Oljeöverfyllning!

Jonke

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Honda
Fyllde på med lite för mkt olja i mitt oljebyte och körde så ett tag...
När jag insett mitt misstag så tömde jag ur så att det hamnade mellan strecken på mätstickan...

Finns det risk för att motorn kan ha tagit skada eller är det nått annat som kan ha hänt...?? :va

hur långt är ett tag då???
Och tok körde du(höga varv?)

Jonke skrev:
När jag insett mitt misstag så tömde jag ur så att det hamnade mellan strecken på mätstickan...

Finns det risk för att motorn kan ha tagit skada eller är det nått annat som kan ha hänt...?? :va

Jonke skrev:

Hur mycket extra fyllde du på då? Har inget hänt o motorn är ok nu skulle jag inte vara orolig. Om något skulle hänt hade du säkerligen märkt det. Som att olja sprutat ut genom förgasarna eller nåt annat kul..

ingen fara :pannkyss

Däremot så ska man inte göra som kompisen gjorde på bilen, han tömde ur växellådsoljan och slog på 4 liter till i motorn :hihi :hihi

Du märker ju om hojen läcker olja. Läcker den inte olja har det inte hänt nåt...

För mycket olja = för mycket "tryck" i motorn + skjuter packboxarna på t.ex utgående axel, vxl-pek, kick (om det nu finns nån...) o.sv..

Back