Oljebyte/filter inför vintern

Varmkör motorn så rinner det ut lättare, ska alltid varmköras när man gör oljebyte :tummenupp
 
En annan viktig åtgärd in för vinterförvaringen är att tömma hojen på bensin.

- Dagens bensin innehåller så mycket tillsatser av olika slag som bland annat försämrar bensinens hållbarhet. Bensinens aktiva del "dunstar" över tid och bensin förvarad i ett "icke lufttätt" kärl har en hållbarhet på 3mån. Det var en tekniker från Shell som berättade detta för ett antal år sen.

- Jag häller alltid i en flaska "insprutningsrengöring" tex. Biltema -361103 vid den sista tankningen för säsongen, och kör sen så "tom" det går.
På våren är det sen bara att hälla i nyinhandlad bensin och börja åka, utan startproblem, dålig tomgång, mm.

/KentW
 
En annan viktig åtgärd in för vinterförvaringen är att tömma hojen på bensin.

- Dagens bensin innehåller så mycket tillsatser av olika slag som bland annat försämrar bensinens hållbarhet. Bensinens aktiva del "dunstar" över tid och bensin förvarad i ett "icke lufttätt" kärl har en hållbarhet på 3mån. Det var en tekniker från Shell som berättade detta för ett antal år sen.

- Jag häller alltid i en flaska "insprutningsrengöring" tex. Biltema -361103 vid den sista tankningen för säsongen, och kör sen så "tom" det går.
På våren är det sen bara att hälla i nyinhandlad bensin och börja åka, utan startproblem, dålig tomgång, mm.

/KentW

Är det verkligen så? Jag tycker att man läser motsatsen på de flesta ställen, att man alltså ska fylla tanken med bensin över vintern?
 
alltid lika kul läsning om "vad man skall göra" inför vinterförvaringen.

ex: bensinen som föregående inlägg.

Det jag har hört så skall man fylla hela vägen upp, gärna med högre oktantal då oktanten försvinner med tiden..
Detta för att undvika kondens i tanken osv.

Detta är inte sanningen utan vad "jag" har hört och gjort de senaste 5 säsongerna utan som helst problem vid säsongstart året efter..

Gällande olja så är det att följa rekommenderat serviceintervall så skall la saken vara biff.. Varför göra det svårare än va det är.. Får la lita på att tillverkaren vet vad det håller på med :tummenupp
 
Jag fyller upp tanken med sämsta soppan å låter skiten bli ännu sämre under vintern. Sen när våren kommer å man e som en kossa som ska ut på grönbete, så går det ju inte att bomba satan eftersom hojfan går så in i helvete dåligt första 20 milen tills man har tankat ny fräsch vår-soppa.
Bättre än å pröjsa för avrostningskurser å skit!!!11!!!1!! :glömdet

On topic: Olja byts inför förvaringen. Olja och filter byts till våren. :tummenupp
 
Jag har inte fått några problem med att ha bensin i tanken över vinterförvaringen...
Motorn gick precis lika bra på vinterförvaringsbensinen som när den nya och färska bensinen som fylldes på när den tidigare tagit slut. Kondensen i tanken borde man slippa om man ser till att hojen står i en konstant temperatur.

Annars är det väl en fördel att byta oljan så man slipper skit i den som kan ligga och gotta till sig, men det tror jag inte heller gör någon fantastiskt stor skillnad, iaf inte om man ser till att hålla oljan i gott skick genom säsongen.

Batteriet kan vara bra att sätta på underhållsladdning om man har en hoj som drar lite även är den står stilla, har man inte det borde det räcka med att vrida på nyckeln och starta på vårkanten, förutsatt att batteriet är hyfsat friskt.

En annan sak man kan göra är att se till att hojen inte står på samma fläck av däcken hela vintern, så man slipper att de deformeras. Snurra dem lite då och då, eller ställ hojen på depåställ.

Kedjan kan vara bra att smörja med...

Kort sagt, en vanlig genomgång av allt på hojen innan man ställer in den för vintern, så slipper man att göra det när man ska plocka ut den på våren.
Det är ju alltid trevlig om hojen är glänsande ren och fin också. :)

Däremot är det helt jävulskt irriterande att inte kunna starta hojen första dagen på säsongen, så att strunta i att fixa upp den när man ställer in den har man igen på vårkanten om batteriet är dött eller förknasarna bekat igen eller något annat oerhört opassande.

Låt bli att starta hojen under vintern däremot, det gör mer skada än att lämna den med bensin i tanken, inte nybytt olja och allt annat folk håller på med.
 
Jag kollar glykolen i hojen innan vintern. Tar in batteriet. Och det är ungefär allt! Har hitills inte haft problem med hojen när man startar upp den till våren. (Står i kallgarage)
 
Man skulle väl också byta till vinterluft i däcken inför förvaringen eller hur var det? :gnissla
 
Varmkör, töm ur olja och ta bort oljefiltret, upp på depåstöd. Innan första turen slänger du på nytt filter och skickar i ny olja.

Funkat för mig de senaste 5 åren. Körde förgasaren tom förra vintern då jag skulle skruva i dom under vintern.

Ingen tom tank, ingen k-sprit o liknande. 6 månader håller bensin utan problem.

Varmgarage, kanske ska tilläggas.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top