Olje byte KTM 660

Emmi skrev:
Nix, jag räknar inte heller det som en service utan som ett oljebyte.
Men när folk undrar om det är mycket service på en 660 så får man ju svara var 250 mil för annars tror de det är oljebyte var 500 mil med.

Hade gärna kört hoj, men står på jobbet till 17 iaf...

Får jag bara fråga varför du säger att det står fel i handboken då?

Det står tydligt i handboken att man ska byta olja+filter varje 250 mil.
Stor service med bland annat ventiljustering, olje- och filterbyte samt justering av så gott som allt som finns på hojen verkar det som när man läser specfikationen ska man göra varje 500 mil.


//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Får jag bara fråga varför du säger att det står fel i handboken då?

Det står tydligt i handboken att man ska byta olja+filter varje 250 mil.
Stor service med bland annat ventiljustering, olje- och filterbyte samt justering av så gott som allt som finns på hojen verkar det som när man läser specfikationen ska man göra varje 500 mil.


//Eric


My wrong, jag har inte bemödat mig med att läsa i den utan har bara hört att det står var 500e. Skitsamma, vi vet alla vad vi menar. Jag vill köra hoj, inte jobba! :huvet
 
Staffan skrev:
Långa Farbron,har du filtret vid växelpedalen? :)
Apbot,gör som du tänkt och kör mineralolja tills
du kört in den och byt därefter till syntet.


Nej naturligtvis inte,mitt sitter vid BROMSPEDALEN...sorry fel sida och för lite kaffe.
 
har shell advanced ultra 4 i min 660 nu och undrar om det gör något om man byter till tex Castrol GPS istället?
 
Spelar ingen roll , bara byt ! Båda 2 är bra oljor så det är bara att slabba....
 
Folkezx9r skrev:
Spelar ingen roll , bara byt ! Båda 2 är bra oljor så det är bara att slabba....


Om man av någon anledning inte vill gå till ktm på sveavägen och köpa filter pga att man inte uppskattar deras sätt att hantera beställningar och kunder... Kan man då få tag i filtrena någon annanstans i stockholm?
Till hondan passade ett gäng med andra filter från andra hojjar, misstänker att samma sak gäller denna hojj!

/Tomas
 
Ragnar på Lelles sa åt mig att om jag fyller i 1.4 i motorn och 0.6 i ramen så behöver jag inte lufta systemet. Jag dubbelkollade och han tyckte det var helt onödigt, så jag gör inte det heller...
Bilfiltret lossas enklast genom att smälla igenom en mejsel, jag servade min efter 9mil, men jag kör in min annorlunda än manualen tycker för att få mer effekt.
 
psykomotard skrev:
Om man av någon anledning inte vill gå till ktm på sveavägen och köpa filter pga att man inte uppskattar deras sätt att hantera beställningar och kunder... Kan man då få tag i filtrena någon annanstans i stockholm?
Till hondan passade ett gäng med andra filter från andra hojjar, misstänker att samma sak gäller denna hojj!

/Tomas
Dirtbike i Västberga har. I annat fall är det bara att maila/ringa Ragnar/Lelles så skickar dom.

.
 
Frågor kring servicen på KTM:er.

* Hur ofta per säsong servar ni hojarna?
* Gör ni samtliga delar själv? (oljebyten är ju rätt så lätt, men ventiljusteringar osv.)
* Var hamnar kostnaden på ett ungefär per till alternativt per säsong?
* Hur många mil blir det per säsong (är ju såklart väldigt olika, men ändå intressant)

Anledningen att jag undrar är för jag själv funderar på att bli motardpilot, antigen den här säsongen eller nästa. Kör de polarn fd. hoj, en Ktm 625 Supercomp och de gav mer än enbart blodad tand....fast man har ju inte själv fått arslet ut vagnen och skaffat sig en "muttard" :fatta!
 
Last edited:
Spider skrev:
Dirtbike i Västberga har. I annat fall är det bara att maila/ringa Ragnar/Lelles så skickar dom.

.

Dirtbike och KTM butiken på Sveavägen ägs av samma person som enligt min uppfattning inte har alla hästar hemma. En riktig jidderballe. Var intresserad av en Husaberg 650-05 som står i butiken på Sveavägen och varje gång jag ringde och frågade om den så uppgav han olika pris. När jag väl besökte butiken stod hans mamma där och hon visste ingenting om hojen samt hur mycket de kunde släppa den för. Jag tröttnade och köpte en 660 istället.

//Niklas
 
evo 8 skrev:
Dirtbike och KTM butiken på Sveavägen ägs av samma person som enligt min uppfattning inte har alla hästar hemma. En riktig jidderballe. Var intresserad av en Husaberg 650-05 som står i butiken på Sveavägen och varje gång jag ringde och frågade om den så uppgav han olika pris. När jag väl besökte butiken stod hans mamma där och hon visste ingenting om hojen samt hur mycket de kunde släppa den för. Jag tröttnade och köpte en 660 istället.

//Niklas

det är precis det problemet jag har... ioförsig har jag inte haft större problem med killen mathias heter han, allt som blivit fel av olika anledningar har rättats till. Däremot nu när den äldre damen står där är det helt kaos.
Dom har ingen koll på beställningar och allt skrivs för hand i helt obegripliga röriga pärmar. Beställde grejjer, typiska beställningsvaror och det tog nästan 2 månader att få hem dom. Har fortfarande inte hört av dom angående prisuppgifter. Och ja det är dirtbike som äger båda ställena och jag vill inte stöda nån av affärerna...

men är det så att ktm är dom enda som använder filtrena eller kan man knata ner till mcvaruhuset el dyl och köpa nåt annat filter som passar rakt av?
 
LocDog skrev:
* Hur ofta per säsong servar ni hojarna?
* Gör ni samtliga delar själv? (oljebyten är ju rätt så lätt, men ventiljusteringar osv.)
* Var hamnar kostnaden på ett ungefär per till alternativt per säsong?
* Hur många mil blir det per säsong (är ju såklart väldigt olika, men ändå intressant)

* Oljebyte 200 mil , ventiler 400 mil
* Ventiljusteringar är lika enkelt som oljebyte när du gjort det en gång
* Kostnad ??...Beror på ! Köper Q8 SBK Racing helsyntet på 20 L dunk , ca 1200:- , 6 filter ( 3 av varje ) ca 250:- genom den lokala cykelhandlaren som beställer via Duells tror jag....o beggade slicks à 300:- st.
* Förra säsongen... ca 700 mil ( för bakhjulet i alla fall... :D )
 
Folkezx9r skrev:
* Oljebyte 200 mil , ventiler 400 mil
* Ventiljusteringar är lika enkelt som oljebyte när du gjort det en gång
* Kostnad ??...Beror på ! Köper Q8 SBK Racing helsyntet på 20 L dunk , ca 1200:- , 6 filter ( 3 av varje ) ca 250:- genom den lokala cykelhandlaren som beställer via Duells tror jag....o beggade slicks à 300:- st.
* Förra säsongen... ca 700 mil ( för bakhjulet i alla fall... :D )
Gissar att man behöver några verktyg för ventiljusteringen? Dyra eller?

Olja och filter är det väldigt smart att köpa på samma sätt som du göra, sen är man några fler av polarna som tar steget till motard så kan man ju köpa lite större mängder och kanske få bättre pris. Men 60:-/l som du ger är helt ok.

Ah ha! De är därför motarderna inte rullar så värst långt på mätarn....ni slangar ju hela tiden :tuttar (räknade kallt med att mätarn är kopplad till framhjulet) =)

Tackar för svar....nu blev man ju inte ett dugg sugen på motard he he :yoparty
 
LocDog skrev:
Gissar att man behöver några verktyg för ventiljusteringen? Dyra eller?

Ett par insex-nycklar av god kvalitet (nja, Biltema funkar det med :) ), Bladmått av enkel modell, ett litet spärrskaft med två-tre olika hylsor (8, 10 mm och någon till) med låg profil och ett förlängningsskaft för hylsorna. Den dyra biten är en momentnyckel för att kunna dra åt låsskruvarna på vipporna på korrekt sätt. Men jag skaffade även där en Biltema-grej för ett par hundralappar som klarar det jobbet. Möjligen någon skruvmejsel eller så, som jag glömt :)
 
TomK skrev:
Ett par insex-nycklar av god kvalitet (nja, Biltema funkar det med :) ), Bladmått av enkel modell, ett litet spärrskaft med två-tre olika hylsor (8, 10 mm och någon till) med låg profil och ett förlängningsskaft för hylsorna. Den dyra biten är en momentnyckel för att kunna dra åt låsskruvarna på vipporna på korrekt sätt. Men jag skaffade även där en Biltema-grej för ett par hundralappar som klarar det jobbet. Möjligen någon skruvmejsel eller så, som jag glömt :)
Kanon, så med andra ord så är den stora kostnaden när det gäller "service" på en motard oljan och filter. Och inte ens det är speciellt dyrt :banana

Visserligen får man ju inga stämplar i "boken" men när garantin gått ut så har jag förstått att de inte spelar så stor roll så länge hojen är frisk och kry.

Känns som man är nämre och närmre att bli motardpilot :yoparty
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top