Börjar bli dags att byta olja på den lilla svarta. Detta verkar mer än lovligt krångligt till att börja med. Har köpt ett oljefilterkitt innehållande båda filtrena, packningar och brickor mm. Står visserligen beskrivet i boken hur det ska gå till, men jag fattar inte riktigt alla steg ändå..
Hittade en beskrivning på oljebyte på en 640 på nätet, men det borde väl se likadant ut (eller?)
Bifogar hela texten så får gärna nån hojta till om nåt ser galet ut
----------------------------------------------------------
I manualen står det exakt hur man ska göra, det ska vara extrabehållare, slangar osv, ser onödigt bökigt ut. Det är det också. En del anser att det är ett trick av KTM så att många ska lämna in dem på verkstad för ett oljebyte/filterbyte istället. Gör följande för att byta olja och båda filter:
Kör motorn varm, oljan rinner lättare då, samt så samlas en del skit upp av oljan, som annars sjunkit ned. Tag lämplig behållare och ställ den under motorn. Det finns 3st pluggar under motorn, en stor, en mindre, samt en insex bult, insex bulten ska INTE lossas. Skruva upp den stora oljepluggen, bränn dig inte på oljan. Låt det rinna ur.
Skruva ut den mindre pluggen. Det är en magnetplugg som samlar upp metallspån som bildas i motorn, är de små, känn dig lugn, är det stora metall spån, kanske en undersökning måste ske. Låt det droppa.
Nu till oljan i ramen. Tag en ny behållare, lätta på bulten som sitter alldeles ovanför oljefiltret på ramen (vänster sida).Var beredd med behållaren! Det kan bli ett bra tryck i oljestrålen när du tar ut bulten. För ett ännu högre oljeflöde kan du även lätta på luftningsskruven, som sitter under styret, på höger sida av ramen upptill.
Skruva sedan bort oljefiltret, var beredd på lite olja där också.
Då var det bara det mindre oljefiltret kvar då. Det sitter nertill på höger sida av motorn. Det går två stycken slangar in i kåpan som täcker oljefiltret. Börja med att skruva bort bulten som håller dessa slangar fast på den lilla kåpan. Se upp med kopparpackningarna, så du inte tappar bort dom. Det är 3 st. Skruva sedan bort bultarna för kåpan. Den är lite svår att få bort, lite lirkning behövs. Jag tycker det går bäst om man lutar den lite, och tar ut den åt vänster en bit. Ta bort oljefiltret.
Nu ska du rengöra alla bulthål, bultar, oljekabel fästen, kopparpackningar osv från skit, så allt är rent runtom alla öppningar osv. Torka rent med tygtrasa brukar gå fint.
Skruva fast det stora filtret på ramen, använd bara handkraft. Tag gärna och stryk en hinna olja på gummit på filtret, så går det lättare.
Stoppa in det lilla oljefiltret, lirka dit kåpan och drag fast den, se till att du drar korsvis, så den inte går sönder. Skruva fast oljekablarna med bulten, glöm inte kopparpackningarna!
Skruva dit oljepluggbulten och magnetpluggen. Skruva sedan ut luftningspluggen upptill högersida på ramen om du inte redan gjort det. Fyll på 2.1 liter olja i motorn.
Skruva tillbaks oljestickan. Starta motorn och låt den enbart gå på tomgång. Håll uppsyn över luftningshålet hela tiden. Så fort du ser att det börjar rinna ut olja där, stäng av motorn! Skruva dit bulten igen.
Hittade en beskrivning på oljebyte på en 640 på nätet, men det borde väl se likadant ut (eller?)
Bifogar hela texten så får gärna nån hojta till om nåt ser galet ut

----------------------------------------------------------
I manualen står det exakt hur man ska göra, det ska vara extrabehållare, slangar osv, ser onödigt bökigt ut. Det är det också. En del anser att det är ett trick av KTM så att många ska lämna in dem på verkstad för ett oljebyte/filterbyte istället. Gör följande för att byta olja och båda filter:
Kör motorn varm, oljan rinner lättare då, samt så samlas en del skit upp av oljan, som annars sjunkit ned. Tag lämplig behållare och ställ den under motorn. Det finns 3st pluggar under motorn, en stor, en mindre, samt en insex bult, insex bulten ska INTE lossas. Skruva upp den stora oljepluggen, bränn dig inte på oljan. Låt det rinna ur.
Skruva ut den mindre pluggen. Det är en magnetplugg som samlar upp metallspån som bildas i motorn, är de små, känn dig lugn, är det stora metall spån, kanske en undersökning måste ske. Låt det droppa.
Nu till oljan i ramen. Tag en ny behållare, lätta på bulten som sitter alldeles ovanför oljefiltret på ramen (vänster sida).Var beredd med behållaren! Det kan bli ett bra tryck i oljestrålen när du tar ut bulten. För ett ännu högre oljeflöde kan du även lätta på luftningsskruven, som sitter under styret, på höger sida av ramen upptill.
Skruva sedan bort oljefiltret, var beredd på lite olja där också.
Då var det bara det mindre oljefiltret kvar då. Det sitter nertill på höger sida av motorn. Det går två stycken slangar in i kåpan som täcker oljefiltret. Börja med att skruva bort bulten som håller dessa slangar fast på den lilla kåpan. Se upp med kopparpackningarna, så du inte tappar bort dom. Det är 3 st. Skruva sedan bort bultarna för kåpan. Den är lite svår att få bort, lite lirkning behövs. Jag tycker det går bäst om man lutar den lite, och tar ut den åt vänster en bit. Ta bort oljefiltret.
Nu ska du rengöra alla bulthål, bultar, oljekabel fästen, kopparpackningar osv från skit, så allt är rent runtom alla öppningar osv. Torka rent med tygtrasa brukar gå fint.
Skruva fast det stora filtret på ramen, använd bara handkraft. Tag gärna och stryk en hinna olja på gummit på filtret, så går det lättare.
Stoppa in det lilla oljefiltret, lirka dit kåpan och drag fast den, se till att du drar korsvis, så den inte går sönder. Skruva fast oljekablarna med bulten, glöm inte kopparpackningarna!
Skruva dit oljepluggbulten och magnetpluggen. Skruva sedan ut luftningspluggen upptill högersida på ramen om du inte redan gjort det. Fyll på 2.1 liter olja i motorn.
Skruva tillbaks oljestickan. Starta motorn och låt den enbart gå på tomgång. Håll uppsyn över luftningshålet hela tiden. Så fort du ser att det börjar rinna ut olja där, stäng av motorn! Skruva dit bulten igen.