på oljor, samt olika körstilar gör att det är omöjligt att svara på det.

Men...eftersom oljan oftast blir svart relativt snabbt, så kan man väl (helt ovetenskapligt) säga såhär: Sålänge oljan är såpass klar, att du tycker att det är en gyllenbrun färg på den, och inte kolsvart, så är det inget att lipa över.
(olja innehåller nämligen en viss mängd neutraliserande ämnen)

Om du ska ut på krogen, då är det "tjänst" ;) Dvs "motorn igång"
Alltså ingen törnrosasömn...(förhoppningsvis)

En avstängd motor "samlar inte på sig en massa skit" när den står!
Hur tänkte du nu? :D

Kul formulering ..hehe

Men jag läste ditt inlägg lite fel, men är det inte så att oljan drar till sig en massa skit när den står? Att den drar till sig fukt och annat elände under vintern?

Att hojar "drar" mycket olja är något som jag inte hänger med på? En hoj ska väl aldrig läcka? Min hoj läcker ju ingen olja, kollar alltid innan jag kör ut ur garaget och kollar även glaset för oljenivå. Hur kan hojen annars tappa olja om det inte läcker/trasig packning någonstans? :va
?

En motor som drar olja behöver inte läcka olja via packningar eller dylikt.

En motor som är lite sliten kan förbruka olja genom att den sipprar förbi oljeskrapringen i cylindern och förbränns i förbränningsrummet.
Eller att kompressionstrycket läcker förbi kolvringarna och ner i vevhuset, varpå övertrycket blåses ut i vevhusventilationen som oftast är kopplad till insuget. Eftersom vevaxeln och annat vispar runt i oljan i trågen kan oljedimma följa med ut i vevhusventilationen om man har stort flöde denna väg. Åter igen sugs det in i förbränningsrummet och förbränns.
Slutligen kan olja läcka förbi ventilskaftstätningarna och antingen in i insuget->förbränningsrummet eller ut i avgasröret.

Dessvärre helt individberoende.

Det s.k "blow by" (förbränningsrester som blåser förbi kolvringarna) är ju det som skitar ner oljan vad avser dessa sura föroreningar.
Olika slitna motorer, samt olika vikositeter på oljor, samt olika körstilar gör att det är omöjligt att svara på det.

Men...eftersom oljan oftast blir svart relativt snabbt, så kan man väl (helt ovetenskapligt) säga såhär: Sålänge oljan är såpass klar, att du tycker att det är en gyllenbrun färg på den, och inte kolsvart, så är det inget att lipa över.
(olja innehåller nämligen en viss mängd neutraliserande ämnen)

jag har 240 mil kvar till min 1000 mila, va tror du om att jag gör den vid tusen mil och kanske kör 50-150 mil till innan jag jag ställer in hojen för vintern. Ska jag byta olja igen eller duger den som bara gått 100 mil, med tanke på att förorenad olja "fräter".

jag har 240 mil kvar till min 1000 mila, va tror du om att jag gör den vid tusen mil och kanske kör 50-150 mil till innan jag jag ställer in hojen för vintern. Ska jag byta olja igen eller duger den som bara gått 100 mil, med tanke på att förorenad olja "fräter".

Jag tror ärligt talat inte det är någon fara att oljan fräter på motorn under någon enstaka månad ifall oljan är ca 100 mil gammal och motorn blivit rejält driftvarm innan avställningen för vintern.

Jag tror ärligt talat inte det är någon fara att oljan fräter på motorn under någon enstaka månad ifall oljan är ca 100 mil gammal och motorn blivit rejält driftvarm innan avställningen för vintern.

Den kommer ju stå från slutet av september till minst april, vilket är 6 månader....

sen om oljan blir förorenad efter 100 mil, de har jag ingen aning om

Det finns en serviceintervall av en anledning kan man ju tycka. Följ den, har själv aldrig gjort mer än den begärt och hojjarna trivdes bra med det och var i bra skick.

Bara för man kör några bandagar innebär det inte att man behöver öka seviceintervallen. Hojar är bygda för att gå och servicen satt därefter. Racar man och/eller har en kittad/trimmad maskin då har alla märken även en speciell intervall för detta. Följ rekomendationerna så trivs hojen bra, att byta olja flera ggr per säsong är bara miljökrävande, oekonomiskt och hojen blir inte gladare, tveksamt om det ens är ett säljargument........personligen hade jag undrat vad man gör med hojen eftersom man anser att man måste halvera servicetiden....

Det finns en serviceintervall av en anledning kan man ju tycka. Följ den, har själv aldrig gjort mer än den begärt och hojjarna trivdes bra med det och var i bra skick.

Bara för man kör några bandagar innebär det inte att man behöver öka seviceintervallen. Hojar är bygda för att gå och servicen satt därefter. Racar man och/eller har en kittad/trimmad maskin då har alla märken även en speciell intervall för detta. Följ rekomendationerna så trivs hojen bra, att byta olja flera ggr per säsong är bara miljökrävande, oekonomiskt och hojen blir inte gladare, tveksamt om det ens är ett säljargument........personligen hade jag undrat vad man gör med hojen eftersom man anser att man måste halvera servicetiden....

Detta har vi varit igenom.
Många gånger.
I många trådar.
(jag hänvisar ÄN en gån till oljestickysarna samt andra hala trådar i MEKforumet)
Där redovisas att:

- Serviceintervaller är satta för att det SKA hålla ÄVEN om kunden väljer den SÄMSTA rekommenderade oljan. (kolla era manualer, ingen fabrik kräver de senaste API-specarna, inte ens på senaste årsmodellerna - gå siffra!)

- fabriker sätter medvetet (onödigt anm.) korta serviceintervaller, för att grejerna ska hålla, och fabriken få ett gott kvalitetsrykte.
Samt såklart för att det är på servicearna som ÅF ska leva.
Av den anledningen kommer ni aldrig se ett underhållsfritt fordon... (om det hade varit möjligt vill säga, men man skulle redan idag, med känd teknik kunna bygga nära underhållsfrihet)

Finns inte en olja idag, som behöver bytas efter 600 mil.
1000 mil på en syntet är en baggis, och vid optimala driftsbetingelser med de allra bästa oljorna är 3000 mil möjligt (om än inte helt superduper).

Last edited:
Mycket bra, och korrekt kommentar! :tummenupp

Och inte ens den sämsta oljan behöver bytas nuförtiden, efter en så kort åktur som 600 mil.

EDIT: Vet inte om det var någon tidigare i tråden som snackade om byte först i vår.
Varför låta hojen stå med gammal olja i tråget över vintern? Nä ny fräsch basisk olja som inte fräter pga av alla sura svavelföroreningar som lagras i den under körning.

Man byter väl inte kalsonger på morgonen?
Man ska ha rent på sig till natta... ;)
Likaså med olja, man går inte och lägger sig för vintervila med smutsig.

Nu nu..kalsongbyte givetsvis VARJE morgon, eller efter dusch. Så du går i skitiga kallingar en hel dag, en annan sover bara i dem då:D

Att hojar "drar" mycket olja är något som jag inte hänger med på? En hoj ska väl aldrig läcka? Min hoj läcker ju ingen olja, kollar alltid innan jag kör ut ur garaget och kollar även glaset för oljenivå. Hur kan hojen annars tappa olja om det inte läcker/trasig packning någonstans? :va

Glöm inte att jag är den mest otekniska som iaf gör ett försök att bli bättre på mek!:tummenupp

och förresten, vad ska jag köpa för olja? Motul/Mogul/Modul syntet/ickesyntet/halvsyntet/brännbart/rökbart?

Hallå Kurtan!

Alla bil och mc-motorer drar en viss mängd olja vilket är helt normalt. Men då snackar vi cl och inte liter. Det är när oljenivån sjunker "onormalt" mycket som man kan antyda att något är fel med motorn.

Tänk på att inte kolla oljenivån med kall motor då det mesta av oljan ligger i tråget, alltså är det fullt i fönstret. Motorn skall ha gått i ett par minuter och sedan stå avstängd nån minut innan du kikar på nivån. Anledningen är att oljan ska hinna fördela sig ut till alla skrymslen och vrår inne i motorn.

Oljeval... Det enda du behöver tänka på är att den ska vara avsedd för motorcyklar.

Varför envisas folk med att byta olja oftare än serviceboken anger? Är det något som är säkert så är det att mc-tillverkarna gör allt för att vi ska serva så ofta som möjligt för att tjäna pengar. Då är serviceintervallerna knappast underdimensionerade...

För att alla kör inte med hojen på samma sätt. 100mil semesterkörning på motorväg är inte samma sak som start, fullgas ner till Sveavägen, stopp, varstopp för att impa på polarna och fullgas hem.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back