Olje lampa på R6 -01

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Idag när jag körde till jobbet så börjde oljelampan lysa en kortare stund ca 30sek stannade å kollade oljan å de är rätt nivå olja i maskin.

Nu undrar jag är de nivån eller oljetrycket oljelampan varnar för på R6an?

EDIT: hitta en PDF manual, enligt PDF manualen så varnar den för låg oljenivå och inte för lågt tryck.

Men då till det lite skumma, det finns gott om olja i maskin varför varnar den?
Är det sensor paj?

Last edited:
Lampan lyser för att det är för lite olja eller något som är skakigt i oljegivarens krets. Dvs, fyll på 1/2 liter och se om det bättrar sig, om inte - se över elen för givaren.

Idag när jag körde till jobbet så börjde oljelampan lysa en kortare stund ca 30sek stannade å kollade oljan å de är rätt nivå olja i maskin.

EDIT: hitta en PDF manual, enligt PDF manualen så varnar den för låg oljenivå och inte för lågt tryck.

Är det sensor paj?

Va hojen helt rak eller lutade den (stod på stödet) när du mätte nivån...den ska va helt rak...va det nära mini gränsen??gör som tidigare inlägg säger, det skadar inte att slänga i en liter olja...

jag fick hjälp av en gubbe å hålla den rak, å de finns gott om olja, men skall ändå köpa 1L olja extra.

Den tändes på motorvägen ganska tidigt efter påfarten, lös en kort stund sen slockna lampan innan jag hunnit stanna å kolla olja. den tändes även en kort stund när jag körde över ett farthinder vid jobbet 7mil senare. vid jobbet hade den fortfarande samma mängd olja som vid motorvägen.

EDIT: det är inte nära gränsen för låg nivå.

Last edited:
Kontrollera instruktionsboken.. du kollade väll oljan när motorn var varm?
Olja expanderar vid värme. Ska den kontrolleras kall eller varm?
Kolla upp det.
MVH Oscar

Kontrollera instruktionsboken.. du kollade väll oljan när motorn var varm?
Olja expanderar vid värme. Ska den kontrolleras kall eller varm?
Kolla upp det.
MVH Oscar

motorn var varm ja, har även kollat nu på lunchen när motorn var kall.
enligt den engelska PDFen skall oljan kontrolleras när motorn är varm,

"Start the engine, let if idle for svereal minutes, and then stop it"

antar att det menas med varm maskin.

Last edited:
Min oljelampa lyste lite ibland förut också. Bara fick för sig att lysa lite då och då. Blev såklart skitskraj och släppte gasen, stannade motorn och då slocknade den. Iblande slocknade den bara jag släppte på gasen :va

Bytte olja+filter o sen dess har det inte hänt igen.

/paco

Är det sensor paj?

Det är givaren som är dålig(Vanligt yamaha fel).Där är inte tryck givare utan bara nivå:yoparty
Byt givare eller dra separat jord kabel istället för till din givare så slutar lampan lysa!!!
Håll dock koll på olje nivån för om du gör detta så får du ingen förvarning att nivån är låg!:huvet

Det är givaren som är dålig(Vanligt yamaha fel).Där är inte tryck givare utan bara nivå:yoparty
Byt givare eller dra separat jord kabel istället för till din givare så slutar lampan lysa!!!
Håll dock koll på olje nivån för om du gör detta så får du ingen förvarning att nivån är låg!:huvet

åker alltid med 1L Olja i ryggsäcken numera ;)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!