Oljebyte, frågor om vilken oljetyp jag ska använda.

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Hejsan. Har nyligen införskaffat en Yamaha yzf600r thundercat. Och står nu inför att byta olja på den.

I mekanikerboken står det rekommendationer på:
"At 5C or higher use Yamalobe 4 (20w40)"
"At 15C or lower se yamalobe 4 (10w30)"

Har läst på internet om att biltema-oljan både är ekonomiskt och väldigt bra. Så tänkte köpa både oljefiltret och oljan därifrån (gör ju att man kan byta med högre frekvens).

De oljor som verkar finnas är:
MC-olja, Racing 15W-40 (70kr/lit)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91161
eller
MC-olja, Racing 10W–40 (75kr/lit)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=139169

Motorcykeln som ska få oljan är 11år och har gått långt, men är i fint skick. Så vilken av dessa oljor fungerar bäst till min motorcykel. Har dålig koll på oljor så väldigt tacksam för svar.
//Mvh Joakim.J

Enligt mitt tycke så kan du använda vilken som helst, har provat själv på lite äldre cyklar (som din) utan några som helst problem.

Även om många experter här tycker annorlunda...

Den röda är ju en bättre olja.
Den blå är säkerligen på utgående, och säljs nog endast så länge den finns kvar på lager.

Du kan använda vilken du vill av dom. Jag kör personligen med Biltemas 10W40 i min Yamaha TDM och det fungerar utmärkt. Jag skulle nog säga att växellådan är lite mindre klonkig med den än den är med den Castrol som verkstäderna rekommenderar till min.

Du kan använda vilken du vill av dom. Jag kör personligen med Biltemas 10W40 i min Yamaha TDM och det fungerar utmärkt. Jag skulle nog säga att växellådan är lite mindre klonkig med den än den är med den Castrol som verkstäderna rekommenderar till min.

Min TRX (samma motor) klonkar betydligt mer i växellådan efter att jag bytte till castrol för några veckor sen. Ska testa biltemas racing 10w-40 till nästa byte. :tummenupp

tycker du skall ta 15-40 oljan då du har en hyfsat gamal hoj och motor....

Om du tar en 10-40 så kanske oljan bara rinner rättigenom pga att den är för lättflyttande. Atagligen så kommer du spara ramlagrerna lite längre om du väljer en 15-40 olja....

Så mitt förslag och det jag hade kört i den hojen och det jag kör i min hoj nu är 15-40.

Okej, på vilket sätt skulle jag vilja veta då?

För att en 10W-40 och en 15W-40 är lika tjocka/tunna vid arbetstemperatur i motorn.

För att en 10W-40 är tunnare än en 15W-40 vid kallstart vilket är till fördel för t ex ramlagren.

Mvh Roberth

Har inte läst hela tråden, men mitt tips är: var inte dum-snål med oljan!
Det var jag, köpte biltemas och fick skitmycket problem. Läs problemtråden nedan.

Det var jag, köpte biltemas och fick skitmycket problem. Läs problemtråden nedan.

Och jag påstår att dina problem inte berodde på vilken olja du köpte.
Men jag ska läsa din tråd iaf. Senare.

Kör Biltemas olja i vår förhållandevis nya bil (2002), går inte sämre än tidigare.. Blir olja därifrån till hojen också..

Min TRX (samma motor) klonkar betydligt mer i växellådan efter att jag bytte till castrol för några veckor sen. Ska testa biltemas racing 10w-40 till nästa byte. :tummenupp

Ja. Det är flera (TDM och TRX-förare) som har påstått att växellådan beter sig mycket smidigare med biltema än med den Castrol som verkstäderna häller i den motorn. Jag har förstått att det har att göra med att Castrololjan är så klibbig att lamellerna inte frikopplar riktigt vilket gör att det klonkar när man växlar och framför allt när man lägger i ettan från friläget.
Jag upplevde i alla fall att växellådan blev lite snällare med biltemas olja än med Castrol. Så jag tycker absolut du ska prova.
I övrigt så har jag faktiskt inte märkt någon skillnad alls på hur motorn beter sig. Men biltemas olja uppfyller i alla fall kvalitetsspecifikationer som är skyhögt över minimikraven för våra motorer.

Grejen är att olika oljor har lite olika egenskaper. Jag vet ju inte med säkerhet huruvida det var eller inte var just oljan som orsakade dina problem. Men frågan är väl i så fall om det var deras racingolja som du hällt i? Var det inte det så...

hur som helst så kvarstår faktum att det finns massor av folk som testat biltemas racingolja och den har funkat bra. För många har den till och med varit bättre än dom märkesoljor som hälls i av verkstäderna.
Sen bör det kanske tilläggas att enligt vad jag förstått så är den olja som säljs på biltema samma som säljs på Statoil under varumärket Raceway för ett pris som är avsevärt mycket högre.

Hursomhelst så uppfyller biltemas olja kvalitetskraven för att kunna användas i nästan alla på svenska marknaden förekommande hojar så jag kan svårligen tänka mig att den kan förstöra motorcykeln. I ditt fall kostade testet med oljan inte mer än 4 liter biltemaolja. Hade det funkat toppen hade du ju kunnat spara pengar på varje oljebyte istället.

Tråkigt att den inte funkade för dig i så fall.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti