Olje leckage vid bakhjuls körning

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Min LC4a pissar ut olja ur luftburken när jag har kört bakhjul.
Jag tar för givet att det kommer från vevhusventilationen in i luftburken.
Är det så att man inte kan köra höga bakhjul med en LC4 utan att det läcker ut en jävla massa?

Borde kunna göra nån sorts burk till vevhusventilationen som samlar upp oljan, så den rinner tillbaka ner i motorn sen när man slutar slanga.
Finns denna lösningen att köpa eller måste jag tillverka själv?

Någon som har tips på andra bra lösningar?

På min duke pissade det bara olja när nivån var nära max... tappade man ur lite ur motorn så gick det bättre

Att koppla tillbaka vevhusventilationen är nog ingen bra idé, då försvinner ju liksom funktionen. Men att koppla så att oljan kan rinna tillbaka ner i motorn samtidigt som övertrycket kan slippa ut = :tummenupp men det får du nog uppfinna själv

Klippt ur en tråd ang samma fråga på Soe.se.

"Jag har nu gått igenom mitt vevhusluftningssystem. Enligt KTM:s sprängskisser skall det finnas ett grovfilter ( ser ut som en tuss jävligt grov scotchbrite ungefär) i vardera luftnings/ventilationsslang, d.v.s de slangarna som går från motor till ramrör. På min eminenta maskin saknades dock dessa filter. De har som uppgift att ta upp oljestänk och funkar även som nån slags kondensationsfilter.
Jag petade i två filter samt gjorde rent den bottensil som sitter längst ner i anslutningsröret till den bakre av de två luftningarna. Den var duktigt igensatt på min knarr.
Nu har jag varit ute och tokslangat och gasat friskt i ett par dagar utan att puffa någon olja. (Jag drog även om min ventilation så nu sitter den som original igen , dumt att ha extra skrot att dra på nu när luftburken inte blir oljefylld i alla fall...)
Bara att hoppas att det hela löser sig så här enkelt, ser ju lovande ut i alla fall........"

Tack för tipset.
Får skruva lite och titta om det sitter några filter där.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard