Olje temp

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Nån som är duktig på det här med oljetemp ??

Hur varmt kan man köra dom gamla luft/oljekylda sakerna med dagens fina mineralolja som finns ??

Upp till 120 gr tillfälligt inga problem. Men ligger du ofta o länge där blir det till att byta ofta(re). (Tror faktiskt syntet tål sånt längre o bättre.) Obs. jag talar mer om oljan än om just den motorn.
/u

Min erfarenhet säger mej att mineral tål lite lägre tempraturer än syntet. Syntet vet jag tål 120grader utan problem även längre stunder. Skulle tippa på att mineral tål samma men med kanske tätare byten. Min förra bil låg ofta på 110-120 vid lite högre varv och då fick jag höra att det va inga prob. Min fråga genast till samme kille va då om jag bytte till mineral om den då skulle tåla lika mycket, fick då till svar att 110 fixar mineral och även 120 men inte 120 i längre stunder (om jag nu minns rätt på siffrorna). I hoj väg har jag bara min egna hoj att ta till referens och jag ligger på ca 80-85 vid normal lugn körning och 95-105 vid hård körning och dessa temperaturer tål mer eller mindre alla oljor. Vad har du för temp? Ska försöka forska lite i ämnet.

Olja tål höga temperaturer utan att förlora smörjningsförmågan. En av testerna innebär några dygn i en motor m konstant runt 180 gr oljesumptemp utan problem. Upprepar att 120 är inget problem f oljan om du byter enl rek. (Tom gamla folkabubblan kunde gå upp dit otrimmad v fullgaskörning (120 km/t).)
Däremot kanske din motor är väl varm då (luft/oljekyld), men det vet jag inget om. Nån annan som vet det ?
/u

100 -120 grader, men inte mer, i stadskörning kom jag ofta upp i med orginalmotorn, när det var varmt ute. Men när man får upp farten kyler det bättre. Har inte märkt att min 1290 går särskilt mycket varmare.

110-120 grader tål som sagt nästan alla oljer men om man vill vara på säkrasäkra sidan så bör man nog byta mineraloljan lite oftare. Har du en turbo på motorn så är tempraturen så mycket högre att mineraloljer kan "koksa". Så med turbo gäller nog helst helsyntet men som slltid är bytesintervaller viktigare än vilken smörja man häller i.

Mina 50pence

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!