Olje läckage GSXR 1989

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
hej,

har precis kommit in ifrån garaget, har monterat av avgassystemet och fixat nya skruvar och dylikt.
Skruvade av oljekylaren, alla skruvar och packningar fanns fint vid sidan om medans jag skruvade på och av avgassystemet.

nu när jag skruvade ihopa oljeklylaren så sprutar det ut olja , strax under vänster sida (om jag sitte på hojen ) Bifoga med en halvdålig bild .

jag skruvade loss allting, troode kanske att det fattades en packning, eller att jag hade skruvat in snett, dock vad det bra, torkade rent och skruvade in på nytt , samma sak . Kan ej förstå HUR det blev en läcka i den :confused:

Så nu står hon ute i garaget och sprutar olja så snart jag starta henne .

Några tips ideer ? Jag bor i Malmö, så finns det nån som inte har tummen mitt i näven ( som jag då) få gärna komma och hjälpa till :tummenupp

Tips och förslag emottagas tacksamt !!

Bifogat

• oilcooler.gif
    oilcooler.gif
    41.2 KB · Visningar: 175
Kommer oljan från kylaren eller motorn?? Dom där kylarna har en rätt dålig kvalite...brukar lätt spricka!

Wibbe skrev:
Kommer oljan från kylaren eller motorn?? Dom där kylarna har en rätt dålig kvalite...brukar lätt spricka!

Kollade du inte min fina bild ? :) Det kommer från kylaren !!

När man drar åt anslutning uppe på toppen med M6'orna vrider man gaveln samtidigt. Det var så du fick läckan. Enklast att laga den är med zink-lod eftersom det är i princip hopplöst att försöka laga den med TIG eftersom det är olja i precis varenda por.

andersbrink skrev:
När man drar åt anslutning uppe på toppen med M6'orna vrider man gaveln samtidigt. Det var så du fick läckan. Enklast att laga den är med zink-lod eftersom det är i princip hopplöst att försöka laga den med TIG eftersom det är olja i precis varenda por.

Tack Anders, har du nån aning om var man kan få den inlämnad/skickad för en sådan behandling ? Få den lagad, sen lämnar in hojen för montering tror jag !

andersbrink skrev:

Varför skulle zink-lodet vara bättre? Borde inte det också påverkas av oljefilmen?

Hoztic skrev:
Varför skulle zink-lodet vara bättre? Borde inte det också påverkas av oljefilmen?

Inte bättre, men lite enklare eftersom man kan se om det flyter ut okej eller om det bara droppar av.

Fast å andra sidan... har man vridit gaveln så att den läcker är chansen stor att det kommer att börjar läcka på fler ställen så snart man börjar köra med den på gatan och utsätter den för vibrationer.

...och angående frågan om det går att laga. Vet inte. Jag har inte sett din kylare. Fråga någon lokal bilkylarfixare.

andersbrink skrev:
...och angående frågan om det går att laga. Vet inte. Jag har inte sett din kylare. Fråga någon lokal bilkylarfixare.

Ok tack för hjälpen , ska ringa killen som fixar våran bil . Annars är det nog ebay och skrotnissar som gäller !!!

Hoztic skrev:
Då är jag med igen! :)
Går det att få bort oljan på något sätt? Jag kommer på två: Tvätta och bränna bort. Funkar något av dom?

Bränna bort det funkar bäst, men att låta kylarelementet stå i 300 grader i några timmar mjukar upp det rätt rejält - och det blir fullt med koks innuti elemetet. Oljan har en JÄKLA förmåga att krypa när det blir varmt. En beggad kylare är nog enklaste, snabbaste och förmodligen billigaste lösningen.

Man kan inte borra och sen popnita? I mitt huvud ser det ut att kunna fungera?

andersbrink skrev:
Bränna bort det funkar bäst, men att låta kylarelementet stå i 300 grader i några timmar mjukar upp det rätt rejält - och det blir fullt med koks innuti elemetet. Oljan har en JÄKLA förmåga att krypa när det blir varmt. En beggad kylare är nog enklaste, snabbaste och förmodligen billigaste lösningen.

Jupp jag håller med dig Anders , är nog enklast så med en annan begagnat, så om nån har nån över eller vet var man skulle kunna få tag i nån hade det uppskattats .

Har skickat email till alla skrotar i forumet , så jag få vänta och se om man har tur !!

tack för all hjälp !!

andersbrink skrev:

Det funkar inte att gå över mer lokalt med tex en gasolbrännare? Då slipper man ju hetta upp resten av kylaren? Gasol är ju varmt, men inte för varmt, oftast.

UrbanTiger skrev:
Häll två påsar kanel i oljan så blir det tätt (lite överallt). Annars kan man ta lite potatismjöl och pudra utsidan av kylaren där det läcker. Sen sprayar man silverspray på och säljer skiten på blocket för 17.500:-

Eller åxå tar man loss den och lämnar in på lagning. Ev. att som gör en ny åt en i koppar så håller den får ever sen.
Eller att man löder själv.

en sann affärsman :lol :lol :klappar

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8