olje byte torrsump BMW K1200S

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Har aldrig bytt olja i torrsump maskin hur gör man finns det någon som kan beskriva tillvägagångs sättet! Något med bilder skulle inte skada! :tummenupp

har inte bytt på just k1200s, men på min r1100rt så var det som på bilen. En olja för motorn och en för växellådan. Bytte oljan i motor och växellåda som vanligt. Tömde ur och bytte filter, fyllde på igen. Kolla noga nivån.

Finns rephandböcker på nätet på din modell om du letar. Har haft den men raderat densamma

Är det verkligen torrsump på dem? (det har jag bommat) Men ok - det är inget märkvärdigare än att byta på vilken konventionell motor som helst. Dvs tömma oljan i motorn, byta foilter osv, MEN det tillkommer ETT moment till, då man med torrsump menar extern oljetank, och det är att oxå tömma oljetanken.
Den har då precis som oljesumpen en avtappningsplugg, och du tömmer denna separat.
Nemas problemas.

På nedanstående bild på den vackra motorn, ser man ju tydligt två anslutningar på baksidan av motorn, vilket för mig är solklara oljeanslutningar. D.v.s en tur och en retur.
Detta stödjer att det är en torrsumpare. Men man KAN ju oxå ha långa ledningar till en främre luftkyld oljekylare.
Nåväl. Grunden för ett oljebyte på en torrsump är iaf att tömma BÅDE motor och "sump" dvs hålltanken för oljan, då denna håller kvar oljan efter körning med en backventil, för att förhindra att all olja hamnar nere i tråget.
(vilket den ofta gör ändå på gamla honda 750 t.ex då backventilen hakat upp sig eller fjädern är trött, med följd att motorn kan ryka lite extra och att man kör den lugnt ett par minuter efter start så att länspumpen som fyller tanken kan evakuera överskottet, detta är alltså ingen fara)

k1200-eng.jpg

Last edited:
Du lossar den transparanta slangen som du ser oljenivån i,och vänder den neråt tills oljetanken är tömd.
Lättast med varm olja.

Det är så man gör sirru :mattias

Betvivlar jag inte att det går att lossa pitåröret - men att BMW skulle ha det som standardlösning verkar o-bmw-iskt :)
Finns det inte en "riktig" avtappningsplugg? (utan man tvingas böja och bocka en slang, som sen kan antas bli hård och spröd med åren som går, och risk för att spricka osv) Synnerligen unbmwisch!

Last edited:
ok men när man fyller på då? Ska båda behållarna fyllas olika eller endast i motorn som sedan får pumpa in oljan i sumpen?

ok men när man fyller på då? Ska båda behållarna fyllas olika eller endast i motorn som sedan får pumpa in oljan i sumpen?

Du fyller oljetanken full,startar och låter motorn gå ett par minuter.
Stäng av och se till att hojen står upprätt i fem minuter,efterfyll.

edit:sätt på locket när du startar.

Har inte bmw avtappningsplugg på motorn?
HD har inte det heller.. Förjävla skumt

På MOTORN ja!
Men nu talar vi torrsump = både motor OCH oljetank.
Och tydligen har inte de nya bimmrarna "riktig" plugg
på oljetanken.

Spelar ingen teater egentligen (eftersom detta rättar till sig vid start), men gör nu som Sportbike säger. Jag betvivlar dessutom att det finns en påfyllnigsplugg på motorn.
Torrsumpare fylls OCH kollas i tanken. Ingen annanstans.

Last edited:
Du lossar den transparanta slangen som du ser oljenivån i genom att klämma ihop det svarta anslutningen ovan tanken. vänder den neråt tills oljetanken är tömd. Sen sitter det en plugg med insexa under motorn som du skruvar loss och tappar sista ca 1,5 L. Mvh Roger

Har inte bmw avtappningsplugg på motorn?
HD har inte det heller.. Förjävla skumt

HD har ju en speciell avtappningsslang med en plugg. Man tar loss slangen från den rammonterade pluggen och kan därmed rikta slangen ned i ett tråg eller en dunk. Det är ju supersmidigt tycker jag. Man har ju ofta en tömningsslang på oljetankar eftersom tanken sällan sitter så till att man kan få in ett tråg under tanken. Oljetanken sitter ju ofta mitt i hojen.

Under motorn sitter det ju sedan pluggar som vanligt för vevhus, växellåda samt trans på de flesta harleys

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back