ulf_lundin skrev:
2155748 Tempen är INTE viktig för nivån, däremot om den är körd och hur länge den stått efter körningen.
..............
/u
Njäee, riktigt så är det väl inte. OK, oljans volymökning p g a temperaturen betyder nästan ingenting. Men, alldeles oavsett om det är torr- eller våtsump så blir oljenivån alldeles fel om man bara kör en kall motor nån minut eller så.
Såvitt jag kan förstå så hamnar det en massa olja i skrymslen och vrår i motorn, t ex toppen, och med helt kall olja tar det ganska lång tid innan den dränerar ner i botten av motorn igen. Detta kan som jag upplevt det röra sig om uppåt en halvliter.
Snabbrepris på oljemätning XT600:
- kör minst en kvart
- kör lungt sista biten innan oljemätning
- sitt kvar på cykeln (så att den inte lutar) och ta fram trasa och förbered mätningen (om du har kvar plastgallret som är i vägen t ex)
medan motorn går på tomgång.
- Döda motorn och mät
direkt ! (Ibland håller sig nivån hela dan, ibland smiter oljan ner i motorn på några minuter)
- Om man behöver fylla på, stick ner oljestickan och kolla nivån innan du fyller, den kan ha ändrat sig sedan du mätte (det kan ju ta lite tid att hitta fram dunk, tratt etc etc)
Jag är inte alltid så petimeternoga med det här, men om jag vore orolig för motorfel skulle jag köra hela programmet.
Och, som jag sagt förut, ibland kan man nog inte förklara oljenivån i en XT utan en tidvattentabell.