Oljebyte + filter

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Hoj
Yamaha xtr660
Tänkte ge mig på att själv byta olja + oljefilter på min yamaha xtr660 (2012). Garantin har gått ut och kör 1000 milaservicen på firma nästa år.

Men vilken olja samt filter ska jag ha? Kollar jag tex hos xlmoto får jag flera olika förslag. Det är allt från hel/halvsyntetiskt samt olika viskositeter. Vore tacksam om ni kunde länka till rätt grejer.

En annan sak. Ska man även byta ut luftfiltret vid egen service? Räcker det med rengöring? Vet inte om en firma byter ens luftfilter varje år? Länka gärna till ett nytt filter om det krävs :)

Last edited:
Delsyntetolja och hiflo filter(skippa Snellfiltret)
Luftfilter byter man efter milen enligt bok(inte varje år)

Tack för svaret.

Du menar halvsyntet? Hiflo, oljefilter? Såg hiflo luftfilter men finns som oljefilter också kanske?

Vill du ha den bästa oljan så köp Motul 300v factory line 15w-50 eller 60 i slutet. Den kostar 736kr 4L ink frakt på oljemagasinet. Den ger stenbra skydd för motorn och växelådan blir lättväxlad samt huggfri i kopplingen.
Du kan köpa billigare olja på 20L dunk ok/q8 spk Racing är stenbillig på dunk under 100krL den kostar 200kr L på macken! Den oljan säga vara bra här på forumet så de är en bra ide att köpa 20L. Jag har inte kört den men jag har inte läst ett enda negativt inlägg här på forumet under 11 års slavisk hängande här på forat. Jag ska själv prova den vid nästa bytet.

http://www.swedol.se/sbk-racing-20l.html

https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=1963

Luftfilter byter du eller rengör efter ca 30 mil om du kör grusvägar med fler åkare, de går åka längre men effekten sjunker ju mer dynga som fastnar i filtret. Kör du enbart asfalt så kan du köra flera hundra mil. Pappfilter går inte rengöra speciellt bra de går bara blåsa bort de värsta men sitter de skumfilter i den så rengör endast.

Ang oljbytesintervall så byt enligt boken men kör du mycket bakhjul med hjälp av kopplingen så byt på 200 mil , de gäller även om du kryper omkring på stigar och slirar mycket på kopplingen. Hård körning utöver de vanliga ger såklart kortare intervaller också.

Last edited:
Tack för tipset boost 3.

Ska kolla upp det. Nån som vet hur mkt olja en xt660 rymmer? Med min otur rymmer den väl 4.2 liter så jag åker på att köpa mer ;)

Last edited:
Noja inte så mycket över oljan.
Rent generellt så är det så att om du kollar på vlken klassning din motor kräver och vad som finns att köpa i handeln så är alla oljor som du kan köpa långt över vad din hoj kräver.
Det finns sålunda ingen poäng med att köpa en svindyr olja som i praktiken inte är ett dugg bättre för din motor.

I förra hojen hade jag dels den Castrol som Yamaha rekommenderade. Den gjorde att kopplingen kändes klibbig och inte ville släppa riktigt. Bytte då till en verkstad som använde OKQ8 SBK racing. Den kändes mycket bättre i kopplingen med den.
Sen körde jag oljebyten själv och då använde jag Biltemas MC-olja racing.
Den tillverkades tidigare av Statoil och var samma som deras Raceway MC olja som kostade 3 ggr mer.
Numera vet jag inte vem som gör oljan åt dom men det finns inte så jättemånga tillverkare av basoljor och additiver (Typ 2-3 st) och det är med största sannolikhet någon av dom större tillverkarna som gör den.

Din hoj kräver troligen API SH eller möjligen API SI. Biltemas har API SM.
Förvisso är dom största skillnaderna från SH och uppåt att den är bättre för avgasreningen men i alla fall.

Slösa inte pengar på olja är mitt tips.
Vad gäller filter så är det en långt sämre kontrollerad bransch och filtermaterial tillverkas av en mängd olika tillverkare och kan ha väldigt vitt spridda kvaliteter. Dock är dom flesta såpass bra att det inte har någon praktisk betydelse. Dvs du kommer inte att märka någon skillnad under hojens livslängd. Dvs det funkar alldeles utmärkt med i stort sett vilket som helst.

sen är det långt ifrån säkert att du behöver byta filtret. det skall inte bytas varje gång. Men samtidigt. Det skadar inte att byta eftersom filtret ju gradvis blir igensatt under sin livslängd och det är inte frågan om många kronor för att byta luftfiltret.

Tack för svaret.

Du menar halvsyntet? Hiflo, oljefilter? Såg hiflo luftfilter men finns som oljefilter också kanske?

Ja, halvsyntet/delsyntet. Lämnar du in hojen på auktoriserad verkstad på service så stoppar dom i en delsyntetolja i en enstånka/v-Twin, inte helsyntet(varför? Nej, jag vill inte ha nån oljediskussion som alltid slutar med att Biltemas är bäst)

Hiflo oljefilter är världens mest sålda oljefilter. Filtret är tuv godkänt(den enda mig veterligen). Det enda eftermarknadsfiltret jag litar på. Tycker personligen att oljefiltret är viktigare än själva oljan.
Den heter HF145 till din XT660

Nu blir de väl en ny oljetråd :död
Oljan är enormt viktig för livslängden på motorn jag har sett skräckexempel i växellådor och lyftare/släpor/kammar från olja som helt enkelt inte klarar smörja dessa ställen och de har varit på nya hojar som inte ens gått 1000 mil!!! Och tar vi en trimmad motor med hårda ventilfjädrar och vassa kammar kan man köra sönder dem på bara 100 mil pga låg zddp halt i oljan.
Märket på oljan är minst viktigt men mängden zddp (zink) är helt avgörande hur bra lådan och lyftare håller. Dagens olja innehåller mindre o mindre zink pga utsläpps regler och den zddp dödar katalysatorer.

Så mitt råd är köp olja för mc som har mesta zink i sig de är ett elände att forska fram man måste lusläsa tester världen över och läsa datatablad på den olja man tror har mycket zddp de är flera veckors forskande. Därför rek jag Motul 300v serien och OK/q8 sbk racing för dem har mycket zddp för att vara en modern olja. Jag kan även rek Payback 5w-50 Racing för den har också mycket zddp i sig, jag har även kört den i min ktm 990 med underbar växling i klass med Motul 300v.

Vill du ha den bästa oljan så köp Motul 300v factory line 15w-50 eller 60 i slutet. Den kostar 736kr 4L ink frakt på oljemagasinet. Den ger stenbra skydd för motorn och växelådan blir lättväxlad samt huggfri i kopplingen.

Kan tipsa om Denna sida för att köpa 300v för halva priset. tror det var fraktfritt eller väldigt billig frakt.

https://www.eurobikes.com/aceites 43 euro för 4L.

Last edited:

Kan tipsa om Denna sida för att köpa 300v för halva priset. tror det var fraktfritt eller väldigt billig frakt.

https://www.eurobikes.com/aceites 43 euro för 4L.

De va bra tips 53 euro ink frakt för 4L Motul 300v 15w-50.

Jag köpte en av dom första yamaha tt600 i sverige 1983 den gick ca 3000 mil på crossbanor o i skogen med billigaste tänkbara castrol olja. O det fanns inte slitage någonstans varesig i toppens kam lagringar eller i växellåda.

Din 660 motor är en identisk motor förutom att det är ett större kullager på vevaxelns tändsystem sida.
Du har marginellt högre primär utväxling och till sist är hela din växellåda dimsmord inte bara 5,n växel som dom äldre.

Din motor är en torr sumps motor all olja är i oljetanken o motorn är i princip tom medans motorn är igång oljepumpen suger olja från tanken o smörjer motorn.

Dessa motorer redan i luft/olje kyld version är odödliga din är dessutom vattenkyld.
Kör på vilken mc klassad olja som är 10/50-10/60 och den går 10,000 mil utan att blinka du kan inte slita ut den motorn hur du än försöker.

Boost har ratt med zink i oljan nar det gäller 70/80 tals motorer som är konstruerade för den typen av olja men i din motor duger vad som helst med rätt klassning typ biltema.
Jag har inte lyckats döda mina 2 xt/tt o dom går nog hårdare än många andra som bara smakar asfalt.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back