Oljebyte - Luftning!

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Nu har jag bytt olja men jag är lite osäker om jag luftat rätt.
Jag har rätt olje nivå, jag har haft skruven vid styret öppen och jag lät cykeln gå tills det kom olja därur.

Enda problemet är....att det tog 2-3 sek innan det kom olja.
I instruktionsboken står det att det ska ta ca 20sek.

Men är min hoj luftad??

Hur vet man att den är luftad rätt?

Å vilka fel kan jag räkna med om den ej är luftad rätt!!

Skruven vid styret? Den skruven man lossar på LC-4 motorn sitter på vänster sida på motorn sett bakifrån sett. Strax framför oljepåfyllningshålet. Lossa banjobulten och låt oljan flöda lite.

Jag brukar inte hälla nån olja i ramen som det står utan bara i motorn, sen startar jag o låter den gå på tomgång.

Det brukar iofs ta en 20-30 s innan det kommer olja. Men om du hällt i ramen oxå så kan det ju tänkas att oljan kommer upp snabbare...

Enligt instruktionen ska det vara 1.3l i oljepåfyllningshålet och 0.6l vid styret.

"Strax framför oljepåfyllningshålet. Lossa banjobulten och låt oljan flöda lite"
Hmmm....kan det ha med årsmodeller att göra ?

Men om det runnit ur hålet vid styret är det luftat då?
kan jag vara säger på att jag lyckats ?

Skruven vid styret? Den skruven man lossar på LC-4 motorn sitter på vänster sida på motorn sett bakifrån sett. Strax framför oljepåfyllningshålet. Lossa banjobulten och låt oljan flöda lite.

Det är skillnad på de nya & de gamla. Som t,ex på 660 -03 alt 625 -02 så är det mkt riktigt att man lossar på banjobulten intill påfyllningslocket. Men nu när 625/660 har samma oljesystem som 640 så luftar man uppe vid styrhuvudet på höger sida!

Fortfarande Air100 har du tömt hela systemet inkl insatsfiltret och sen provat lufta systemet?

Detta är högst min personliga åsikt. Jag fyller inte på med 0,6 l i hålet vid styrhuvudet. Jag häller i ca 1,8 i påfyllningshålet och sen låter jag den gå på tomgång då jag anser att så länge den inte går med belastning så är det ingen fara innan oljan kommer ut från hålet vid styrhuvudet!

Last edited:
Vill helst inte slänga ut ytterliggare 350 på ny olja bara för att jag kanske inte luftat rätt. Drar det gärna ett varv till innan jag ger upp :-)

Jag har gjort exakt enligt instruktionsboken, det är bara det att det tog 2-3 sek innan oljan kom vid styret. Inte 20 sek som det stod i instruktionsboken.

Är det luftat ändå?????????
eller måste jag göra om ?

Vilket syfte har luftningen ??? Se till att ramen är fylld med olja inte luft?
Om så är fallet borde ju det viktiga vara att olja kom ut.....inte vilken tid det tar !!!!

Oljemängden är perfekt, 3/4 delar av det lilla fönstret är täckt vid kall motor.
När cykeln står rakt!!!! (ej på stöd)

Vill helst inte slänga ut ytterliggare 350 på ny olja bara för att jag kanske inte luftat rätt. Drar det gärna ett varv till innan jag ger upp :-)

Jag har gjort exakt enligt instruktionsboken, det är bara det att det tog 2-3 sek innan oljan kom vid styret. Inte 20 sek som det stod i instruktionsboken.

Är det luftat ändå?????????
eller måste jag göra om ?

Vilket syfte har luftningen ??? Se till att ramen är fylld med olja inte luft?
Om så är fallet borde ju det viktiga vara att olja kom ut.....inte vilken tid det tar !!!!

Oljemängden är perfekt, 3/4 delar av det lilla fönstret är täckt vid kall motor.
När cykeln står rakt!!!! (ej på stöd)

oj står det 20sek i boken....
jag brukar inte behöva vänta så många sekunder innan det börjar flöda olja ur pluggen heller och har gjort så när jag bytt olja som du säger så ska nog bara vara o u o sladda:yoparty

Skönt att höra, jag har kört runt 7 mil nu och den går fortfarande som en klocka :-)

Skönt att höra, testa annars till nästa gång o häll i olja bara i motorn så kan du va säker på att det är luftat när det börjar rinna upp vid styret.

frågan är ju om inte det sliter en hel del på grejerna och göra så...
Lär ju inte vara utan anledning att man ska pilla in olja i ramen

frågan är ju om inte det sliter en hel del på grejerna och göra så...
Lär ju inte vara utan anledning att man ska pilla in olja i ramen

Varför det? Den går ju inte under någon belastning. Ungefär som på amerikanska bilar där det står varningstext på backspegeln bara för att vara på den säkra sidan. Den som anser nåt annat får gärna förklara för mig nackdelen om man inte häller i 0,6l vid ramhuvudet! Ja jag har studerat oljesystemet.

Satt å läste i manualen hur man gör oljebte men det är jhu GREKISKA!

1. Skruva bort 2 små magnetpluggar + den stora oljepluggen under motorn.

2. Ta bort "bil"oljefiltret fram, lossa insexskruven som sitter där under filtret.

3. Ta bort filtret nere vid fotbromsen.

4. Dra fast magnetpluggarna och stora pluggen

5. Skruva tillbaks insexskruven i ramen där bilfiltret satt, och skruva sen dit det nya filtret.

6. Sätt dit nya pappfiltret nere vid fotbromsen och skruva tillbaks locket.

7. Fyll i den nya oljan i hålet på kopplingskåpan, all olja och skruva tillbaks plastpluggen ( skippa o fyll nåt i ramen )

8. Skruva loss pluggen på ramen upp vid styret och starta, efter 20 sek ung så har oljan arbetat sig upp dit och börjar sippra ur hålet. Stäng då av och skruva tillbaks pluggen.

Är det så man ska göra?

Om man ser att det är lite i glaset efter kan man bara fylla på lite i kopplingskåpan tills det är bra mänd utan att lufta eller måste man lufta då också?

2. Ta bort "bil"oljefiltret fram, lossa insexskruven som sitter där under filtret.

5. Skruva tillbaks insexskruven i ramen där bilfiltret satt, och skruva sen dit det nya filtret.

7. Fyll i den nya oljan i hålet på kopplingskåpan, all olja och skruva tillbaks plastpluggen ( skippa o fyll nåt i ramen )

8. Skruva loss pluggen på ramen upp vid styret och starta, efter 20 sek ung så har oljan arbetat sig upp dit och börjar sippra ur hålet. Stäng då av och skruva tillbaks pluggen.

Är det så man ska göra?

Om man ser att det är lite i glaset efter kan man bara fylla på lite i kopplingskåpan tills det är bra mänd utan att lufta eller måste man lufta då också?

Typ så där! Nej du behöver inte lufta om du fyller på. Häll inte i för mkt på en & samma gång då är risken att det blir för mkt och ha hojen rak när du kolla nivån samt ej motorn kall!!!

Vi har samma hoj!
Men i min manual står det dessutom att det ska fyllas på olja i ramen, vid hålet vid styret.

1.3 liter i nertill.
0.6 liter vid styret.

Men jag har följt den ENGELSKA manualen....
Står det i den svenska att man ska skippa att fylla i vid styret ????
Min svenska har åkt med pappersåtervinningen :-(

Å tänk på att oljenivån ändras beroende om hojen är varm eller kall.

Är det så man ska göra?

Vi har samma hoj!
Men i min manual står det dessutom att det ska fyllas på olja i ramen, vid hålet vid styret.

1.3 liter i nertill.
0.6 liter vid styret.

Men jag har följt den ENGELSKA manualen....
Står det i den svenska att man ska skippa att fylla i vid styret ????
Min svenska har åkt med pappersåtervinningen :-(

Å tänk på att oljenivån ändras beroende om hojen är varm eller kall.

Nää jag läste också i den engelska och där står det som du säger. 0,6 i ramen.

Men jag har läst och kollat och det kan inte ha nån betydelse om man fyller allt i motorn eller inte. Bara man luftar som man ska.

Sen att man ska kolla när den är varm är jhu lite svårt när man skickar olja i hela motorn som måste rinna ner innan man får rätt mängd.

Jag kollade då när den var kall då all olja runnit ner under en hel natt och då visade den lite ovanför nedre sträcket. vilket är perfekt enligt manualen!

Kollade även en 45 min efter jag hade kört å den var lite högre men inte mycke. Så länge man är mellan markeringarna är det jhu bra.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D