Oljebyte Honda NX250

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
CBR600RR -09
Vilken "modern" olja ska användas vid oljebytet? Har tidigare bara bytt på moderna hojar och då har det varit självklart med helsyntetiskt men nu blev jag osäker. Se bild

Olja NX250.jpg

Du skall använda c:a SAE 10W-40 (enligt temperaturtabellen du inte lagt in i inlägget) som har minst API SE eller SF klassning.

Biltemas helsyntet är ett av många exempel på oljor som motsvarar kraven

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

Någon lär kommentera att det är något bättre att använda en något lägre klassad olja då de nyaste oljorna har för låg inblandning av någon tillsats för att spara på katalysatorer, på äldre fordon utan kat skulle det då vara säkrare med en lite äldre typning av olja som har högre andel av just den kemikalien.

Du ska en olja med gamla tiders mängd av zinkdialkylditiofosfat. Ett ämne som förstör katalysatorn och därför kommit i "vanrykte". Noga räknat har man systematiskt minskat mängden för varje ny API klass SJ, SL, SM, SN. Lämplig olja är tex Biltema Turbodiesel 15W-40 vilken är OK så länge du inte använder hojen under -15C utomhus. För dieselmotorer har inte katalysator och kan därför ha kvar ZDDP i oljan utan problem.
Biltema verkar ha tappat säkerhetsdatabladen i nån d-a uppgradering av siten....:mad:
Det är i säkerhetsdatablad man kunnat läsa oljespecen.
Jag kör mina hojar på Biltemas Turbodiesel 15W-40. Billig olja, byt ofta så där efter 200 till 300 mil och minst innan vinterförvaring.

Eller en "performanceolja" som Q8 SBK Racing 10W-50. Kan beställas på Q8 eller hos SWEDOL. Säkerhetsdatablad.
http://81.92.67.212/servlet/Content...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Det är ämnet som finns i 1-2,5% som är ZDDP
På "performance/racing" oljor finns inte kravet minska ner på ZDDP.

Men är inte 50 för hög viskositet?
Problemet med hög viskositet har du när hojen startas.
Då är oljeviskositen hög. Och startviskositen bestäms av 15W eller 10W där 10W är OK ner till -20C och 15W är OK ner till -15C och 20W är OK ner till -10C.
När motorn är varm är det inget problem med 50. Bara lite mindre slitage på delarna och obetydligt högre bensinförbrukning och obetydligt lägre motoreffekt än om du kör med tex 10W-30. Vilken ger lägre bensinförbrukning, högre motoreffekt och kan medföra att vevaxeln är utsliten efter ca 500 mil. (Honda CBR600RR som tävlingskörs). Vevaxeln utsliten pga att primärkugghjulet som är fräst direkt i axeln är utslitet. Den tunna oljan klara inte hålla kuggtänderna från varandra utan det blir metall / metall kontakt.:mad:

Last edited:
Du skall använda c:a SAE 10W-40 (enligt temperaturtabellen du inte lagt in i inlägget) som har minst API SE eller SF klassning.

Biltemas helsyntet är ett av många exempel på oljor som motsvarar kraven

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

Någon lär kommentera att det är något bättre att använda en något lägre klassad olja då de nyaste oljorna har för låg inblandning av någon tillsats för att spara på katalysatorer, på äldre fordon utan kat skulle det då vara säkrare med en lite äldre typning av olja som har högre andel av just den kemikalien.

Biltemas helsyntet är ett utmärkt exempel på en olja som INTE är lämplig att ha i en hoj som ska hålla länge.
Pga av att halten av ZDDP är lägre än 1% (gick att se i säkerhetsdatabladen när man kunde kolla på dem på Biltemas site. )
Men den uppfyller säkert kravet på att katalysatorn ska klara minst 150000(?) miles utan byte.

Det är därför många här på SH kör på Q8 SBK Racing 10W-50 med gamla tiders mängd ZDDP.

Så antingen en mineralolja eller en syntetisk med rätt tillsatser. Varför bör turbodieseloljan bytas oftare?

Så antingen en mineralolja eller en syntetisk med rätt tillsatser. Varför bör turbodieseloljan bytas oftare?

Det finn egentligen inget skäl men det är ju så att oljebytes intervallen är för "normalkörning". Och normalkörning är vad är det? Ta USA tex maxhastighet 60 eller 70 miles. 96km/h eller 112km/h. Och en polis runt nästa gathörn. Som jag upplevde det i Michigan och Indiana.
Och sedan läser jag om motsatsen, Honda CBR600RR som tävlingskörs. Här byts oljan efter varje dag på banan. Och oljefilter efter tävlingshelg. Vilket innebär ca 2 till 4 timmars körning vilket med medelhastighet 150 till 200km/h blir högst 80 mil. Och trots detta är en vevaxel utsliten efter ca 500 mil.
När jag kört 200 mil har jag blåst soppa för 1500kr. Så tycker jag
att jag har råd med 2,4liter olja till sukkan.
Det blir med Biltema Turbodiesel 15W-40 i 4 litersdunk ca 100kr. Tycker hojen är värd det.
Ungefär som att jag smörjer kedjan vid varje tankning, tvättar och pysslar.
Vilket också kostar.
Och kanske tycker jag att det nog går lite fortare än "normalt".:rolleyes:

Men rullar man mest omkring med hojen i hastigheter mellan 30 och 110km/h. Så finns det väl inget skäl byta oftare än 1 gång/år.
Sådana hojåkare har jag sett många av. 110km/h på motorväg. :)
När många bilar och MC ligger på 139km/h eller ännu fortare.
Men trots att många hojar bara rullar 200 till 300mil om året proppsar
leverantörerna på service med oljebyte minst 1 gång/år
för 5års garantin ska gälla här i Sverige. :va

Men sånt här är så olika. En av mina vänner berättade att det var dags för kamaxelbyte på bilen när vi var ute och åkte. Pga att den gått med för lite olja hade de sagt på verkstan. :va
"Trots jag fyller på olja så fort det behövs."
När vet du att det behövs olja frågar jag.
"Enkelt, det är ju precis som med bensin. När oljetryckslampan lyser då kör jag till en mack och fyller på mer olja". :)
Ett alternativt sätt att se när det är dags köpa olja till motorn.

"Och oljebyte vad är det för nått? Man byter ju inte bensin. Fyller bara på bensin." :dummer

Last edited:
Tackar för svaren :Bugar :) Ser i din avatar att du köra sv 650, du råkar inte ha en bakdämpare över?

Förresten så undrade jag inte pga snålhet utan bara om det fanns nån speciell anledning :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back