Oljebyte ER6, amatörfrågor.

sisus

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
småland
Hoj
kawasaki er6f
Hej

Jag ska byta olja och filer efter vinterförvaringen men jag har aldrig skruvat på en hoj innan. Trots att jag har lite erfarenheter från bilar så känner jag mig ändå osäker.
Till att börja med så är jag inte säker på att jag har hittat oljepluggen. Det går en strutformat del från motorn på höger sida med en plugg i. Är det den??
Finns det en packning till oljepluggen och ska man byta den?

Hur hårt ska jag skruva fast oljefiltret? Är det som på bil att man ska dra åt den hårt fast endast med handkraft?

Tack på förhand för alla svar
 
vet inte exakt hur din bottenplugg ser ut o var den sitter men oljefiltret ska dras lika hårt som på bil, alltså med handkraft.
 
Ja det är oljepluggen! Man ska byta bricka, men jag struntade i det... kostar dock 10 kr. Jag drog åt filtret allt jag kunde för hand... tänkte att den vibrerar rätt bra eftersom den är 2 cylindrig. Glöm inte ha på färsk olja på packningen till oljefiltret!
 
Ja det är oljepluggen! Man ska byta bricka, men jag struntade i det... kostar dock 10 kr. Jag drog åt filtret allt jag kunde för hand... tänkte att den vibrerar rätt bra eftersom den är 2 cylindrig. Glöm inte ha på färsk olja på packningen till oljefiltret!

Antagligen en dum fråga men var kan man skaffa en så'n bricka till oljepluggen, måste man veta storlek och så på den? Har själv en er6 och vill byta olja...
 
Antagligen en dum fråga men var kan man skaffa en så'n bricka till oljepluggen, måste man veta storlek och så på den? Har själv en er6 och vill byta olja...

En bricka kan du antagligen köpa på vilken bensinmack som helst och storlek kan ju vara bra att veta men du kan också ta med dig brickan till macken så hjälper dom dig att hitta rätt storlek.

Rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Brickan är bara en vanlig bricka, den behöver inte bytas varje gång men de kostar bara några kronor så köp ett par på en gång om ni ändå håller på.

Kolla i instruktionsboken hur mycket filtret ska dras, 17 Nm, det är knappast troligt att ni klarar att dra så mycket för hand. Kawasaki säger tydligt att man INTE ska göra det så gamla Bosse bildoktorn-tips kanske är dags att skrota? Ja, jag vet att ni kommer att skriva att ERA filter inte lossnat ännu men jag har sett rätt många filter lossna.

Det finns ett fint verktyg att köpa för att dra filtret. Kostar typ 750 kr hos Kawasaki men andra säljer det för runt 100 kr. Det är det värt. :)

Pluggen sitter i botten ja och den ska dras med 20 Nm.
 
Last edited:
Brickan är bara en vanlig bricka, den behöver inte bytas varje gång men de kostar bara några kronor så köp ett par på en gång om ni ändå håller på.

Nja, brickan är inte bara en vanlig bricka...
Brickan är av mjuk metall för att deformeras något och därmed täta ordentligt mot anliggningsytan.
:)
 
Nja, brickan är inte bara en vanlig bricka...
Brickan är av mjuk metall för att deformeras något och därmed täta ordentligt mot anliggningsytan.
:)

Jag vet det men tycker den gör jobbet utmärkt flera gånger. En gång glömde en handlares verkstad att sätta dit brickan på min hoj efter 100-milaservicen och det var t o m tätt då! :D
 
Hylsa för att lossa bottenpluggen. Köp en hylssats.

En (eller två) Gummistålpackningar/Tredoringar ersätter de vanliga koppar / aluminiumbrickorna och det räcker med 15Nm för det ska bli tätt. Finns på SWEDOL (och Hydroscand). Två ifall pluggen inte är gängad hela vägen till den tätande ytan (som på Triumph Sprint RS där det specas 2mm tjock Al-packning, som ska bytas varje gång.)
Momentnyckel 4-20 Nm. Som någon skrev i en annan tråd.
Det är vanligare med sönderdragna gängor på SH än att motorn rasat för man inte bytt olja.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top