Oljan hur varm i Kombination kemisk metall? Går det att ful-laga.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kolla på bilderna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130655
Den trasiga kopplingsarmen som går ner i och varm olja slungas ikring där, min fråga är om det skulle vara möjligt att laga med kemsik metall om man inte hinner jaga rätt på rätt del idag. Men vet inte hur kombinationen kemisk metall, värme och framför allt om det ligger i oljespad. Vet ej hur varm oljan blir, samt även metaller runt ikring värmer upp.

Kanske bättre att be någon fulsvetsa, men det måste vara fint svetsjobb och inte mycket att svetsa i heller, och materialet är väl härdat.

Håller det bara imorrn är jag glad..Detta kommer givetsvis bli en temporär lösning om jag inte får tag i något nytt idag, så det håller till bandagen imorgon, man behöver inte växla så mycket på banan, och man kan undvika kopplingen, men den kan var bra att ha när man skall iväg och i depån och framför allt på väg ner o hem, annars:skrämd i trafiken..

Någon som lagat med Kemsikmetall som är i konstant i oljebad/värme och om det håller(ett tag..)?

Last edited:
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle hålla
Det är ganska stor belastning på armen

Kollat på skrotarna? Posten är jävligt snabb nu för tiden

Chii skrev:
2358552 svetsa, glömm platic padding

Var till svetsare på jobbet, som svetsade, slipade och smärglade och svarvade, men som de sa, nytt är bäst, det kanske bara håller några kopplingar..

Nåja får jag inte tag i nytt så har jag något ialla fall att skruva ihop idag/ikväll så jag kan köra imorrn iaf.

Bifogat

• svetsad.jpg
    svetsad.jpg
    73.4 KB · Visningar: 96
  • svetsad 2.jpg
    svetsad 2.jpg
    80.8 KB · Visningar: 88
sporTlovEr skrev:
2358794 Var till svetsare på jobbet, som svetsade, slipade och smärglade och svarvade, men som de sa, nytt är bäst, det kanske bara håller några kopplingar..

Nåja får jag inte tag i nytt så har jag något ialla fall att skruva ihop idag/ikväll så jag kan köra imorrn iaf.

vill inte vara gnällspik men det finns ju en liten säkerhetsaspekt i att ful laga en sån sak, Använd fantasin om vad som kan ske i trafiken om du inte har någon koppling

Inte nog med det, vad händer om en lös metallbit fastnar i växellådsdreven?
(Jag fick nästan exakt samma fel för ett par år sedan, blev sedan varnad av verkstaden för totallåsning/haveri. Inte så bra om det går "lite fortare")

Last edited:
Chii skrev:
2359071 vill inte vara gnällspik men det finns ju en liten säkerhetsaspekt i att ful laga en sån sak, Använd fantasin om vad som kan ske i trafiken om du inte har någon koppling

Kommer byta ut detta snarast möjligt, 1 timmes arbete max. Delen kostar 320 kr plus moms, men får vänta ett par dagar, detta enbart för att inte gå miste om bandag man betalt in dyra pengar för. Vet ju att det inte är bra.

Men för att vara ful-lagat så blev det riktigt fin-lagat! Inga "amatör"svetsare utan killar från svetsfirma som har sitt leverbröd på att svetsa..

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back