olje procent

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
hej. Jag undrar hur många % ni blandar i bensinet i era 250 crossar. Jag har en KTM 250 SX -02 och förra ägaren sa att den skall ha 4,5% olja i bensinet, tycker det låter rätt mycket och ibland då man har kört på lägre varv en stund och sedan skall dra på igen vill den typ "blöddra" alltså bara puttra och går dåligt upp i varv.

Rs typen skrev:
hej. Jag undrar hur många % ni blandar i bensinet i era 250 crossar. Jag har en KTM 250 SX -02 och förra ägaren sa att den skall ha 4,5% olja i bensinet, tycker det låter rätt mycket och ibland då man har kört på lägre varv en stund och sedan skall dra på igen vill den typ "blöddra" alltså bara puttra och går dåligt upp i varv.

Runt 2-3% är lite mer lagom. Tänk även på att med högre oljeinblandning så måste man även gå upp i munstyckestorlek. Annars går den för snålt och kan nypa/skära.

för nått år sen va det prat om att pga av den dåliga bensinkvaliten så skulle man blanda i mer olja...men det har jag inte hört så mkt om nuförtiden.
hade just en -02 KTM 250 själv och körde på 3% utan några problem.
blöddret kan ju bero på för fet blandning oxå, fast den borde gå snålt nu på vintern om du inte ändrat nått...?

Köper du en svindyr olja, så kan du köra med en 4,5% utan problem..Då dessa 'svindyra' oljor inte brukar lämna avlagringar efter sig..

Men en vanlig 100kr flaska på OK/Q8 bör du inte köra med mer än 3%
då dessa ofta sotar ganska mycket..

Använd en högprestandaolja typ

Castrol A 747
Agip competition 7196

3 % med dessa i crossen blir perfekt.

Som sagt, om du använder en högmodern helsyntetisk 2-takts olja är det inga problem!

Det är STOR skillnad på nya o gamla(läs sådana de säljer på macken...) 2-takt oljor. Nya bränner helt med och sotar inte! För ett par år sedan gjorde några ett test där de testade effekten på hojen vid olika blandningsgrad. De fann att det inte gjorde något om man blandade i mer. T.o.m. ökade effekten ju mer oljeinnehåll du hade, upp till ~7%. De förklarade det genom att oljan bildade en tjockare film som tätade bättre i cylindern och det då gav bättre kompression och därmed högre effekt.

Så med det i åtanke, samt att man känner att hojen mår mycket bättre med mer olja, tycker jag att du ska fortsätta köra på ~3-3.5% med riktig olja! En 2-t ska ju alltid gå "wide open", så håller du bara fullt överallt så pluddrar den inte mer i vilket fall! :D

Lycka till!

Last edited:
Det är nog inte oljemängden som är felet. Den går för fett på låga varv bara. Sänk nålen eller skruva ut luftskruven lite. Jag körde mina 250 på 3% och 500:an går på 4% Castrol TTS.
Rs typen skrev:

Ner till 2% ska maskinen klara, speciellt med en bra olja (t.ex. Motuls racing-oljor för separat eller direkt-iblandning). Men med mer olja så kyls motorn bättre, så följer man bara efter med bestyckning kan man gott köra "fetare" och minska risken för värmenyp. Fast det blir ju aningen dyrt i längden att klämma i 4% olja som kostar 120:- litern :)

Ramlagren mår bra av det.... Dyrt? Jag köpte ju en hel kasse olja billigt av dig.
TomK skrev:
Ner till 2% ska maskinen klara, speciellt med en bra olja (t.ex. Motuls racing-oljor för separat eller direkt-iblandning). Men med mer olja så kyls motorn bättre, så följer man bara efter med bestyckning kan man gott köra "fetare" och minska risken för värmenyp. Fast det blir ju aningen dyrt i längden att klämma i 4% olja som kostar 120:- litern :)

farmerlip skrev:
Ramlagren mår bra av det.... Dyrt? Jag köpte ju en hel kasse olja billigt av dig.

Haha, den skitoljan ?! :D ;) Jo, TTS:en är OK, men ryker så överdjävligt. Motuloljan jag nu kör med är i absolut toppklass, men till ett rimligt pris (och så luktar den så gott!!! :) ). Jag skvättar nog i en 3% ungefär till lill-crossen, medans rs250:n körs med separatsmörjning för optimal kylning av kritiska punkter i bl.a. cylindern (bommarna är jäkligt utsatta vid gasavdrag annars).

TomK skrev:
Haha, den skitoljan ?! :D ;) Jo, TTS:en är OK, men ryker så överdjävligt. Motuloljan jag nu kör med är i absolut toppklass, men till ett rimligt pris (och så luktar den så gott!!! :) ). Jag skvättar nog i en 3% ungefär till lill-crossen, medans rs250:n körs med separatsmörjning för optimal kylning av kritiska punkter i bl.a. cylindern (bommarna är jäkligt utsatta vid gasavdrag annars).
Vänta nu får du förklara för mig lite här.. finns det alltså fördelar med separat oljebladningen som ger bättre kylning. :va aldrig hört förr.

philsson skrev:
Vänta nu får du förklara för mig lite här.. finns det alltså fördelar med separat oljebladningen som ger bättre kylning. :va aldrig hört förr.

Ja, det finns fördelar. På t.ex. RGV250-motorn sitter det några utlopp inne i cylindrarna på kritiska ställen och där oljan pumpas in med olika mängd. Mängden per tidsenhet styrs av varvtal och gaspådrag bl.a.

Oljan ger en tunn film som förutom att smörja, även leder bort värme (och som transporteras ut via avgaserna). När man kör motorn med högt varvtal och slår av gasen helt (inbromsning efter en raksträcka) minskas mängden bränsle in i motorn och därmed även smörjningen och avkylningen om man kör med inblandad olja. Med separatsmörnjningen fortsätter dock pumpen att trycka in olja i rätt mängd och risken för värmenyp minskar rejält.

I korthet...

TomK skrev:
Ja, det finns fördelar. På t.ex. RGV250-motorn sitter det några utlopp inne i cylindrarna på kritiska ställen och där oljan pumpas in med olika mängd. Mängden per tidsenhet styrs av varvtal och gaspådrag bl.a.

Oljan ger en tunn film som förutom att smörja, även leder bort värme (och som transporteras ut via avgaserna). När man kör motorn med högt varvtal och slår av gasen helt (inbromsning efter en raksträcka) minskas mängden bränsle in i motorn och därmed även smörjningen och avkylningen om man kör med inblandad olja. Med separatsmörnjningen fortsätter dock pumpen att trycka in olja i rätt mängd och risken för värmenyp minskar rejält.

I korthet...
Så du menar alltså att jag som har separat oljeblandning får olja in i cylindern vid motorbromsningar då. :) gött. eller det kanske inte är så på alla andra gamla 2taktare med separat blandning

philsson skrev:
Så du menar alltså att jag som har separat oljeblandning får olja in i cylindern vid motorbromsningar då. :) gött. eller det kanske inte är så på alla andra gamla 2taktare med separat blandning

Ja, och därav försvinner risken för värme /torr nyp om soppan tar slut

tycon1 skrev:
Ja, och därav försvinner risken för värme /torr nyp om soppan tar slut
Jag har alltid gått och oroat mig för att den ska värmenypa när jag motorbromsar.. så den risken finns inte då?.. tänkte på att kanske oljan inte kom fram om troteln inte är i öppet läge. :va .. ville vara säker på att den får smörjning nu.. så man kan släppa sin skräck. :tungan

philsson skrev:

Designen kan skilja sig åt på olika maskiner, men de flesta bör ha ett någorlunda vettigt upplägg på exakt var de släpper in oljan och i vilken mängd.

Värmenyp kan man få ändå om det finns inbyggt konstruktionsfel, använder dålig olja eller oljepumpen lägger av. Det är viktigt att kolla funktionen hos pumpen då och då och att systemet är luftat.

Men ja, du lär få in olja trots motorbroms om allt är som det ska...

TomK skrev:
Designen kan skilja sig åt på olika maskiner, men de flesta bör ha ett någorlunda vettigt upplägg på exakt var de släpper in oljan och i vilken mängd.

Värmenyp kan man få ändå om det finns inbyggt konstruktionsfel, använder dålig olja eller oljepumpen lägger av. Det är viktigt att kolla funktionen hos pumpen då och då och att systemet är luftat.

Men ja, du lär få in olja trots motorbroms om allt är som det ska...
Man blir ju mer och mer avskräckt av att använda separat blandning samtidigt som det är grymt skönt och nu har man fått reda på att det har en fördel. :tummenupp . Blandningen har funkat på hojen nu i 19 år så den borde ju hålla ett tag till. :rolleyes: Det svåra är att märka när den slutar funka utan att det är för sent. :huvet

philsson skrev:
Man blir ju mer och mer avskräckt av att använda separat blandning samtidigt som det är grymt skönt och nu har man fått reda på att det har en fördel. :tummenupp . Blandningen har funkat på hojen nu i 19 år så den borde ju hålla ett tag till. :rolleyes: Det svåra är att märka när den slutar funka utan att det är för sent. :huvet

En risk man antingen tar, eller inte tar

tycon1 skrev:
En risk man antingen tar, eller inte tar
Funderat på det. skadar man systemet eller så på något vis om man bara väljer att strunta i den separata blandningen och inte fylla på den. sabbas pumpen eller nåt?. måste man koppla ur eller så. vad händer om man bara inte använder det.. du fattar nog.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back