Olje och luftkylning av mc- behöver man byta olja till oljekylningen?

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
jag har en mc som har både olje och luftkylning, jag förstår att luftkylningen sker då jag kör med den och luftmotståndet pressas mot det där elementet/kylare men vad jag inte förstår är oljekylning? Kyler oljan motorn? och skall jag då byta denna olja? (jag har inte sett något i instruktionsboken om det)

troligen en ren idiotfråga men känner jag ändå får ställa den

exakt en sådan här är mc´n https://bikez.com/motorcycles/honda_cbx_600_e_1983.php
 
Hej
Oljan i motorn har tre uppgifter smörja,kyla och tvätta
 
Glömde att dkriva det är motorolja som går i oljekylaren
 
jag har en mc som har både olje och luftkylning, jag förstår att luftkylningen sker då jag kör med den och luftmotståndet pressas mot det där elementet/kylare men vad jag inte förstår är oljekylning? Kyler oljan motorn? och skall jag då byta denna olja? (jag har inte sett något i instruktionsboken om det)

troligen en ren idiotfråga men känner jag ändå får ställa den

exakt en sådan här är mc´n https://bikez.com/motorcycles/honda_cbx_600_e_1983.php
Det är motoroljan du kyler igenom oljekylet (tvåa på pucken) - så den byter du med jämna mellanrum. Förhoppningsvis har du gjort eller planerat att göra det nu när hojen skall igång efter så många år. Även oljefilter skall bytas.
Med tanke på frågeställningen så är du inte proffsmekaniker (inte illa menat), så följ instruktionsboken noga.
1. Innan du startar motorn - kolla oljenivån (innan byte)
2. Om oljenivån är ok - starta, varmkör och tappa ut gamla oljan (ett tråg under motorn, lossa oljepluggen, på med gummihandske, skruva loss pluggen o tappa den inte i tråget)
3. Lossa filterhuset/locket o ta ut filtret - ha koll på fjädrar/gummibrickor/packningar
4. När allt runnit ut - torka av så det blir rena tätningsytor runt pluggen o filterhuset/locket
5. Sätt i pluggen - gärna med en ny tätningsbricka och dra åt med RÄTT moment - inte för mycket, då finns risk att gängorna går åt pipsvängen
6. Sätt i filtret med alla fjädrar/packningar i rätt ordning
7. Dra åt filterhuset/locket med RÄTT moment
8. Fyll olja i något mindre än angiven mängd - vänta tills den runnit ner - kolla nivån - fyll tills nivån är OK - kör igång motorn någon minut eller två - stäng av - vänta 10 min tills oljan runnit ner i tråget igen - kolla volymen (den kan ha sjunkit lite eftersom filtret inte var fyllt när du satte i det - justera nivån (du behöver inte ligga på max)

Åtdragningsmoment borde finnas i manualen - om inte så får du leta efter verkstadshandbok på nätet - det brukar finnas
 
Workshop manual för CBX550 (samma motor men du har hydrauliska lyftare)
CBX600 verkar bara ha sålts i Sverige så den var ett hopplock av delar från andra hojar därav är det lite lurigt att hitta verkstadshandböcker på nätet, men du borde komma långt med denna.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top