Olje byte KTM 660

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
säxsäxsti
Har kört ca 20 mil på min KTM 660 nu, och jag tycker det är dags att byta ut oljan och filter. Men eftersom detta blir första gången jag byter olja så vill jag att det skall gå rätt till.

Mineralolja 10w/40 har införskaffats.
Behöver jag köpa nya filter också ?

hur pass svårt är det att byta oljan ?
Har kollat manualen men tips mottages gärna då jag vill att det ska bli bra gjort.
Ingen i sthlms/Järfälla trakten som känner för att hjälpa en motardbroder med detta första gången ?

Uppskattas!

PO!

Om du bara följer manualen så blir det rätt gjort.

Du tömmer oljan ur tre ställen under motorn (finns bara två skruvar i manualen men tre i verkligheten om du har en 04a). Sen tömmer du i filtret och i skruven som sitter innanför filtret för att få oljan ur ramen.

Se till att få loss packningen från det gamla filtret så att den inte fastnar på ramen.

Japp det är en 04 jag har.
vilken är den tredje skruven då ? :D

hur många oljefilter finns det och hur många behöver jag byta ut ?
samt vad kostar dessa ungefär

förlåt för alla frågor , vill bara att det skall gå rätt till

Det finns två oljefilter, ett vanligt pappersfilter, tror jag att det kallas, och ett stort rammonterat av bilmodell som du behöver en speciell "hylsa" för att byta. Själv borrade jag hål i bilfiltret och drog loss det med en skruvmejsel och det funkade men är ganska slabbigt. Byt bägge filtren första gången så du verkligen får ur all skit ur motorn, de kostar väl 150-200 för bägge filtren.

GLÖM INTE ATT FYLLA OLJA I RAMEN!!!

Oljan ska fördelas enligt handboken mellan fyllning i motorn och fyllning i ramen, fyll rätt mängd på bägge ställena. Använda grejerna du fick med hojen för att fylla i ramen så det blir rätt gjort.

Tänk också på att garantin kan äventyras om du byter olja själv...

//Eric

apbot skrev:
Japp det är en 04 jag har.
vilken är den tredje skruven då ? :D

hur många oljefilter finns det och hur många behöver jag byta ut ?
samt vad kostar dessa ungefär

förlåt för alla frågor , vill bara att det skall gå rätt till

RTFM!! Allt står där, med bilder o hela kitet...

Om det är samma som på 640 så, GLÖM INTE att lufta oljesystemet.

Ta ur pluggen vid styret (andra stället du fyller på) och starta,kör tills det kommer olja(ca 15-20 sek),stäng av,sätt tillbaka pluggen.

Om det stora bilfiltret är handraget så kan man med framgång använda gummans måttband att lägga runt och dra samtidigt som man hjälper till med andra handen.(om man nu inte vill bösa en skruvmejsel igenom istället)

Likadant vid montering.

Det finns(fortfarande baserat på 640)

Under sitter 1 plugg och 1 sil (silen skall rengöras)
1 insexskruv under/upp det stora "bilfiltret" (för oljan i ramen)
Vid bromspedalen 1 pappfilter
Under grenröret 1 "Bilfilter" filter

Fyll 1.3l i oljestickshålet
Fyll 0.6 i ramen.

Filter kostar enl prislappen på mina som står på köksbordet:
"Bilfiltret" KTM nr 58338045100 169:-
"Pappersfiltret" KTM nr 58038005100 59:-

Last edited:
Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag är väldigt nyfiken på detta:
Vart står det eller finns det information om att serviceintervallet för ventiljustering på 660 -04 är 250 mil och inte 500 mil som det står i handboken? Jag har pratat med både handlare och verkstad och de visste inget om 250 mils intervaller.

//Eric

DR-Zätare skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag är väldigt nyfiken på detta:
Vart står det eller finns det information om att serviceintervallet för ventiljustering på 660 -04 är 250 mil och inte 500 mil som det står i handboken? Jag har pratat med både handlare och verkstad och de visste inget om 250 mils intervaller.

//Eric

Lustigt, står ju svart på vitt att det är 500mil mellan service... Trodde också att det var 250! Men men, jag kör på 250 med ett extra oljebyte emellan, känns bättre så. :)

Det står fel i handboken, det är 250 mil. Jag använder helsyntet (Shell Advanced Ultra, 169kr/l), fick det rekommenderade min mek.

Båda filterna går att ta loss och sätta dit själv utan nåt speciellt verktyg, använd en polygrip.

castrol gps har jag använt dom 2 senaste gångerna.. men KTm rekomenderar ju motorex helsyntet 10/50 har jag för mig

Emmi skrev:
Det står fel i handboken, det är 250 mil. Jag använder helsyntet (Shell Advanced Ultra, 169kr/l), fick det rekommenderade min mek.

Båda filterna går att ta loss och sätta dit själv utan nåt speciellt verktyg, använd en polygrip.

Säger vem?

Det är ju 250mil om man räknar olja/filter som en service (vilket inte jag gör iaf, eftersom man gör det oftare än så), men ventiljustering mm är 500mil.

flipm0de skrev:
men KTm rekomenderar ju motorex helsyntet 10/50 har jag för mig
Det är för att KTM:s fabriksteam tävlar (läs: är sponsrade av) med Motorex. På min -03:a stod det Shell i boken men på motorn var det Motorex klistermärken. De bytte nämligen sponsor då. :)

Långa Farbron,har du filtret vid växelpedalen? :)
Apbot,gör som du tänkt och kör mineralolja tills
du kört in den och byt därefter till syntet.

Last edited:
Emmi skrev:

Vem säger att det står fel i handboken? Vart går det att läsa från en något säkrare källa än trådar här på Sporthoj? Om serviceintervallerna är justerade borde det väl ha gått ut ett servicemeddelande från KTM till samtliga handlare och auktoriserade verkstäder samt ägare för att de senare ska kunna hävda att garantin gäller under förutsättning att servicen med ventiljustering utförs var 250:e mil istället för 500 mil. Om det står i min handbok att det är 500 mil, min KTM-handlare och min auktoriserade KTM-verkstad säger att det är 500 mil och jag inte har fått något meddelande från KTM om ändring så kan knappast någon komma i efterhand när den skurit och hävda att eftersom jag utfört servicen efter rekomendation från handboken, handlaren och verkstaden så gäller inte garantin.
//Eric

DR-Zätare skrev:
Vem säger att det står fel i handboken? Vart går det att läsa från en något säkrare källa än trådar här på Sporthoj? Om serviceintervallerna är justerade borde det väl ha gått ut ett servicemeddelande från KTM till samtliga handlare och auktoriserade verkstäder samt ägare för att de senare ska kunna hävda att garantin gäller under förutsättning att servicen med ventiljustering utförs var 250:e mil istället för 500 mil. Om det står i min handbok att det är 500 mil, min KTM-handlare och min auktoriserade KTM-verkstad säger att det är 500 mil och jag inte har fått något meddelande från KTM om ändring så kan knappast någon komma i efterhand när den skurit och hävda att eftersom jag utfört servicen efter rekomendation från handboken, handlaren och verkstaden så gäller inte garantin.
//Eric
Skulle tro det med, visst är det bra att byta olja ofta men frågan är om det verkligen är nödvändigt? På 660 -04 har man ju 2.1 liter olja. På en helcross har man ju ofta bara 1l så där förstår jag att man måste byta oftare. Men här har ju KTM satt en rimlig gräns.

//Mats

Suomalainen skrev:
Säger vem?

Det är ju 250mil om man räknar olja/filter som en service (vilket inte jag gör iaf, eftersom man gör det oftare än så), men ventiljustering mm är 500mil.

DR-Zätare skrev:
Vem säger att det står fel i handboken? ...
//Eric

Enligt mekaniker jag har pratat med är det 250 mil. Men då är det olja/filter som faktiskt också räknas som service. Ventiljustering är var 500e mil, olja/filter var 250e mil. Iaf så som jag har fått höra, kör man gata behöver man inte heller byta där i mellan, men det är ju vad jag har hört som sagt.

Emmi skrev:
Enligt mekaniker jag har pratat med är det 250 mil. Men då är det olja/filter som faktiskt också räknas som service. Ventiljustering är var 500e mil, olja/filter var 250e mil. Iaf så som jag har fått höra, kör man gata behöver man inte heller byta där i mellan, men det är ju vad jag har hört som sagt.

Då är vi alla överens ju! :)

Bara att vi tänker lite olika, dvs olja/filterbyte räknar inte jag som en "riktig" service men det gör tex du.

Gott mos...ut i solen nu för bövelen!! :banana

Suomalainen skrev:

Bara att vi tänker lite olika, dvs olja/filterbyte räknar inte jag som en "riktig" service men det gör tex du.

man jobbar ju :fatta!

Suomalainen skrev:

Nix, jag räknar inte heller det som en service utan som ett oljebyte.
Men när folk undrar om det är mycket service på en 660 så får man ju svara var 250 mil för annars tror de det är oljebyte var 500 mil med.

Hade gärna kört hoj, men står på jobbet till 17 iaf...

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back