Oljebyte FZ1n

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Slänger ut en snabb fråga då jag inte har fått något vettigt svar på den efter att kikat på andra trådar..

Tänkte jag skulle byta olja på hojen, köte den för någon vecka sen och enl mascot som servat den har dom använt valvoline 20-50, är det den man ska köra med då eller vad rekomenderar ni?

Är dålig på viskositeter så är det någon som kan förklara vad som är ''tjock vs tunn olja''?

Vart kan man köpa valvoline 20-50 olja?

Kanske ska tillägga att det är en Yamaha FZ1n -08 som rullat ca 1300mil

tacksam för alla svar jag kan få :)

MVH Fredrik

Jag förstår inte varför de har använt den oljan med den viskositeten på en sådan ny hoj.
Om du har serviceboken till din hoj så står det där i vad den skall ha för viskositet. Den allra vanligaste som används till gathojar nuförtiden är 10W-40 och den viskositeten passar vårt nordiska klimat bäst. Sedan kan det finnas andra anledningar till att folk använder andra viskositeter. Själv använder jag för närvarande en populär olja med viskositeten 10W-50 pga att jag får den till bra pris. Skillnaden mellan den och 10w-40 är att den behåller viskositeten vid lite högre utetemperatur jämfört med 10W-40. Dock når vi aldrig upp till den temperaturen i Sverige i vilket fall, så 10W-40 duger alldeles utmärkt! :)

Kör du på den viskositeten och håll dig till antingen delsyntet alt helsyntet. Däremot brukar helsyntet vara den oljan man i första hand rekommenderar till högvarviga motorer som belastas hårt, men den fungerar till andra också lika väl :)

Lycka till!

hur är det att blanda olika märken och helsyntet/delsyntet! har hört någonstans att, har man kört på delsyntet skan man inte byta till hel syntet och vise vässe? :) kanske bara är ett hittepå? :P

vad för märke kör du din hoj på? :)

Tack för hjälpen..

MVH Fredrik

alla certifierade oljor ska gå att blanda. Med det sagt, har man hört en del om att Castrol olja inte ska blanda sig bra med Motul. Kan va en skröna ..

hur är det att blanda olika märken och helsyntet/delsyntet! har hört någonstans att, har man kört på delsyntet skan man inte byta till hel syntet och vise vässe? :) kanske bara är ett hittepå? :P

vad för märke kör du din hoj på? :)

Tack för hjälpen..

MVH Fredrik

Det där med att blanda delsyntet med helsyntet är troligtvis bara hittepå som sagt! :) Delsyntet är ju mineralolja blandat med helsyntet vad jag har förstått. Sen kan det säkert variera i mängden av varje beroende på tillverkare.
Som sagt..märken är bara märken och alla följer de olika klassificeringar som finns. Följer du dessa så är det inga problem. Det är bara tillsatserna som kan spöka på vissa hojar och där har javaguru rätt, men den Castrololja han pratar om är Catrol GPS dvs deras delsyntet. Den har vissa kopplingslameller problem med.

Jag kör på SBK Racing 10W-50 från Q8-oils, men har även kört på Motul 5100 (semisyntet) och Biltema Racing olja. Alla tre har funkat bra, men tycker att min växellåda har gnällt lite av Biltemaoljan, men det kanske är inbillning.
SBK Racing 10W-50 kan du köpa i alla möjliga storlekar. Allt ifrån 1 l, 5 l, 20 l och även i lösvikt på vissa ställen. Kanske finns i spannet mellan 5-20 l också, men det törs jag inte svara på.
Hur mycket du vill köpa åt gången är ju upp till dig, men ju fler liter/förpackning desto billigare såklart :)

Mvh
José

tack för tipsen :)

Verkar som jag ska hälla i den 10w-50 olja då det är många som åker på det! vet inte varför mascot motor kör med 20-50?

Mc handlarn här i stan ha motul 10w-50 hemma, ska man ta en sån och skippa valvoline eller vad säger ni?

//FA

jag beställde olja av mascot så jag fick samma som dom har kört med.. tänkte det var bäst:)

men blev lite stött när jag skulle ut och gasa lite i dag så tyckte jag ettans växel smäller till lite väl mycket när man lägger i den, och även att neutral läget var lite meckigt att hitta ibland? någon som haft det fenomenet innan eller rättar det till sig efter man kört in oljan lite :)

MVH

Ännu en oljetråd :hihi Det mesta man behöver veta står i instruktionsboken,sedan har även dom flesta oljeproducenter en oljeguide online.

Hmm...varför fråga om råd när du ändå väljer det som Mascot säljer till dig för att du tänkte "det var bäst"?:va

Ännu en oljetråd :hihi Det mesta man behöver veta står i instruktionsboken,sedan har även dom flesta oljeproducenter en oljeguide online.

Nä, precis.. Inte särskilt svårt att ta reda på själv vilken olja man skall ha när det finns instruktionsböcker, oljeguider, omvandlare och massor av MC-olja där ute som funkar för vanlig gatköra. Bara plocka en egentligen som passar in med vad som står i instruktionsboken etc.

Låt hojen stå på tomgång några minuter medans du klär på dig det sista, 20W50, den är verkligen som sirap kall...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman