Oljan skummar :/

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Hej
Nu har hojjen fått lite vinterservice. Nya gaffeltätningar, kamkedja, ventiljustering m.m. Dessutom bytte jag olja och filter och efter detta har jag fått problem. Jag har ett nivåglas på motorn och när motorn har gått ett tag så ser det ut som att hela motorn är fylld med rosa lödder. Jag använder samma olja som tidigare (röd Castrol 10/40W. Kan inte beteckningen i huvudet) och samma filter också. Först trodde jag det var kylarvatten i oljan, men det verkar det inte vara.
Varför skummar det och går det/bör jag göra nåt åt det? Vågar inte ge mig ut innan jag fått klarhet i detta. :/
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Rent spontant låter det ju som kylarvatten i oljan.
Hur länge har du kört motorn när det har "gått ett tag"?
Kanske helt enkelt är kondens bara?, svårt att säga när man inte ser hur mycket det är eller hur det ser ut.
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Som sagt, inget kylarvatten i oljan. Jag var nästan bombis på det först också, men icke...
"Gått ett tag" innebär allt från 1-10min. Har haft igång den några gånger. Det sätter igång att skumma direkt och det blir inte mindre ju längre den går, vad jag sett hittills. Men när den stått några minuter så klarnar oljan sakta och efter 15-20min så är den glasklar igen.

Lödder är nog förresten en dålig beskrivning. Snarare som rosa lättvispad grädde.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Som sagt, inget kylarvatten i oljan. Jag var nästan bombis på det först också, men icke...
"Gått ett tag" innebär allt från 1-10min. Har haft igång den några gånger. Det sätter igång att skumma direkt och det blir inte mindre ju längre den går, vad jag sett hittills. Men när den stått några minuter så klarnar oljan sakta och efter 15-20min så är den glasklar igen.

Lödder är nog förresten en dålig beskrivning. Snarare som rosa lättvispad grädde.

Allt du beskriver tyder på någon vätska som inte hör hemma blandat med oljan.
Dels att det skummar och dels att det återgår till sitt normala utseende efter ett tag.

Hur vet du att det inte är vatten?
Tömt ur allt och kollat?
Kollat nivån på kylvätskan?

Du kanske redan har testat men jag hade låtit motorn gå runt tills den där sörjan uppstår och sen tömt ur lite i en 50cl pet flaska eller nåt för att sedan ta en titt på det för att se om det delar på sig.
Det är inte så mycket vatten som behövs för att få det att börja skumma.
Och det är inte alls säkert att du ser vattnet i nivåglaset heller eftersom oljan lägger sig på topp.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ut och kör en ordentlig repa så motorn blir varm och kondensvatten i oljan får en chans att koka bort, istället för att göra det värre genom att göra en massa starter och bara låta motorn gå ljummen :)

Samma effekt kan man ju få på bilar som bara körs korta turer till dagis och konsum, oljenivån på stickan sjunker inte ett dugg på ett halvår, sedan när man kör en långresa så "drar bilen plötsligt en liter olja" när kondensvatten äntligen får en chans att koka bort.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
kör den varm, som du säger kör i ca 10min konstant. sedan stanna hojen låt den svalna. sedan töm lite olja, då kan du ju kanske lättare konstatera om de kommit någon typ av tillsats i oljan. är oljan lite vit i sitt utseende är de troligtvis någon typ av tillsats i den.

Men min tanke är att oljan kanske bara råkar vara den typen som skummar lättare?
tänk dig en visp som drar runt oljan, börjar skumma till viss del efter en stund, eller?
Rätta mig om jag har fel, bara en tanke

EDIT:
De PSXcare skriver låter vettigt, inget jag har fått erfara dock.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Men min tanke är att oljan kanske bara råkar vara den typen som skummar lättare?
tänk dig en visp som drar runt oljan, börjar skumma till viss del efter en stund, eller?
Rätta mig om jag har fel, bara en tanke

Min tanke med, eller kondensvatten.
 

the Moose

skogstokig
Gick med
20 Apr 2008
Ort
kalmar
Hoj
zx9r -95
om det är dom senaste dagarna du fyllt på oljan kan du ju genast utesluta kondensvatten. över lag skulle jag vilja påstå att hojen skulle väl behöva stå förvarad hela vintern i ett garage med stora temperaturväxlingar för att du ska få en gnutta kondensvatten i motorn. står den i ett kallgarage o du startar upp den en liten stund då o då under hela vinter så visst skulle det kunna bli lite extra fukt i motorn
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du tappar ur oljan och häller upp den på några genomskinliga kärl och låter det stå över natten kommer kondensvatten att skikta ur sig och lägga sig i botten. Vilket syns tydligt.
Inget vattenskikt på botten, ja då gissar jag på bensin i oljan. Håller inte förgasaren tätt?
Har det runnit bensin rakt ner i cylindern när den stått stilla? Och vidare förbi kolvringarna ner i vevhuset?

Detta är farligt
Utomhus, med inget som kan fatta eld i närheten, värm oljan i en kastrull. Allra säkrast är en stor kastrull med vatten och en mindre med oljan i vattnet. (så oljan aldrig går över 100C) Är det bensin
i oljan kommer det gå att tända ångorna när temperaturen blivit tillräckligt hög, 100C räcker.

Nackdelen med bensin i oljan är att den minskar oljeviskositeten, dvs motorn förlorar smörjningen.
Vilket leder till lagerras. Eftersom jag varit med om detta 8 (åtta) gånger med motorer i prisklassen 150000kr (kylkompressorer där det kommit propen, köldmediet i oljan) så är jag allergisk mot skummande olja.


Det enkla rådet är, så här ska det inte vara: Byt olja.
 
Last edited:

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Bensin i oljan? Det känner du LÄTT lukten av, vatten i oljan? Då blir oljan grå och lite konstig i konsistensen. Har du något fukt på innsidan av oljelocket? Att olja är lite piskad behöver inte betyda något at all, ganska vanligt. Färg, hur mycket? Kan du förklara det lite bättre. Oljan är helt ny eller? Känn på den, är den tunn eller glider dårligt, kan ge dig någon indikasjon om du har referens på ny olja. Tryck kan ju också vara intressant och se samt en indikasjon om något e fel, men det är ju lite jobb och koppla mätare etc.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl inte så att du fyllt på lite för mycket olja och balansvikterna på vevaxeln piskar oljan till grädde?
(Som komplettering till att det är nått fel på oljan, bensin, vatten i oljan)
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Nu fanns det en del att läsa här. :)

Oljan är helt ny (givetvis). Jag har fyllt på den mängd Husaberg anger i manualen (1 liter prick).
Bensin i oljan kan jag nog utesluta. Jag har haft isär förgasaren också och den var inte bensinfylld innan jag började kicka. Smäckte igång snabbt och lätt också.


Men ni tycker iaf att jag ska varmköra motorn ordentligt då. Jag har inte riktigt vågat ifall det skulle smörja motorn ordentligt.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Nu fanns det en del att läsa här. :)

Oljan är helt ny (givetvis). Jag har fyllt på den mängd Husaberg anger i manualen (1 liter prick).
Bensin i oljan kan jag nog utesluta. Jag har haft isär förgasaren också och den var inte bensinfylld innan jag började kicka. Smäckte igång snabbt och lätt också.


Men ni tycker iaf att jag ska varmköra motorn ordentligt då. Jag har inte riktigt vågat ifall det skulle smörja motorn ordentligt.

Som någon skrev så är det antagligen inte pga kondens om oljan var helt ny. Då kommer varmkörning inte göra ett skit.

Jag skulle sätta pengar på kylarvatten i oljan. Då ser det ut exakt som du beskrivit, jag hade det i min i somras. Hade du haft av toppen? kan räcka med att du dragit topp-bultarna lite ojämnt så kan det läcka.

Jag gjorde som någon annan skrev, tappade ur lite olja i något genomskinligt(glasburk t.ex.) och lät den stå ett tag. Syntes ganska tydligt efter en dag två olika skickt med olja och vatten.
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Kan meddela att varmkörningen hjälpte. Drog en repa i helgen och efter 5-10min körning så hade oljan slutat skumma och var klar och fin igen.
Så nu är det bara våren som fattas. Sen blir det åka! :yoparty
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top