Oljan rinner inte ner efter oljebyte (XR 600R)

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Tömde oljan efter att ha varmkört ordentligt, satte i nytt filter och skulle fylla på ny olja uppe vid styrstammen (det är väl där man ska fylla på?) fick knappt i 1 dl. innan det började rinna över?
Vad kan va fel?
 
Viffer skrev:
Tömde oljan efter att ha varmkört ordentligt, satte i nytt filter och skulle fylla på ny olja uppe vid styrstammen (det är väl där man ska fylla på?) fick knappt i 1 dl. innan det började rinna över?
Vad kan va fel?

fick du ut all olja?, ibland kan det vara bra att kicka runt några ggr(INTE STARTA,låt dödaren vara intryckt) när du tappar oljan så att all olja rinner ut.
på min xr400r så finns det två tapp pluggar man skall tappa ur, en under motorn på sidan och en på ramen som går upp mot styret(nära framhjulet)

kolla så du satte in oljefiltret rätt väg. annars så kan den blockera så att det inte går igenom någon olja igenom filtret.

:tummenupp

ps jag brukar även kicka runt lite några ggr för att få ner oljan snabbare i motorn. typ häller i hälften och sedan kickar runt några ggr, sedan så går det lättare att hälla i resten.(utan att starta)
 
För oljan i ramen går ju direkt ner i pumpen väl? Så du får inte ut den oljan om du tappar bara från motorn.

Finns en plugg på ramen där den delar sig. Lossa den också. Sen kan du göra som dom andra säger.
 
nja all olja går inte i på en gång men de ska gå i mer än 1 dl...
har du skruva upp pluggen på sidan och den i ramen framtill under grenröret? 2st alltså.

sen går de väl i ca 1,5 kankse :va sen kan du kicka runt eller starta en pyttestund (jag bruka starta en pyttestund )
 
ozeo skrev:
nja all olja går inte i på en gång men de ska gå i mer än 1 dl...
har du skruva upp pluggen på sidan och den i ramen framtill under grenröret? 2st alltså.

sen går de väl i ca 1,5 kankse :va sen kan du kicka runt eller starta en pyttestund (jag bruka starta en pyttestund )
Pluggen i ramen gjorde susen! Det rann till ordentligt :tuttar
En pyttestund är det typ 2-3 sek eller 1 minut? tror det ska gå i 1,9l
Tack ozeo, DJM och DwD :tummenupp

Går det göra ventiljustering med olja i eller ska man göra det innan?
Hur gör man ventiljusteringen på xr:en? (bilder, beskrivning)
 
Viffer skrev:
Tror inte det är samma eftersom KTM:en är vattenkyld, men tack ändå.

Kylningen spelar knappast roll, den XR600 jag tittat på såg det hyffsat lika samma ut på.
 
Viffer skrev:
Går det göra ventiljustering med olja i eller ska man göra det innan?
Hur gör man ventiljusteringen på xr:en? (bilder, beskrivning)


Jepp, du tar bort dom dära runda silvriga öronen. Oljan samlar sig i botten så de är ingen fara.

Nu kommer jag inte ihåg i skallen vad spelen ska vara. Kan säkert nån annan.

EDIT: PD skicka en bra bild där.

Du lossar den muttern och skruvar in så att bladmåttet går att få in i mellan inte lätt och inte för trögt. Lagom liksom. Skjut in det där som de visar på bilden.

Kolven ska vara i ÖD. Det kan du kolla genom att skruva loss den lilla pluggen som sitter högst upp på generatorkåpan, på vänster sida. Sen vrider du motorn så det står ÖD, eller T. Nåt sånt stog det iaf. Nån som kan fastställa?

Fast du märker när den är i ÖD. De är då det är kompet när du ska kicka.
 
Last edited:
kiko skrev:
Kylningen spelar knappast roll, den XR600 jag tittat på såg det hyffsat lika samma ut på.
Förlåt, läste inte igenom guiden innan jag svarade, utan drog förhastade slutsatser. Tack så mycket för länken.

Då återstår bara en fråga: Måtten på avgas och insuget.
 
0.10 0,12 har jag för mig..nån som kan rätta?
12 på insuget?
har de i boken men den är i garaget :rolleyes:
 
DJM skrev:
0.10 eller 0.12 på insug.

0.21 på avgas.

njee :rolleyes:

men jag mena oså 0,10 på insug o inte 12..
eller nja nu vet jag inget för de strula i huve :4skrika
 
ozeo skrev:
njee :rolleyes:

men jag mena oså 0,10 på insug o inte 12..
eller nja nu vet jag inget för de strula i huve :4skrika


sluta virra till det. :död

så inte jag blir osäker och är tvungen att gå ut och kolla i boken..
 
DJM skrev:
sluta virra till det. :död

så inte jag blir osäker och är tvungen att gå ut och kolla i boken..

inge 0,21iaf...så långt vet jag :3freak
 
ozeo skrev:
inge 0,21iaf...så långt vet jag :3freak

Nej, de hade slagit fel i huvet iaf.

Tittade nu.

in 0.10 och avgas 0.12.

Du hade ju rätt.

och var jag fick 21 ifrån det har jag ingen anning.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top