Olje temp

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Nån som är duktig på det här med oljetemp ??

Hur varmt kan man köra dom gamla luft/oljekylda sakerna med dagens fina mineralolja som finns ??
 
Upp till 120 gr tillfälligt inga problem. Men ligger du ofta o länge där blir det till att byta ofta(re). (Tror faktiskt syntet tål sånt längre o bättre.) Obs. jag talar mer om oljan än om just den motorn.
/u
 
Min erfarenhet säger mej att mineral tål lite lägre tempraturer än syntet. Syntet vet jag tål 120grader utan problem även längre stunder. Skulle tippa på att mineral tål samma men med kanske tätare byten. Min förra bil låg ofta på 110-120 vid lite högre varv och då fick jag höra att det va inga prob. Min fråga genast till samme kille va då om jag bytte till mineral om den då skulle tåla lika mycket, fick då till svar att 110 fixar mineral och även 120 men inte 120 i längre stunder (om jag nu minns rätt på siffrorna). I hoj väg har jag bara min egna hoj att ta till referens och jag ligger på ca 80-85 vid normal lugn körning och 95-105 vid hård körning och dessa temperaturer tål mer eller mindre alla oljor. Vad har du för temp? Ska försöka forska lite i ämnet.
 
Olja tål höga temperaturer utan att förlora smörjningsförmågan. En av testerna innebär några dygn i en motor m konstant runt 180 gr oljesumptemp utan problem. Upprepar att 120 är inget problem f oljan om du byter enl rek. (Tom gamla folkabubblan kunde gå upp dit otrimmad v fullgaskörning (120 km/t).)
Däremot kanske din motor är väl varm då (luft/oljekyld), men det vet jag inget om. Nån annan som vet det ?
/u
 
100 -120 grader, men inte mer, i stadskörning kom jag ofta upp i med orginalmotorn, när det var varmt ute. Men när man får upp farten kyler det bättre. Har inte märkt att min 1290 går särskilt mycket varmare.
 
110-120 grader tål som sagt nästan alla oljer men om man vill vara på säkrasäkra sidan så bör man nog byta mineraloljan lite oftare. Har du en turbo på motorn så är tempraturen så mycket högre att mineraloljer kan "koksa". Så med turbo gäller nog helst helsyntet men som slltid är bytesintervaller viktigare än vilken smörja man häller i.

Mina 50pence
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top