olje temp

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena behöver någon som har pelj på olje temp. Hondan var ute på första luftningen i tisdags på Svistad. Vatten tempen låg på ca:60-70 C. Jag skall dock satta dit lite mer silvertejp så den går upp ca 10C. Jag har ingen oljekylare på hojen och oljan gick upp till 130-140 C. "Flach point" är 222 C så dit är det ingen fara. Undrar nu bara vad som är norm för en rr hoj?
Är 130-140 för mycket? Har fått lite olika svar på det så det skulle vara bra med någon som vet.

Det låter lite mycket om man ser på vatten tempen. Var det kallt ute, efter som
vatten tempen var så låg?

Oljan tål det. Åldras förstås fortare. Men du byter väl någorlunda ofta. T.o.m. gamla 60-tals-bubblor VW gick regelmässigt upp till 120-130 gr.
Men frågan är hur mycket det stiger i sommarvärmen.
/u

130-140 garder är väll okey vid normalt smiskande. Men utan oljekylare och sommarvärme Vad händer då? Stiger tempen mer så skulle jag bli orolig, men klarar hojen av att hålla denna temp även i sommarvärme så är det ju nära optimalt. 130-140 grader förutsätter jag är på hel/del syntet olja, eftersom mineral åldras grymmt fort i dessa tempraturer.

Fast om du har 60-70grader på vattnet i sommar med så borde oljetempen vara liknande som nu. Ja ja men var berädd på att du kanske får problem i sommar. Men å andrasidan, byts bara oljan ofta så kvittar det.

Jag tycker nog att du skall montera en oljekylare på hojen.
130-140 garder nu, men hur många grader blir det i sommar?

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...