Olje läcka Duke

Fredde

Whatever!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
KTM 990SM
Oljeläcka Duke

Hej, Bytte framdrevet på min Duke i går och efter
provkörning så hade det läckt ut massor med olja bakom drevet.

Sitter det någon packning där som kan ha gått sönder? och
i så fall måste man riva hela motorn för att byta den??
//Fredde
 
Last edited:
massor med olja??? hur mycket är massor??? tvätta motorn och se vart det verkligen läcker ifrån för har du inte våldat dit drevet så skall det vara gaska svårt att pajja packningen
 
Skruvade bara dit drevet (Utan våld), har inte hunnit att tvätta
hojjen än men det började läcka efter drevbytet, hade kört
precis innan och då var det torrt, och ja det är en hl del olja som
har läckt ut Ca 0,5-1dl
 
Fredde skrev:
Skruvade bara dit drevet (Utan våld), har inte hunnit att tvätta
hojjen än men det började läcka efter drevbytet, hade kört
precis innan och då var det torrt, och ja det är en hl del olja som
har läckt ut Ca 0,5-1dl

Kan det vara att du spänt kedjan för hårt så packning som sitter runt framdrevspinne (va fan ska man kalla den?) börjat läcka?

Tror man måste orsaka ganska mycke tryck för att den ska börja läcka....
 
Kedjan är normalt spänd (Inte för hårt), Jag får väl tvttta rent
så att man ser varifrån det läcker, har ingen lust att riva motorn
 
är du säker på att du inte har hållt på med att byta olja i motorn också och bytt oljefiltret som sitter på den sidan tror jag. ett microfilter som sitter framför drevet, den packning brukar bli dålig efter ett tag om man bytt mkt utan att byta packning.
 
Bytte olja för Ca 50mil sedan, men ska känna på alla
skruvarna för säkerhets skull.
Det konstiga är att det var helt torrt innan drevbytet.
Efter drevbytet tog jag en runda på Ca en halvmil, och hela
högersidan an hojjen från drevet ock bakåt är indränkt i olja
 
är det den ramen på din duke som dom har plattat till lite för att underlätta oljefilter byte där, annars är risken att man kommer åt med bromspedalen och skrapar upp packningen. kom ihåg att dra skruvarna lite hårdare nertill än den som sitter längst upp men det ska egentligen inte behövas.
 
Nej jag har inte den nya platta ramen men jag bytte packningen
så den borde vara Ok,
man får väl kolla allt i helgen när man tvättat av den värsta oljan.

Tack för alla tips //Fredde
 
Re: Oljeläcka Duke

Jag hade sammaproblem med en LC4 motor en gång i tiden. Vänd på drevet så det sitter rätt så är problemet löst.. säkerligen... Alltså, du har säkert satt insidan utåt och tvärtom...

Fredde skrev:
Hej, Bytte framdrevet på min Duke i går och efter
provkörning så hade det läckt ut massor med olja bakom drevet.

Sitter det någon packning där som kan ha gått sönder? och
i så fall måste man riva hela motorn för att byta den??
//Fredde
 
Slutade det bara att läcka när du vände drevet eller var du tvungen att byta packning ?
 
Det visade sig att Lelles hade skickat fel drev (Det var för smalt)
=det tryckte inte mot packningen. Bytte tillbaka till orginal, så
nu funkar det. :tummenupp
 
Okej! =).. det blir samma fenomen som när man vänder på drevet, det trycker inte mot packningen. Hoppas Ragge skickar rätt nästa gång. Hälsa från Johan i Lidköping när du skäller på honom ;)

- Johan

Fredde skrev:
Det visade sig att Lelles hade skickat fel drev (Det var för smalt)
=det tryckte inte mot packningen. Bytte tillbaka till orginal, så
nu funkar det. :tummenupp
 
mr_rockster skrev:
Okej! =).. det blir samma fenomen som när man vänder på drevet, det trycker inte mot packningen. Hoppas Ragge skickar rätt nästa gång. Hälsa från Johan i Lidköping när du skäller på honom ;)

- Johan

Du kan skälla från mig med....inte ofta man får rätt grejjer. Handla aldrig på postorder från Lelles...borde vara en sticky! =)
 
Akra-Linkan skrev:
Du kan skälla från mig med....inte ofta man får rätt grejjer. Handla aldrig på postorder från Lelles...borde vara en sticky! =)

fel svar...

Så här ska det vara! Handla aldrig på postorder från lelles om du inte beställer direkt från Ragnar...
 
greven skrev:
fel svar...

Så här ska det vara! Handla aldrig på postorder från lelles om du inte beställer direkt från Ragnar...
stämmer bra för jag var hos honom ang en sak och så köpte jag ett framdrev av en killarna bakom disken, sen när jag skulle åka så sa jag hej då till ragnar, då frågade han om jag fick mitt drev? ja sa jag! men han ville kolla på det iallafall,. då visade det sig att det var fel drev, tydligen till crosshojarna var drevet till! Det är banne mig tur att ragnar jobbar där :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top