Oljeblandad bensin + motorolja eller inte?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Bossbavers crossmekartråd. [tidigare nämnd: "oljeblandad bensin+motorolja eller inte"

NYA frågor sid 2, 3 och 4.







Gammal fråga...En DUM fråga:

På min cross (honda cr 125 -97) så kör jag ju oljeblandat, dvs blandar i olja i bensinen... Ska man även fylla på motorolja till motorn, eller ersätter oljeblandad bensin det? :wiggle

(inte min motor på bilden, men alltså fylla på genom den pluggen)

En fråga till...

Vilken olja ska man använda, vilken 10w-40olja som helst eller?
Kan man köpa det på typ mekonomen?

Tex denna:
Transmissionsoljor / Olja mc
Artikelnr: 41-C4001282
Fabrikat: Castrol
Benämning: MTX Mineral
Text: Flaska 1 lit
Info: Transmissionsolja Mineral 10W-40 för 2-takts mc och mopeder. lämplig för våtkopplingar.
Info: Castrol
Pris: 125.00 kr
 

Bifogat

  • ViewImage.jpg
    ViewImage.jpg
    155.2 KB · Visningar: 402
Last edited:
På en två-takt är växellådan avskild från vevaxeln. Oljan i bensinen smörjer vev + kolv.
Sen finns det(eller ska) finnas olja i växellådan åxå. Det brukar vara samma som man har i en 4-taktare. Finns även special vxl-lådsolja men en vanlig 10w-40olja (till mc) funkar fint.

Japp! den pluggen.:tummenupp
(Det där är en fyrtaktsmotor):)
 
Last edited:
Tjaa..växellådan vill också ha lite smörja.:tummenupp

På en två-takt är växellådan avskild från vevaxeln. Oljan i bensinen smörjer vev + kolv.
Sen finns det(eller ska) finnas olja i växellådan åxå. Det brukar vara samma som man har i en 4-taktare. Finns även special vxl-lådsolja men en vanlig 10w-40olja (till mc) funkar fint.

Japp! den pluggen.:tummenupp
(Det där är en fyrtaktsmotor):)

Ahh, (i) så det är växellådsolja man fyller på där alltså?

... Ok, dålig bild. jag har en 2-taktare men det ser ju nästan likadant ut... iaf en plugg som man kan fylla på med NÅGOT...
 
Det är alltså inte helt optimalt att blanda i vanlig 2-taktsolja där pluggen sitter? :(

Kanske var därför crossen gick så inihelvete dåligt efter jag fyllde på lite vanlig 2taktsolja i den oljepluggen?:glömdet
 
En fråga till...

Vilken olja ska man använda, vilken 10w-40olja som helst eller?

Ja i princip....

Där finns många skolor men alla JASO MA (dvs alla mc oljor och de flesta biloljor dock inte alla) märka 4-t oljor går utmärkt. Sen finns det folk som föredrar specialiserade 2-t vxl oljor eller rent av ATF.
 
Ja i princip....

Där finns många skolor men alla JASO MA (dvs alla mc oljor och de flesta biloljor dock inte alla) märka 4-t oljor går utmärkt. Sen finns det folk som föredrar specialiserade 2-t vxl oljor eller rent av ATF.

Ok, tack för infon.

Om vi rent hypotetiskt skulle säga att (hrumpf) någon hällde i vanlig 2-taktsolja i växellådan... Och körde en stund tills crossen skulle börja gå väldigt dåligt. - Vad skulle kunna hända då? :huvet
 
Ok, tack för infon.

Om vi rent hypotetiskt skulle säga att (hrumpf) någon hällde i vanlig 2-taktsolja i växellådan... Och körde en stund tills crossen skulle börja gå väldigt dåligt. - Vad skulle kunna hända då? :huvet

Kopplingen börjar troligen slira. Någonstans efter det rasar lagren i lådan och dreven slits
 
du behöver inte vara orolig ! bara det finns lite olja som smörjer lagren ..för min egen del så körde jag med vanlig hydralolja i växel lådan när jag var aktiv i motocross funkade klockrent . vitsen med hydralolja var att det blev ett jävla bett i kopplingen plus att den smörjade lagren mkt bra..mvh ps om hojen började gå dåligt efter du fått i lite tt olja i växel lådan så är det inte pga det ....
 
ps om hojen började gå dåligt efter du fått i lite tt olja i växel lådan så är det inte pga det ....

hmm, ok, då vetefan varför den gick som den gick. Det lät och kändes som att den bara ville dö, och varvade inte ur ordentligt trots att jag höllt full gas... och när man höll väldigt lite gas, så dog den mycket lättare än vanligt.

o just ja, efter den dött var den tvärsvår att starta. gick inte att kicka, men gick bra att dra igång den...

och några gånger när jag kickade så small det från avgasröret och nån gång från någon annan stans... :( vetefan varför. - Nån som har en idé?

Hade även i samma olja i bensinen. Men den började inte gå illa föränn jag hällt i lite i växellådan... så den gick bra i ca 1h, tills som sagt jag hällde i fel olja i växlellådan... skumt eller glasklart fel?
 
hmm, ok, då vetefan varför den gick som den gick. Det lät och kändes som att den bara ville dö, och varvade inte ur ordentligt trots att jag höllt full gas... och när man höll väldigt lite gas, så dog den mycket lättare än vanligt.

o just ja, efter den dött var den tvärsvår att starta. gick inte att kicka, men gick bra att dra igång den...

och några gånger när jag kickade så small det från avgasröret och nån gång från någon annan stans... :( vetefan varför. - Nån som har en idé?

Hade även i samma olja i bensinen. Men den började inte gå illa föränn jag hällt i lite i växellådan... så den gick bra i ca 1h, tills som sagt jag hällde i fel olja i växlellådan... skumt eller glasklart fel?



Hur många % blandade du i tanken då?? Bör ligga på 4 % på en 125a 3% duger på en 250cc 2%v på en 500cc.

Och kosta på 2 taktsoljan mest..helcyntet!! Rak 30 olja kör många i lådan för att ha bra bett i kopplingen
 
Hur många % blandade du i tanken då?? Bör ligga på 4 % på en 125a 3% duger på en 250cc 2%v på en 500cc.

Och kosta på 2 taktsoljan mest..helcyntet!! Rak 30 olja kör många i lådan för att ha bra bett i kopplingen

Snattar lite uppmärksamhet i tråden då du verkar ha lite koll på min undran.

80cc=4% med eller?

Gäller detta även när det är en förstahoj för en grabb eller kan man gå ner lite eftersom den inte går på maxvarv tills han lärt sig köra?

Tycker det ryker så överjäkligt på 4,måste ju slagga igen på sikt tycker man.

Henrik
 
Snattar lite uppmärksamhet i tråden då du verkar ha lite koll på min undran.

80cc=4% med eller?

Gäller detta även när det är en förstahoj för en grabb eller kan man gå ner lite eftersom den inte går på maxvarv tills han lärt sig köra?

Tycker det ryker så överjäkligt på 4,måste ju slagga igen på sikt tycker man.

Henrik

JA, oljeinblandningen har med att göra hur mycket man varvar motorn. På tävlingsnivå ska man ligga på 4-5% i en 80cc motor. Men kör man lungt och försiktigt bör man inte ha mer än 3%.
2% fungerar också om man aldrig pinar fullt i djup sand och varvar max.

En oljedroppes livslängd i motorn är omvänt propotionerligt till hur mycket motorn varvar.

En 500 som går snällt, går lungt på 1%

Tänk på att bestyckningen ska kompenseras lite efter hur mycket olja man har. Mer olja= större munstycke.

MEN.. man ska försöka köra på så mycket olja som möjligt, för det ger mer effekt. Oljan tätar motorn. Men klarar man inte av att förbränna den så är det för mycket. Alltså att den ryker mycket.

En bra olja förbränns lättare också. Det lönar sig att köpa en lite bättre.

Mats
 
JA, oljeinblandningen har med att göra hur mycket man varvar motorn. På tävlingsnivå ska man ligga på 4-5% i en 80cc motor. Men kör man lungt och försiktigt bör man inte ha mer än 3%.
2% fungerar också om man aldrig pinar fullt i djup sand och varvar max.

En oljedroppes livslängd i motorn är omvänt propotionerligt till hur mycket motorn varvar.

En 500 som går snällt, går lungt på 1%

Tänk på att bestyckningen ska kompenseras lite efter hur mycket olja man har. Mer olja= större munstycke.

MEN.. man ska försöka köra på så mycket olja som möjligt, för det ger mer effekt. Oljan tätar motorn. Men klarar man inte av att förbränna den så är det för mycket. Alltså att den ryker mycket.

En bra olja förbränns lättare också. Det lönar sig att köpa en lite bättre.

Mats

Motovera varför?

Dumt att tumma på marginalerna så mycket som du säger. Visst, en motor med kortare genomströmningstid behöver mer olja än en med lång genomströmningstid, men att gå ända ner till 1% på en 500cc är riktigt korkat. Att hålla sig kring 3% hela tiden är vad jag alltid har hört och alltid kört med så det är det jag predikar för - oavsett maskin. Det har fungerat för mig under min aktiva mx-tid vilket i år blir 16 år.
 
Ok,delade meningar...

Jag går ner på 3% och lär grabben att gasa lite mer,ryker det inte förjäkligt så får det bli så tills det börjar bli bankörningsdags annars sänker jag vidare till 2%,nu är det åkrar och skogsväg som gäller.

Gammal -80talare med så rasar det får han lära sig skruva(under överinseende såklart)istället,är väl inte fel att lära sig hur det funkar tidigt heller.

Henrik
 
alltid kört på 2% oljeblandning, duger fint. står 2% i manualen på nyare cyklar, är väl om du har en gammal tidig 90-talare som det står 4%, men är för tillverkaren garderar sig för att man ska kunna köra på värsta skitoljan som finns ;)

Brukar stå på oljeflaskorna hur mycket oljetillverkaren rekomenderar att man blandar med just den oljan
 
Tycker inte att det är fel att ge motorn smörja. Läste i "Two stroke tuning perf...." av Graham Bell och såg att fetare inblandingar ger HÖGRE effekt:va Olja minskar friktionen!?!?!? Kör själv på ~4-5% det ryker ibörjan men efter att man lagt i ettan och börjat köra slutar det att ryka ganska snart. Varför ha mindre olja än 4%:confused: Det sliter faan så mycke mindre än vid 3%:va
I början av 90-talet gick man på myten att 2% gjorde att man fick mer pulver:Bugar, en och annat kolv nypning "fick man leva med":va:confused::gnissla Tycker att i ditt fall verkar det som att du fått en kolvnypning. Det behöver inte vara oljans fel kan oxå va skit i fjucken som gjort att det blitt för snål.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top