Oljebyte KTM 620 SC -01

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Börjar bli dags att byta olja på den lilla svarta. Detta verkar mer än lovligt krångligt till att börja med. Har köpt ett oljefilterkitt innehållande båda filtrena, packningar och brickor mm. Står visserligen beskrivet i boken hur det ska gå till, men jag fattar inte riktigt alla steg ändå..

Hittade en beskrivning på oljebyte på en 640 på nätet, men det borde väl se likadant ut (eller?)

Bifogar hela texten så får gärna nån hojta till om nåt ser galet ut :)
----------------------------------------------------------

I manualen står det exakt hur man ska göra, det ska vara extrabehållare, slangar osv, ser onödigt bökigt ut. Det är det också. En del anser att det är ett trick av KTM så att många ska lämna in dem på verkstad för ett oljebyte/filterbyte istället. Gör följande för att byta olja och båda filter:

Kör motorn varm, oljan rinner lättare då, samt så samlas en del skit upp av oljan, som annars sjunkit ned. Tag lämplig behållare och ställ den under motorn. Det finns 3st pluggar under motorn, en stor, en mindre, samt en insex bult, insex bulten ska INTE lossas. Skruva upp den stora oljepluggen, bränn dig inte på oljan. Låt det rinna ur.

Skruva ut den mindre pluggen. Det är en magnetplugg som samlar upp metallspån som bildas i motorn, är de små, känn dig lugn, är det stora metall spån, kanske en undersökning måste ske. Låt det droppa.

Nu till oljan i ramen. Tag en ny behållare, lätta på bulten som sitter alldeles ovanför oljefiltret på ramen (vänster sida).Var beredd med behållaren! Det kan bli ett bra tryck i oljestrålen när du tar ut bulten. För ett ännu högre oljeflöde kan du även lätta på luftningsskruven, som sitter under styret, på höger sida av ramen upptill.

Skruva sedan bort oljefiltret, var beredd på lite olja där också.

Då var det bara det mindre oljefiltret kvar då. Det sitter nertill på höger sida av motorn. Det går två stycken slangar in i kåpan som täcker oljefiltret. Börja med att skruva bort bulten som håller dessa slangar fast på den lilla kåpan. Se upp med kopparpackningarna, så du inte tappar bort dom. Det är 3 st. Skruva sedan bort bultarna för kåpan. Den är lite svår att få bort, lite lirkning behövs. Jag tycker det går bäst om man lutar den lite, och tar ut den åt vänster en bit. Ta bort oljefiltret.

Nu ska du rengöra alla bulthål, bultar, oljekabel fästen, kopparpackningar osv från skit, så allt är rent runtom alla öppningar osv. Torka rent med tygtrasa brukar gå fint.

Skruva fast det stora filtret på ramen, använd bara handkraft. Tag gärna och stryk en hinna olja på gummit på filtret, så går det lättare.

Stoppa in det lilla oljefiltret, lirka dit kåpan och drag fast den, se till att du drar korsvis, så den inte går sönder. Skruva fast oljekablarna med bulten, glöm inte kopparpackningarna!

Skruva dit oljepluggbulten och magnetpluggen. Skruva sedan ut luftningspluggen upptill högersida på ramen om du inte redan gjort det. Fyll på 2.1 liter olja i motorn.

Skruva tillbaks oljestickan. Starta motorn och låt den enbart gå på tomgång. Håll uppsyn över luftningshålet hela tiden. Så fort du ser att det börjar rinna ut olja där, stäng av motorn! Skruva dit bulten igen.

Glöm inte att fylla det stora filtret med olja innan ni sätter dit det, det står även i manualen(iaf på 660)

Glöm inte att fylla det stora filtret med olja innan ni sätter dit det, det står även i manualen(iaf på 660)

"Before installing the new microfilter, soak it in clean engine oil", står det. Mitt microfilter ser typ ut som en dassrulle, så jag får väl rulla det i racingolja innan jag trycker i det eller nåt.. :)

Bifogat

• filter.JPG
    filter.JPG
    159.1 KB · Visningar: 82
"Before installing the new microfilter, soak it in clean engine oil", står det. Mitt microfilter ser typ ut som en dassrulle, så jag får väl rulla det i racingolja innan jag trycker i det eller nåt.. :)

Va rädd om packningen när du ska byta microfiltret nere vid fotbromsen, den har en förmåga att bli skadad om man inte är försiktig.

På 620sc har du väl ingen olja i ramen som det är beskrivet i första inlägget?

Va rädd om packningen när du ska byta microfiltret nere vid fotbromsen, den har en förmåga att bli skadad om man inte är försiktig.

Ska tänka på detta. Har ett gäng extra packningar om man skulle göra bort sig :tummenupp

På 620sc har du väl ingen olja i ramen som det är beskrivet i första inlägget?

Tydligen är det inte så. Haha.. Ett filter sitter vid fotbromsen och ett bakom cylindern ungefär.

Ska sätta tänderna i detta i helgen om det inte blir nåt kröka, så återkommer jag med resultat efteråt. Skitet kan ju inte mer än skära i värsta fall :hihi

Tack Gnutten för det fina fotot! :D

Jag ledsnade på kladdet med microfiltret (olja som rinner ner över motorn vid varje byte och dessutom trångt och jävligt). Så jag har tagit bort det filtret och förlitar mig enbart på det lilla filtret och magneterna, samt långt tätare oljebytes-intervaller än rekommendationerna. Istället kommer jag att koppla in en fet oljekylare - för det behövs för att hålla nere temperaturen på den här motorn...

Istället kommer jag att koppla in en fet oljekylare - för det behövs för att hålla nere temperaturen på den här motorn...

Menar du på 620 eller LC4 i allmänhet? Hur tätt kör du mellan bytena utan microfiltret då? Får se hur mycket kladd det blir, annars kanske det kan vara en tanke. Biltemaolja är billigt.

Menar du på 620 eller LC4 i allmänhet? Hur tätt kör du mellan bytena utan microfiltret då? Får se hur mycket kladd det blir, annars kanske det kan vara en tanke. Biltemaolja är billigt.

Standard LC4 blir överlag inte ohemult varma, men jag har trimmat en del och maskinen går mycket varmare vid normal körning, för att inte tala om när man kör hårt. Nu är det iofs bara 620:n (i några varianter) som har mikrofiltret.

Svårt att säga hur ofta jag byter - det beror lite på hur jag kört. Efter ban-körningar kan det bli byte efter motsvarande 10-15 mil och de få gånger den luftats på landsväg har det rullat kanske 30-40 mil. Jag kör inte så mycket numera, så det har gått att kosta på sig Motul 300V för varje oljebyte - det är den olja som verkar funka bäst med kopplingen och som KTM själva använder (trots reklam för andra märken). En otrimmad maskin hade jag dock lätt kört på Biltemas olja (gör det i bilarna och ryss-knarren).

Standard LC4 blir överlag inte ohemult varma, men jag har trimmat en del och maskinen går mycket varmare vid normal körning, för att inte tala om när man kör hårt. Nu är det iofs bara 620:n (i några varianter) som har mikrofiltret.

Svårt att säga hur ofta jag byter - det beror lite på hur jag kört. Efter ban-körningar kan det bli byte efter motsvarande 10-15 mil och de få gånger den luftats på landsväg har det rullat kanske 30-40 mil. Jag kör inte så mycket numera, så det har gått att kosta på sig Motul 300V för varje oljebyte - det är den olja som verkar funka bäst med kopplingen och som KTM själva använder (trots reklam för andra märken). En otrimmad maskin hade jag dock lätt kört på Biltemas olja (gör det i bilarna och ryss-knarren).

Biltema it is.. Var där och handlade precis. Men nu känner jag mig lite mer mogen att korka upp verktygslådan imorgon. Varmkörningen kommer nog bli ett rätt trist moment då det är glashalt i götet. En sista grej bara. Hur mycket olja kan man räkna med att det går åt? 1,45 liter står det i boken och sen fylla upp till max-markeringen på stickan. Köpte bara två liter. Hehe..

Mmmm ska det inte var 1,6?

Häll inte i allt utan säg ca 1,4 & sen vartefter den har sugit åt sig i filtren mm så kan du fylla på det sista så du inte överfyller.

Jag klarade det.. :hihi

Och ja, rättså grisigt var det. Tog knappt två timmar och ett gäng svordomar allt som allt, men nästa gång lär det gå bra mycket fortare.

Plus att jag drog i smalbenet i kicken när pumagympadojjan gled av så jag trodde jag skulle börja gråta.. :D

Nu ska jag ta mig en Laphroaig och invänta måndagen..

Passade på att plåta åbäket också

Bifogat

• P1020482_sh.JPG
    P1020482_sh.JPG
    208.1 KB · Visningar: 92
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey