Oljebyte Cb 750 med oljetank?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ska hjälpa bossen att göra iordning sin Cb 750 från 78. Alltså sista årsmodellen med oljetank tror jag?

Frågan är då, hur gör man när man byter olje, kollar oljenivå o.sv? Måste jag lufta? Och vad kan det tänkas vare för oljevolym, 3,5 liter?

Gör som vanligt.......

- Tappa ur all olja med hjälp av pluggen i tråget på motorn.

- Ta bort oljefiltret i framkant på blocket..centrumbult på oljefilterhållaren.

- Montera nytt oljefilter och o-ringen till hållaren och o-ringen till centrumbulten.

- Fyll på olja i oljetanken.

- Kör en stund med startmotorn så att oljetryckslampan slocknar.

- Starta upp motorn och varmkör.

- Stäng av och kolla nivån i oljetanken...oljestickan sitter på locket till oljetanken.

- Fyll på vid behov.

- KLART! Du behöver inte lufta....det är ju en modern motor!

Kent W

Kanon!

Men det jag fortfarande tycker är konstigt är ju att tanken i sig lär ju inte ha en volym på mer än 1,5 - 2 liter?

Och total oljevolym, vad tror du det kan vara 3 liter?

Fylla i lite grann, köra startmotorn och sen fylla mer??

Kanon!

Men det jag fortfarande tycker är konstigt är ju att tanken i sig lär ju inte ha en volym på mer än 1,5 - 2 liter?

Och total oljevolym, vad tror du det kan vara 3 liter?

Fylla i lite grann, köra startmotorn och sen fylla mer??

Min kompis hade en sådan Honda för 100 år sedan. Han reflektion var att det gick mer olja i hojen än i hans bruksbil. SÅ jag tror att det rör sig om ca 4 liter faktiskt. Men jag minns inte vad han hade för bil heller. Kanske var en Opel Kadett eller någonting sånt! :D

Tankar har en väldigt förmåga att rymma mer än vad det ser ut.

Oljan tas ju från tanken via oljepumpen till vevaxeln osv. Oljetrycket borde komma ganska fort om du fyller oljan direkt i tanken. Starta motorn så får du oljetryck precis lika fort som på vilken vanlig hoj som vanligt. Kanske till och med fortare, eftersom att tanken sitter lite högre än normalt.

Mats

Last edited:
Min kompis hade en sådan Honda för 100 år sedan. Han reflektion var att det gick mer olja i hojen än i hans bruksbil. SÅ jag tror att det rör sig om ca 4 liter faktiskt. Men jag minns inte vad han hade för bil heller. Kanske var en Opel Kadett eller någonting sånt! :D

Tankar har en väldigt förmåga att rymma mer än vad det ser ut.

Oljan tas ju från tanken via oljepumpen till vevaxeln osv. Oljetrycket borde komma ganska fort om du fyller oljan direkt i tanken. Starta motorn så får du oljetryck precis lika fort som på vilken vanlig hoj som vanligt. Kanske till och med fortare, eftersom att tanken sitter lite högre än normalt.

Mats

Ok, ska prova. Tror inte jag ligger på plussidan hos bossen i vilket fall så, då jag krockade en firmabil i vintras! :tungan

Ni ar ute och cyklar allihop!
Hojen har mycket riktigt torrsump (som det heter nar man har oljetank separat)
Det betyder att huvuddelen av oljan ar dar. I tanken.
Det racker alltsa INTE att bara dranera motorn. (ca 1 l olja dar endast)
Utan aven oljetanken skall givetvis tommas.
Den rinner INTE ner i motorn bara for att du tommer denna. Det sitter en backventil i slangen och i teorin ska oljan stanna i tanken.
Dock, pa manga exemplar sa rinner den sakteliga ner och far hojen sta en vecka eller mer sa KAN alltsa all olja vara i motorn.

Oljevolymen ar ca 3,5 l ja, och byts filtret gar det at ytterligare ett par tre dl.
Sa sla i cirka 3 l efter att du skruvat tillbaka bagge pluggarna, starta, stoppa efterfyll till maxniva.
Klart.

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back