Oljeblandare.

philsson skrev:
Det är inte betydligt.. skilnaden är visserligen stor på mängden olja men den förbrukas likaså. Visst sotar den mer men det är inget märkbart. Föresten så försvinner det lilla sotet fort när man återgår till rätt blandning om det ens blir nåt.
Låtsäga nu att din teori stämmer om att stiftet då skulle sota mer. visserligen är inte 2takt olja bränbart men 4% är endå lite proportionsvis till bensinen.
Jaja. skulle det sota mer så kostar ett stift 30kr.. å det skulle endå ta ett bra tag innan det vore "obrukbart" . bara ta ut och rengöra. funkar lika bra sen igen ;) .. så det är ingen fara över huvudtaget. bara bra för motorn med lite extra blandning.

Lyssna på solid.. Både han och jag har upplevt det :7peta

Förövrigt så fixar man det "trasiga" stiftet med gasolbrännare/gassvets eller liknande (värm tills det blir rött)

cRoC skrev:
Lyssna på solid.. Både han och jag har upplevt det :7peta

Förövrigt så fixar man det "trasiga" stiftet med gasolbrännare/gassvets eller liknande (värm tills det blir rött)
Vet inte om det är samma sak men när jag körde moped så blandade jag själv. Jag trodde jag hade ett decilitermått och blandade då med 5L bensin. men det visade sig nästan vara 2 dc :s .. den sotade med originalcylinder men med trimmet gjorde den inte det av någon anledning. En 125a borde ju varva mycket mer och på så vis inte sota lika mycket som en moppe. och som jag sa så sotade den inte med trimmet. tänkte på att dom båda maskinerna är 2takt och fungerar på samma sätt.

tack för alla svar. jag jorde som phillson sa fast inte med 5 liter bensin och 1 dl olja.. jag tog lite mindre för att stiftet inte skulle kaxa igen som vissa sägen..

men oljeblandaren funkade utmärkt och hoppas att den inte börjar krångla när man är ute på vagarna i sommar..

efter att jag hadde plockat ihopp min hoj efter en renovering så körde jag med 2% blandning i tanken och fylde upp olje tanken till fullt innan jag startade första gången
oljepump och ledningar hadde jag plockat ner så systemet va tvunget att luftas
sen så lät man den putra lite för att den skulle köras in och när jag kört slut på första tanken fyllde jag på oljan och kollade hur mycket som gått åt om det va rimliga mängder som hadde försvunnit.
nästa tankning minskade jag till kankse drygt 1% och allt eftersom jag var säker på att pumpen och ledningarna funkade och all luft försvunnit i ledningarna så slutade jag gradvis att hälla olja i tanken tills jag kankse kört 4-5 fulla tankningar (bensintankningar) så hällde jag inte i mer olja i soppatanken.
funkar great!

håll koll på hur mycket det ryker. det är en bra ledtråd till att det funkar eller ej

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...