Olje lampan lyser ibland R1 -98

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Ibland vid väldigt lungt körande så kan olje lampan börja lysa. Men stänger jag av motorn och väntar några sekunder så slocknar den och jag kör vidare. Vid hårdare körning med lite högre varvtal så lyser den aldrig. Vad kan detta bero på? För lite olja? Nån packning?
 
Viss olja kan göra att givaren ballar ur, även gammal olja. Ibland går den sönder och då får man byta om man inte vill ha problemet, tyvärr ganska vanligt på de gamla rettorna och finns ingen varning för oljetryck endast nivå.
 
Har samma grej på min 01. Det sitter en oljegivare på baksidan av motorn ihöjd med bakfjädringen... kolla in där och du ser en sladd med en liten plasthylsa fäst på motorblocket. Kolla att den har bra kontakt. Plasthylsan är fäst i givaren och går att lätta. Givaren är i skruvad med 8ans eller 7ans ringnyckel och är normalgängad.
Givaren är fjäderbelastad och trycker imot ena växelaxeln. med åren kan trycket imot axeln minska och lampan tänds.
Var inne på yammaha center i haninge o de hade sålt två sådana givare sedan de öppnade butiken. (de va svindyra.)
Har inte kommit på någon lösning än! men det kommer.
Håll koll på oljenivån o tempen så är det inga problem för motorn.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top