Oljebyte motor o kardan Virago 535?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Kopplingstips Virago 535?

Hej, har just införskaffat en Virago 535 och vill ha tips vid byte av koppling till förstärkt?

Vad kör ni för olja i en sådan med?

Tack på förhand!
 
Last edited:
Man kan köra med helsyntetisk olja. Dock, en v-twin har lite högre lagertryck så fördelen är att gå ner till en delsyntetisk olja(en del kör även mineral)
Kardanen ska ha en hypoidolja ca 80w90 som möter API GL-4 och GL-5
 
Man kan köra med helsyntetisk olja. Dock, en v-twin har lite högre lagertryck så fördelen är att gå ner till en delsyntetisk olja(en del kör även mineral)
Kardanen ska ha en hypoidolja ca 80w90 som möter API GL-4 och GL-5

Och Jag som alltid trott att det är viskositeten som avgör vilket lagertryck en olja klarar.
Högre viskositet klarar högre lagertryck ! :)
 
Visst har viskositeten en ganska stor betydelse, men med pulserande last så är de polära egenskaperna väldigt viktiga. Mineraloljor har polära egenskaper och många tillsatta estrar ännu mer. Sedan har vi ju övriga friktionsmodifierare.
När det gäller vevstakslager så har vi ju också 'squeze' effekten som har stor inverkan. För att få maximal effekt bör oljan ha så lite luftbubblor som möjligt, dvs hög viskositet innebär ofta ökad halt luftbubblor. Hög viskositet innebär även högre lagertemperatur så den verkliga viskositeten i lagert blir lägre än man förväntar sig.
Ovanstående gäller speciellt bondfångarolja typ 5W/50.
Viskositeten som man mäter i en konventionell viskosimeter har ganska liten bäring på verkligt slitage. Man måste titta på varje enskild applikation. Det är därför de flesta tillverkare har egna oljor de provat ut och rekommenderar. Sedan måste man av legala skäl även acceptera oljor enligt någon standard. Det sistnämnda brukar ju nästan alltid funka, men jag har hört att man löst vissa designproblem med speciella tillsatser i oljan som man rekommenderar.
 
Visst har viskositeten en ganska stor betydelse, men med pulserande last så är de polära egenskaperna väldigt viktiga. Mineraloljor har polära egenskaper och många tillsatta estrar ännu mer. Sedan har vi ju övriga friktionsmodifierare.
När det gäller vevstakslager så har vi ju också 'squeze' effekten som har stor inverkan. För att få maximal effekt bör oljan ha så lite luftbubblor som möjligt, dvs hög viskositet innebär ofta ökad halt luftbubblor. Hög viskositet innebär även högre lagertemperatur så den verkliga viskositeten i lagert blir lägre än man förväntar sig.
Ovanstående gäller speciellt bondfångarolja typ 5W/50.
Viskositeten som man mäter i en konventionell viskosimeter har ganska liten bäring på verkligt slitage. Man måste titta på varje enskild applikation. Det är därför de flesta tillverkare har egna oljor de provat ut och rekommenderar. Sedan måste man av legala skäl även acceptera oljor enligt någon standard. Det sistnämnda brukar ju nästan alltid funka, men jag har hört att man löst vissa designproblem med speciella tillsatser i oljan som man rekommenderar.

Jag kommer direkt tänka på Mobil 1 5W-50
https://www.mobil.com/english-au/passenger-vehicle-lube/pds/glxxmobil-1-5w50
och Biltema 5W-50 som en vän använde under många år i sin BMW R90S (den har numera passerat 50000 mil)
och som jag testade 2012 i först Suzuki SV650S och sedan Triumph Sprint RS.
Utan att det blev kopplingsslir.
OBS. Det var innan jag upptäckt att Biltema byter oljeleverantör ungefär var 6 månad......
och jag gick över till Q8 SBK Racing SAE 10W-50
inhandlat i 20 liters dunk hos SWEDOL
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:sbk racing 10w 50
finns också med snyggare (och liiite dyrare) flaska
https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukter/olja/q8-sbk-racing-sae-10w-50/
 
Last edited:
Har bytt till SBK 10W-50 samt kardanolja.
Har lite problem med kopplingsslir gärna på näst högsta växel när man petar ner o drar på i typ 70.
Jag har lite tokiga planer på turbo, så någon som har tips på hur jag kan förstärka kopplingen vid byte?
Går det montera hårdare fjädrar eller dylikt? Har aldrig bytt koppling på en mc, så vet ej hur det ser ut.
Är väl många lameller?
Har också tänkt byta till högre styre. Var köper man lämpligen längre vajrar o bromsslang?
Mvh
 
Om du mekar dit en turbo; 'kommer du att förstöra Viragons enda positiva egenskap (lågt inköpspris).
 
Ok tack för tipset, har nog de flesta grejer så behöver inte bli så dyrt.
Ny tank på väg och funderar lite på ombyggnad styre.
Tips för hårdare koppling?
 
Finns ett klipp på tuben där en albansk tjomme torrgasar en tubokittad vx535. 25 tusen views. Så det HAR gjorts :D
 
Hittat nya kopplingar vars fjädrar är 10% hårdare än original. Men man kanske vill satsa på 20%? Om det finns någon annan motor vars fjädrar kan passa?
Vad tror kopplingsexperterna här?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top