Olje tråd. Eller?

Jag tänkte mest på Citat:
"Slutväxeln på min BMW gick 40 grader svalare med den jämfört BMWs orginalolja vid hård bankörning."

Och blev rejält impad ! Även med priset på Omega 690.
På nått sätt måste ju Omega 690 minskat friktionsförlusterna i slutväxeln.
Hur det nu gått till ?
Hade varit kul veta tekniken bakom !

40 grader lägre temperatur än vadå?
Sjönk den från 380 till 340 eller från 80 till 40?
Någon procent skillnad i friktion kan såklart olika oljor göra men underverk gör inga oljor.
 
Hej på er.
Intressant tråd, det brukar alltid finnas en stor nyfikenhet kring tillsatser, mer eller mindre magiska.
Har själv en stor portion skepsism till att man gör någonting bättre genom att höja viskositeten, och därmed oljetrycket, i en trycksmord motor, vilken några andra också har skrivit.

Tänker mest på hur själva tekniken med glidlagersmörjning fungerar.
Ett glidlager är inte beroende av pumpens oljetryck på det sätt som många tror, utan fungerar själv som ett slags exenterpump.
Den suger in olja och kan pumpa upp ett smörjande oljetryck på flera hundra bar, förutsatt att oljetillförseln aldrig understiger lagrets sugbehov.
Om det händer så bildas gasblåsor (kavitation) i den belastade zonen, och lagret ligger risigt till.
Det är alltså det tillförda flödet av smörjolja som är viktigt och inte inloppstycket, vilket är en vanlig missuppfattning.
Eftersom lagerspelen bara är några hundradels mm är det inga stora flöden som erfordras.
Förutom oljeflödet så är lagerspelet den kritiska faktorn, vilket naturligtvis påverkar hur oljan transporteras runt.
Men jag tänker mig att en mer trögflytande vätska också kan hindra det viktiga flödet till vissa kritiska punkter, och det i sin tur ger förkortad livslängd.
Men som sagt var bara mina egna tankar, alltid kul att ta del av alla andra, så kanske man blir klokare eller mer förvirrad. :tummenupp
 
Hej på er.
Intressant tråd, det brukar alltid finnas en stor nyfikenhet kring tillsatser, mer eller mindre magiska.
Har själv en stor portion skepsism till att man gör någonting bättre genom att höja viskositeten, och därmed oljetrycket, i en trycksmord motor, vilken några andra också har skrivit.

Tänker mest på hur själva tekniken med glidlagersmörjning fungerar.
Ett glidlager är inte beroende av pumpens oljetryck på det sätt som många tror, utan fungerar själv som ett slags exenterpump.
Den suger in olja och kan pumpa upp ett smörjande oljetryck på flera hundra bar, förutsatt att oljetillförseln aldrig understiger lagrets sugbehov.
Om det händer så bildas gasblåsor (kavitation) i den belastade zonen, och lagret ligger risigt till.
Det är alltså det tillförda flödet av smörjolja som är viktigt och inte inloppstycket, vilket är en vanlig missuppfattning.
Eftersom lagerspelen bara är några hundradels mm är det inga stora flöden som erfordras.
Förutom oljeflödet så är lagerspelet den kritiska faktorn, vilket naturligtvis påverkar hur oljan transporteras runt.
Men jag tänker mig att en mer trögflytande vätska också kan hindra det viktiga flödet till vissa kritiska punkter, och det i sin tur ger förkortad livslängd.
Men som sagt var bara mina egna tankar, alltid kul att ta del av alla andra, så kanske man blir klokare eller mer förvirrad. :tummenupp

Nja nu var den tillsatta mängden 1,2% 50Ml inte för att höja något oljetryck utan mest för att se vad som händer.

Jag e bekväm med att aldrig behöva kolla oljan i mina bilar.. opel. Kör mina 1000mil o byter olja. Så det hela handlar om att se om man kunde med väldigt liten tillsats att få den 30+ år gammla hojen att inte vilja ha 1Dl olja var 100mil.. inget att bråka om men mannol 9990 funkade ju efter ett tags körning med att få den gammle att inte dra den minimala mängden extra motorolja.

Rent krast så skulle jag kunna strunta i oljan på thunderacen o bara köra är helt säker på att den inte havererar om det skulle fattas 1liter vid byte.. det är.väldigt sällan hon får sträcka ut ordentligt..
 
40 grader lägre temperatur än vadå?
Sjönk den från 380 till 340 eller från 80 till 40?
Någon procent skillnad i friktion kan såklart olika oljor göra men underverk gör inga oljor.

Kommer inte ihåg exakt längre men den startade nog på ca 130-135.
Jag förutsätter att BMWs olja inte riktigt klarade av att bibehålla smörjfilmen ordentligt medan Omegan gjorde det. BMW-oljan blev rätt mörk på ett par dagars träning medan Omegan inte fick någon uppenbar missfärgning.

Rasade slutväxlar pga överhettning var ett känt problem hos de som tävlade med HP2-Sport och det har experimenterats med oljekylare.
 
Det är alltså mer än 30% sänkning vilket borde betyda att originaloljan mest består av smågrus och avfettningsmedel.
Att en olja blir mörk betyder att den tar upp avlagringar så att det inte hamnar i oljekanaler mm.
 
Det är alltså mer än 30% sänkning vilket borde betyda att originaloljan mest består av smågrus och avfettningsmedel.
Att en olja blir mörk betyder att den tar upp avlagringar så att det inte hamnar i oljekanaler mm.

Nej, den var bränd. Varför skulle det finnas oljekanaler och svarta avlagringar att ta hand om i en liten hypoidväxel?
Att friktionen (och därmed värmen) ökar om oljan inte fungerar är väl inte så långsökt?
 
Du har väl lager där oljan passerar, både kul och rullar kan jag tro, där vill man inte ha avsättningar.
Men det jag tvivlar på är att det skulle vara så dålig olja från BMW att du får över 30% tempsänkning.
3-5 % hade jag köpt direkt.
 
Du har väl lager där oljan passerar, både kul och rullar kan jag tro, där vill man inte ha avsättningar.
Men det jag tvivlar på är att det skulle vara så dålig olja från BMW att du får över 30% tempsänkning.
3-5 % hade jag köpt direkt.

BMW-oljan är säkert bra nog för avsedd användning. Används den för roadracing kanske smörjningen blir otillräcklig vilket kan orsaka varmgång.

Det kan också hända att jag inte kan hantera en termometer, att hojen gick olika hårt eller att jag har någon egen vinning på att marknadsföra Omega. Jag vet att inget av dessa skäl kan förklara fenomenet men ni andra får så klart göra en egen bedömning.

Jag skrev från början att det var anektotiska bevis och jag tänker inte köpa in ett antal slutväxlar att forska på så jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion.:tummenupp
 
BMW-oljan är säkert bra nog för avsedd användning. Används den för roadracing kanske smörjningen blir otillräcklig vilket kan orsaka varmgång.

Det kan också hända att jag inte kan hantera en termometer, att hojen gick olika hårt eller att jag har någon egen vinning på att marknadsföra Omega. Jag vet att inget av dessa skäl kan förklara fenomenet men ni andra får så klart göra en egen bedömning.

Jag skrev från början att det var anektotiska bevis och jag tänker inte köpa in ett antal slutväxlar att forska på så jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion.:tummenupp

Det finns fler än du som konstaterat samma typ av anekdotiska bevis...
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top