Oljebyte nu eller i höst (600mil)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Köpte en R1 04:a i maj som hade gått 1000mil och service precis utförd. Jag själv har kört 600mil och funderar nu på att man kanske skall byta olja och filter innan höstens service runt oktober? Har för mig att det är service var 1000:e mil men eftersom min manual ligger undangömd i någon flyttkartong så är jag osäker.

Hur skulle ni göra? Köra säsongen ut och ta olja/filter i höst eller göra det nu och ytterligare en gång innan vinterförvaring? :va

Byter alltid olja+filter var 500:e mil, om jag inte hinner köra 500mil under sommaren byter jag olja o filter innan vinterförvaringen.

Gör vad som känns bäst..även om du skulle köra till 2000 mil, slänga in hojen i garaget o byta oljan till våren så går det med. De 2 månader du funderar på så vet ju inte hojen om du byter oljan i augusti eller oktober..den vet ju inte heller hur långt oljan gått..huvudsaken är ATT man byter, några 100 mil hit eller dit, eller när på året ganska ovidkommande..även om jag själv som kör rätt mycket byter oftare än intervallet säger(1000 mil)

jag kommer nog att kunna klämma en 150mil till innan säsongen är över så då tar jag en lite för tidig 2000 milaservice i höst. Om manualen säger oljebyte var 1000:e så är jag nöjd, även om jag i förtsättningen skall byta var 500:e.

Byt nu samt om du är rädd om din cykel så byt en gång till innan vintervilan!:tummenupp
Oljeservice är småpengar...bra med dokumentation när du säljer hojen!:)

Min Transalp har en intervall för olja/filter byte på 1200 mil men serviceintervall på 600, byter var 500-600 mil = vid varje service. Förstår inte riktigt varför man har en intervall på var 1200 mil för med min körning drar den runt ½L olja per 300 mil = 1.5-2L påfyllning av olja mellan varje oljebyteintervall och systemet rymmer 2.9L.

Sen om min drar lite eller mycket olja är inget jag har någon statistik över, kör förhållandevis mycket hitills (600 mil på 1.5 månader) trots ingen färd längre än 30 mil på en tur/dag. Köpte en 20L dunk olja, mindre än halva priset per L jämfört med att köpa 1L dunk av samma märke/sort.

Att hojar "drar" mycket olja är något som jag inte hänger med på? En hoj ska väl aldrig läcka? Min hoj läcker ju ingen olja, kollar alltid innan jag kör ut ur garaget och kollar även glaset för oljenivå. Hur kan hojen annars tappa olja om det inte läcker/trasig packning någonstans? :va

Glöm inte att jag är den mest otekniska som iaf gör ett försök att bli bättre på mek!:tummenupp

och förresten, vad ska jag köpa för olja? Motul/Mogul/Modul syntet/ickesyntet/halvsyntet/brännbart/rökbart?

Att hojar "drar" mycket olja är något som jag inte hänger med på? En hoj ska väl aldrig läcka? Min hoj läcker ju ingen olja, kollar alltid innan jag kör ut ur garaget och kollar även glaset för oljenivå. Hur kan hojen annars tappa olja om det inte läcker någonstans? :va

Glöm inte att jag är den mest otekniska som iaf gör ett försök att bli bättre på mek!:tummenupp

Moderna sporthojar läcker ingen olja om inte det är fel/läckage nånstans utan det är gamla Rettor bla som drog/drar olja.:va
Jag har för mig att på både mina gamla 1000rr och min nya K8 så är service intervallen på var 600 mil (första efter 100mil).:)

Kan nästan svära på att Yamaha kör 100mil,600mil,1000mil och sedan var 1000:e. Men jag ska glida in på någon firma imorgon och höra vad de tycker.:tummenupp

Kan nästan svära på att Yamaha kör 100mil,600mil,1000mil och sedan var 1000:e. Men jag ska glida in på någon firma imorgon och höra vad de tycker.:tummenupp

Ok men jag tippar på följande service intervaller : 100mil , 600mil , 1200mil ,1800mil osv.:)
Men det är ju bara vad jag tippar på!:rolleyes:

Moderna sporthojar läcker ingen olja om inte det är fel/läckage nånstans utan det är gamla Rettor bla som drog/drar olja.:va
Jag har för mig att på både mina gamla 1000rr och min nya K8 så är service intervallen på var 600 mil (första efter 100mil).:)

Jag är långt ifrån kunnig på motorcyklar men med tanke på vilka varvtal dessa motorer ligger på har jag svårt att tro att det är onormalt med oljeförbrukning. Jämför med bilar som jag har större erfarenhet av och den bil jag vet om som drar minst olja är en Prius = varvar i regel inte mycket över 4000. Säg en modern Volvo kan lätt dra ett halvt eller helt stickmått olja på 2000 mil, min gamla T-Sport med varvstopp på 8250 som användes ofta drog ännu mer olja och exempelvis Bmw uppmanar i serviceboken till oljepåfyllning istället för byte i servicebok.

En mc motor som varvar till 8500 och uppåt har jag svårt o tro att de inte drar olja, pratar dock inte om läckage i den bemärkelsen utan det går ut i förbränningen och vevhusventilationen.

Min Gixxer behöver ingen extra olja mellan servicarna (600 mil) och den är sällan UNDER 8.000 varv...
Men visst, gamla R1or och nya CBR1000RR tenderar att suga olja, varför lämnar jag till exPeRterna att uttala sig om!:tummenupp

Haha min hoj är sällan ÖVER 8000 så jag kanske inte behöver byta olja alls!:D

Varför envisas folk med att byta olja oftare än serviceboken anger? Är det något som är säkert så är det att mc-tillverkarna gör allt för att vi ska serva så ofta som möjligt för att tjäna pengar. Då är serviceintervallerna knappast underdimensionerade...

Fordon drar ingen olja, de förbränner den - om den nu försvinner utan att det ligger en oljepöl på marken.

Oljan är till för att smörja och leda bort skit - byt filter oftare hellre.

Jag skulle ha byt oljan nästa säsong så man har en fräsch olja då, känns bara lite onödigt att byta oljan för att sen ställa av den.

Men har man obegränsad med deg så :)

Varför envisas folk med att byta olja oftare än serviceboken anger? Är det något som är säkert så är det att mc-tillverkarna gör allt för att vi ska serva så ofta som möjligt för att tjäna pengar. Då är serviceintervallerna knappast underdimensionerade...

Mycket bra, och korrekt kommentar! :tummenupp

Och inte ens den sämsta oljan behöver bytas nuförtiden, efter en så kort åktur som 600 mil.

EDIT: Vet inte om det var någon tidigare i tråden som snackade om byte först i vår.
Varför låta hojen stå med gammal olja i tråget över vintern? Nä ny fräsch basisk olja som inte fräter pga av alla sura svavelföroreningar som lagras i den under körning.

Man byter väl inte kalsonger på morgonen?
Man ska ha rent på sig till natta... ;)
Likaså med olja, man går inte och lägger sig för vintervila med smutsig.

Last edited:
Mycket bra, och korrekt kommentar! :tummenupp

Och inte ens den sämsta oljan behöver bytas nuförtiden, efter en så kort åktur som 600 mil.

EDIT: Vet inte om det var någon tidigare i tråden som snackade om byte först i vår.
Varför låta hojen stå med gammal olja i tråget över vintern? Nä ny fräsch basisk olja som inte fräter pga av alla sura svavelföroreningar som lagras i den under körning.

Man byter väl inte kalsonger på morgonen?
Man ska ha rent på sig till natta... ;)
Likaså med olja, man går inte och lägger sig för vintervila med smutsig.

Men om man nu ska t.ex ut på krogen är det inte bättre att "kalsong bytet" görs innan krogbesöket istället för kvällen innan? :)

Om hojen står över vintern och samlar på sig en massa föroreningar, så känns det sämre att köra med den oljan tills nästa höst. Istället för att byta till fräsch olja direkt när man börjar säsongen ..

Bara en tanke :tummenupp

Att hojar "drar" mycket olja är något som jag inte hänger med på? En hoj ska väl aldrig läcka? Min hoj läcker ju ingen olja, kollar alltid innan jag kör ut ur garaget och kollar även glaset för oljenivå. Hur kan hojen annars tappa olja om det inte läcker/trasig packning någonstans? :va

och förresten, vad ska jag köpa för olja? Motul/Mogul/Modul syntet/ickesyntet/halvsyntet/brännbart/rökbart?

säkert någon som svarat dig men jag orkar inte kolla om du redan fått svaret.

om en hoj drar olja utan läcka så betyder det att hojen suger i sig olja genom kolvringarna å förbränner olja. med andra ord kolvringarna håller inte riktigt tätt. nu får gärna någon kunnig komma med pekpinnen å peka fel om jag har fel.

min R6:a drog ½L per 150mil tills jag bytte till Castrol GPS olja hade Castrol R4 innan. nu kör jag motul men vet inte om den drar olja eller inte ännu.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back