Oljan Sprutar!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag monterade ihop min husaberg nu för andra gången men samma fel fortfarande. Hur hårt jag än dragit åt bultarna till transmissionskåpan, med packning eller utan (pasta) så har det börjat spruta ut olja när jag startat motorn. Jag misstänkte till slut övertryck och öppnade oljelocket. Om jag så bara kickar så sprutar det som en fontän ut ifrån oljelocket för att inte tala om hur det är när motorn är igång. Snälla hjälp! har någon kanal satts igen och isf vilken skulle det kunna vara? Måste jag riva hela motorn igen?

Kan det vara variatorn som strular? Kanske kommit något metalspån och låst fast den, isf kan jag spruta tryckluft eller nåt för att få det att lossna eller måste jag kanske ha isär hela motorn. Vad är fel isf? öppnar den inte eller stänger den inte? :va

hade samma problem bytte olja och ny packnings massa men lät dem torka riktigt over natten och så slutade de hoppas de e samma med din så du sliper riva motorn igen

nisse skrev:
2179092 hade samma problem bytte olja och ny packnings massa men lät dem torka riktigt over natten och så slutade de hoppas de e samma med din så du sliper riva motorn igen
Har gjort samma här, men inget håller för det oljetrycket som blir. Tro mig det riktigt sprutar olja ifrån påfyllningslocket, jag vill minnas att jag kunde ha motorn på tomgång utan att ha det locket på tidigare. Oljestrålen som blir kanske når upp till en halvmeter så illa är det.

Hehe, får du ordning på hojen någon gång eller?
Kanske är dags att lämna iväg jobbet... :)
Dra iväg ett PM till ex YPVS, han har grym koll på Husabergare...

henrikkrueger skrev:
2179273 Hehe, får du ordning på hojen någon gång eller?
Kanske är dags att lämna iväg jobbet... :)
Dra iväg ett PM till ex YPVS, han har grym koll på Husabergare...
Antingen har jag världens otur eller så är jag inte menad till att meka. I vilket fall så är detta en stor prövning på mitt tålamod. :huvet Skickar iväg ett PM till YPVS med länk till tråden här få se vad han säger, själv vet jag inte hur oljesystemet är uppbygt så jag har svårt att felsöka. Står inte så mycket i manualen om oljekanalerna heller direkt. Nu vet jag i varje fall att jag inte gjort något fel när jag monterat dit transmissionskåpan, surt att det ska strula såhär för mig. Skulle det vart så att oljetrycksventilen fastnat pga spån så borde det lossna för eller senare tycker man. Sen vet jag inte ens hur det teoretiskt skulle se ut om den ventilen kärvat öppen eller stängd. Det jag antar är att den oljan som kommer ut och skapar övertrycket kommer ifrån vevhuset. Skulle en felaktig ihopmontering utav oljepumpen kunna skapa detta problemet? Oljesilen får sig lite rester av packningspasta så så långt pumpar oljan i varje fall, även oljefiltret är genomblött med olja så där verkar det också cirkulera som det skall. Kan oljefiltret bli så igänsatt att oljan inte längre kan cirkulera? :confused: Just därför vänder jag mig hit och frågar så att jag inte gör något dumt. Kanske finns dem här som har bra koll.

Har rengjort ytorna mycket nogrant nu med Sprit och T-röd, dragit dit locktights packningspasta + pappers packning och dragit bultarna med locktight. Kan det strula nu? Jag har blandat ihop detdär med att det inte ska spruta olja med någon annan hoj. Nu får jag vänta några timmar innan jag ger mig på ett startförsök så att det får torka ordentligt. :tummenupp

nisse skrev:
2179567 hoppas de funkar nu då
Jo tack. Nu får vi se om det gör det men det tror jag nog. :tummenupp
Ibland slutar jag inte förvånas över migsjälv, klarar förvisso att spräcka motorn men sen är jag helt kocko på andra detaljer som är såååå mycket enklare. Få se hur det håller nu, gör det inte det så ska jag nog lägga min mekarkarriär på hyllan några år framöver. :hihi

Busaberg skrev:
2183314 Är det en snöskoter du håller på mekar med? Eller en EU-moppe ;)
Vad heter det annars, är det inte en oljetrycksvariator. :confused:
Aja.. det löste sig sen, motorn läcker inte mer nu. :)

Back