mjukis skrev:
Jag har kommit över ett parti olja, delsyntet, 15w-40 som tydligen används till turbomotorer.
Det ja undrar är om den funkar till hojen med tanke på att det är våtkoppling (eller har ja fel ang våtkoppling? Blade -96)
Om det är någon som är intresserad av att köpa så kostar 20l endast 300:-, hyffsat billigt tycker jag.
Få inte för er att det är stulet nu..
Det kan fungera, har du otur så kan det bli "klibbning" på kopplingen
Vi har en här på SH som kallas FZ1, han har provat olika oljor, med och utan JASO märkning=för våt koppling, han skriver så här om olkia oljor
Mina erfarenheter av olika oljor i R1, Fazer1000, Bandit1200
Inte av någon har jag lidit av slirande koppling.
Motorex-TopSpeed 10W-40
-Delsyntet
-Jaso MA
-110:-/lit hos mc-handlaren
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja
Texaco-HavolineExtra 10W-40
-Delsyntet
-Inte Jaso men rekommenderad för MC av Texaco
-45:-/lit hos Q-Star
Q8-FormulaSuperPlus 5W-40 (samma? som: OK-SuperSynt, Petrolia-HelsyntetiskMotorolja, Agrol-Spectra)
-Helsyntet
-Inte Jaso
-50:-/lit hos Malmqvist&Edling och CoopForum
Q8-SBK Racing 15W-50
-Helsyntet
-Jaso MA
-89:-/lit hos Malmqvist&Edling
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Biltema Helsyntetisk 5W-50
-Inte Jaso
-50:-/lit
-Bra växellåda, kopplingen klibbar efter hårdkörning
-Rekommenderas: Nej
Biltema Racing 15W-40 (samma? som: Statoil-Racingway MC)
-Helsyntet
-Jaso MA
-70:-/lit
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Är högre pris = bättre olja? Ja ibland men inte alltid och per automatik.
Av priset på oljan i konsumentledet är tillverkningskostnaden (formulering, klassning, basolja, additiver, embalering etc) bara en liten del. Alla tar ut så högt pris som marknaden är beredd att betala. Jag tar några exempel:
-OKQ8 Straight 50 fanns ett par år i hyllorna till ett lågt(rätt?) pris, men sålde dåligt, långt under budget. Någonting måste göras, så man dubblar priset och har väl efter det trefaldigat försäljningen.
-Castrol Magnatec 5W-40 kostar i Sverige ca 500:-/4 liter, på Citti stormarknad i Tyskland kostar den €17.-/4 liter
-Biltema sålde förr året sämre än väntat av Racing oljan för 79:-/lit, har till i år sänkt priset till 70:-, köp den och visa att vi inte går på bluffen att dyrast alltid är bäst...