oljebyte i framgaffeln

Oktan

Jet fuel
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Nyköping
Hoj
hade en R1 -01
Jag tänkte byta olja i framgaffeln på min yzf 1000r.Är det någon som vet hur man gör det på ett smidigt sätt. :tomten
 
Jag antar att du inte har nå tappluggar på den. Så tryck ihop gaffeln och använd nån oljesug med tunn slang. Men bästa sättet är väl att ta lös gaffelbenen så man får bort all gammal olja.
 
Ta lös gaffelbenen och passa på att byta packboxar, det kommer du att få göra förr eller senare ändå.
Ungefär som att byta olja utan att byta oljefilter... Eller kanske inte, men ändå, gör det :) För det ska jag göra idag :)
 
finns det ingen avtappning i botten på gaffeln är det lite småjobbigt.
Då får du ta bort gaffelbenen, men läcker inte packboxarna är det overkill att byta dem, byt oljan bara.
 
De flesta moderna USD-gafflar saknar dränering men de har en insexskruv underifrån i botten (ta bort framaxeln först) som håller insatsen. Palla upp knarren, ta loss hjulet och skruven så kommer oljan ut så fint. Tappa inte bort den lilla kopparbrickan som sitter där inne, den ska ligga under skruvskallen och täta. Eftersom insatsen kan snurra när man lossar skruven rekommenderar jag att man lossar och drar åt skruven med muttermaskin, då håller massan i instatsen emot. Tänk på att ställa ner vridmomentet på muttermaskinen innan du drar fast skruven annars kan du dra sönder gänorna i insatsen eller på skruven. Pumpa gärna lite försiktigt (så mycket du orkar för hand) på gaffelbenet så kommer garanterat all gammal olja ut. Sätt dit skruven igen.
Låt hojen vara kvar uppallad/lyft och skruva loss locken till benen (tänk på att de är fjäderbelastade) så att du kan fylla på olja. I rätt mängd! För mycket olja och du trycker loss/sönder packboxarna när du landar efter vårens första wheelie! Något lite extra brukar kunna gå men inga jättemängder. Var noggrann när du skruvar tillbaks locken till gaffelbenen, du vill garanterat inte dra gängan sned, detta är lätt hänt eftersom locken är breda + låga (dvs svåra att styra rakt) och du måste dessutom trycka emot fjädern hela tiden.

Ett annat sätt är att ta loss hela benet från knarren och både tömma och fylla genom hålet i botten men då måste man ju alltså ta loss hela benet. Men om man ska byta packboxar så fyller man ju givetvis underifrån innan man sätter tillbaks benet.

Det här ska inte ses som en exakt arbetsbeskrivning för just din knarr utan snarare som en generell beskrivning, du får själv undersöka hur det ser ut på din knarr.
 
Oljemängd i gaffelben brukar anges i volym, men det säkraste sättet är att mäta nivå. Nivån anges i millimeter, med gaffeln ihoptryckt och utan fjädrar. Ska du byta olja i gaffeln, gör det rätt. Annars finns risken att det blir sämre än vad det var innan.
 
Mattias skrev:
Oljemängd i gaffelben brukar anges i volym, men det säkraste sättet är att mäta nivå. Nivån anges i millimeter, med gaffeln ihoptryckt och utan fjädrar. Ska du byta olja i gaffeln, gör det rätt. Annars finns risken att det blir sämre än vad det var innan.

Helt rätt. På YZFR skall det vara 125 mm luftkammare mätt enligt Mattias beskrivning ovan. SAE 10 olja rekomenderas.
 
jag bytte nyligen packboxar på min gsxr. Hade inte gjort de på en usd-gaffel tidigare men de va ju jätte smidigt. Va bara rycka isär. Vet ej om man kan göra så på vanliga gafflar, ja har alltid korvat ur dom med skruvmejsel typ.
Fast jag fattade inte hur ja skulle fylla på oljan! Jag skruvade ur den där stora grejjen längst upp på gaffeln, då gick den o få isär lite men inte mkt, hur som helst så hällde ja på där i springan o dämparen verkar ju funka så de blir förhoppningsvis bra! =)
 
K-Micke skrev:
Tar man loss gaffelbenet finns ju ingen anledning att ta loss bottenskruven.
Ta loss toppmuttern och vänd uppåner på benet för att tömma oljan.
Pumpa gaffeln flera gånger. Jag brukar sen hälla i en skvätt ny olja,
och sen pumpa ut den också så får man ut det mesta av "gunket" som
brukar samlas längst ner i gaffelbenet.
Har man plockat loss hela benet är det ju lättare att lossa bottenskruven. Och framförallt lättare att återmontera eftersom bottenskruven inte är fjäderbelastad.
Men att skölja ur "bottensatsen" låter ju sunt.
 
Mitt tips är: Vet ni inte hur det ska göras, gör det inte. Det är viktigt att det blir rätt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top