Oljebyte GSX750es

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Hej, jag tänkte serva hojen inför våren nu.

Mitt problem är att jag inte äger någon användarmanual och vet inte hur mycket olja jag ska hälla i eller tillvägagångssätt vid bytet?

Oljebyte; Hur mycket olja ska man hälla i och hur? Ska man byta oljepluggen samtidigt?

Filter: Hur gör man när man byter filtret? Ska man smörja in filtret i olja eller stryka olja på någon packning eller liknande?

Nån som har ägt eller äger en liknande och/eller han en användarhandbok?

Jag har aldrig bytt olja på en motorcykel kanske ska tilläggas.
Jag har förresten en servicehandbok, men där står tamejfan inte detaljer kring oljebytet, är väl för simpelt för att stå med antar jag.

tack på förhand!

Tjaa, häll i ungefär lika mycket som rinner ut så är du ju i närheten av sanning, sen får du finjustera nivån genom att titta i oljefönstret.
Oljepluggen byts inte men gärna tätningsbrickan på den, dra ej åt för kung o fosterland, då sticker gängan.
Oljefilter precis som på bil, smörj gummitätningen med motorolja, dra fast med handkraft. Sitter filtret hyffsat upprätt så kan man förfylla det med lite olja innan man skruvar dit det.

Kan stå oljemängd på motorkåpan vid påfyllningspluggen,
Eller ring suzuki o fråga,
Borde stå i manualen,instrboken för hojen, konstigt annars,,Du har en sån skriver du,
Ja !smeta på olja på filtrets oring,
Filtret ska ju dras med visst moment,inte bara med händerna som på bil,
då läcker det.
Skall även vara ett specialverktyg till detta,
Byt packning på oljepluggen till en ny,

Filtret ska ju dras med visst moment,inte bara med händerna som på bil,
då läcker det.
Skall även vara ett specialverktyg till detta,
QUOTE]

´?? Är det högre oljetryck i en hoj, eller sämre tätningsyta, eller sämre packning?
Anledningen till ett uppgivet moment på oljefiltret torde snarare vara att man vill säkerställa att det sitter som det ska, en eventuell läcka kan ju få lite större konsekvenser på mc än på en bil.
Har aldrig själv råkat ut för ett läckande filter, mc-verkstan som jag hade som granne använde händerna, det handlar nog om att ha lite känsla.

Tack för hjälpen! Allt har gått bra. Filtret visade sig inte ha skuvfästning utan trycks på plats mha en gummiring och en fjäder i locket ovanför filtret.

Nån som har tips på tillvägagångssätt för hur luftfiltret ska smörjas in? Är ett svampgummifilter. Den lilla lappen som låg tillsammans med filtret i förpackningen säger att det ska smörjas med luftfilterolja, men inte hur mycket eller nåt.

Det ser ut som om du vore i behov av en sådan här: http://www.motorboken.se/product_list.php?section1_id=113&section2_id=258

Årsmodell på din hoj vet jag inte, men scrolla neråt så hittar du nog din modell.

Nej, tyvärr så finns inte min hoj där, lillebror och storebror finns dock. Men det är ett par saker som trots allt skiljer dessa hojar från varandra förutom cylindervolym.

Har dock beställt orginal servicehandbok från fuckin' japan för ~600spänn, det sved. Leveranstiden var ca 2veckor dessutom.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back